Gå til innhold

Mister vi troen?

Anbefalte innlegg

Selv er jeg ikke kristen. Hvorfor? Fordi det er så utrolig mye som taler imot at Gud finnes. Noen ting jeg har tenkt over:

- I følge bibelen så er verden ca 12 000 år gammel(litt usikker på tallet men det er rundt der) og mange kristne tror på det. Dinosaurer anyone?

8201178[/snapback]

Jeg vil gjerne be deg om å sette deg inn i det du kritiserer, i stedet for å argumentere mot det du ikke kjenner. Ingen tror på en 12 000 år gammel jord, men noen tror på en bokstavelig skapelse for omkring 6 000 år siden. Det er bare young earth-kreasjonistene som tror på dette, og de er i skarpt mindretall:

Young Earth creationism has also failed to make much of an impact outside of fundamentalist Protestant denominations. Virtually all other Christian denominations, including the Roman Catholic Church, reject the concept of Young Earth creationism. Many Bible scholars reject the fundamentalist approach to taking Genesis literally. Young Earth creationists disagree.

Problemet er at det er dem som skriker høyest, og det kan kanskje være derfor du har det inntrykket du har?

8202081[/snapback]

Så du tror ikke Gud skapte Adam og Eva som de første mennesker på jorda? At evulosjon og Big Bang teorien er riktig? Strider det ikke imot Bibelen og "guds budskap"? Jeg mener enten så tror du på Gud og det som står i Bibelen eller ikke. Du skriver den ikke om så den passer det du vil tro på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du tror ikke Gud skapte Adam og Eva som de første mennesker på jorda? At evulosjon og Big Bang teorien er riktig? Strider det ikke imot Bibelen og "guds budskap"? Jeg mener enten så tror du på Gud og det som står i Bibelen eller ikke. Du skriver den ikke om så den passer det du vil tro på.

8203808[/snapback]

Hadde vi ikke tolket og plukket fra hellige bøker som vi måtte ønske hadde ikke kristendommen levd noe særlig forbi 1500. Så jo, alle religiøse, til og med de mest fundamentalistiske, velger og vraker slik at det passer dem.

Lenke til kommentar
Hadde vi ikke tolket og plukket fra hellige bøker som vi måtte ønske hadde ikke kristendommen levd noe særlig forbi 1500. Så jo, alle religiøse, til og med de mest fundamentalistiske, velger og vraker slik at det passer dem.

8203861[/snapback]

Akkurat! Enten så tror du på din Guds budskap eller så gjør du det ikke. "Søndag var guds hviledag. Nei det passer dårlig, jobber overtid da. Den stryker vi".

Lenke til kommentar
Akkurat! Enten så tror du på din Guds budskap eller så gjør du det ikke. "Søndag var guds hviledag. Nei det passer dårlig, jobber overtid da. Den stryker vi".

8203918[/snapback]

Er nok ikke så enkelt som tro/ikke tro, det mener jeg da alle religiøse samfunn i verden i dag viser veldig godt. Mennesker er kompliserte dyr som det sies. Vi kan kompartmentalisere og vri ting i de mest sinnsyke vinkler for å få det til å passe med vårt livssyn. Det er sånn det er og alltid har vært lik det eller ei ;) Hva Guds budskap er tolkes vidt forskjellig av alle.

Du kan ikke endre det i en håndvending uansett hvor mye du prøver, og selv ser jeg ikke skaden i å være religiøs så lenge det man tror på er "noe mer" og noen gyldne regler. Det er imho, om ikke postivt, så iallefall minimalt fordummende, og ganske så uskyldig. Og det er der mange nykristne i dag befinner seg.

Lenke til kommentar

Skal si meg enig at det ikke er så enkelt, men det er bare noe som sier "stopp" i hodet mitt". Skapelsen som var eksempelet her har jeg oppfattet som en ganske stor del av kristendommen. Hei, ifølge bibelen så er det grunnen til at vi er. Men å si at du velger ikke å tro på det men velger og tro å følge de andre tingene som står i Bibelen gir ikke mening for min del.

Vil ikke si det er skadelig å være religiøs. Mange finner støtte og mening. Men som du skrev, det kan være litt "fordummende" hvis man utøver det for mye.

Men alle har sin egen tro og meninger og jeg respekterer det så lenge det ikke går utover andre.

Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri vært troende. Det har vel sammenheng med at jeg dro av skjegget på Julenissen i treårsalderen. En kan vel egentlig sammenligne det å finne ut at Julenissen er falsk, med å finne ut at Gud er falsk; jula blir ikke mindre magisk, trivelig eller gøy for det. Selvsagt er det trist når du først finner det ut, men det går over. Jula forblir den samme, og muligens blir den enda bedre. Det går opp for deg at du er en genuin grei person, og ikke snill bare fordi Julenissen skal gi deg gaver.

Et sitat av Carl Sagan oppsummerer egentlig mitt syn ganske godt.

It is far better to grasp the universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Lenke til kommentar

"Vi", som i etniske nordmenn, er ikke det samme som alle her i Norge da. Det finnes andre religioner enn kristendommen! Islam vokser STERKT! Virker ikke som folk her inne tar dette med i beregningen her.

Lenke til kommentar
50 % av europas befolkning vil være mørke islamister om 40 år leste jeg for noen mnd siden.

Er vel ingen annen trosrettning som har så sterk framgang som islam i dag

Mens Kristendom er på vei tilbake

Personlig liker jeg å tro mer på fakta å universet

8208549[/snapback]

50% av europas befolkning om 40 år hørtes litt drøyt ut, det er enda noen relativt store land som polen og ukraina som ikke har muslimsk innvandring, men disse landenes befolkning synker i antall fordi de ikke får barn, så deres betydning vil minke. Russland kan bli muslimsk om 40 år.

Så selv om tradstarter henvender seg til etniske nordmenn og tror at religion er døende i det norske samfunn tar nok grundig feil. I Norge er det som du sier Sha9ick, islam har STERK fremgang, mens den evangelisk-lutherske kristendommen er på full tilbakegang (både pga frafalne, og få barn).

Den katolske kristendom er dog på fremmarsj i Norge pga polakkene som kommer (de fleste polakker er troende katolikker, var viktig for motstanden mot kommunismen osv), men hvordan det vil utvikle seg avhenger av hvor mange som blir værende her osv.

Endret av KGU
Lenke til kommentar
50 % av europas befolkning vil være mørke islamister om 40 år leste jeg for noen mnd siden.

Er vel ingen annen trosrettning som har så sterk framgang som islam i dag

Mens Kristendom er på vei tilbake

Personlig liker jeg å tro mer på fakta å universet

8208549[/snapback]

50% av europas befolkning om 40 år hørtes litt drøyt ut, det er enda noen relativt store land som polen og ukraina som ikke har muslimsk innvandring, men disse landenes befolkning synker i antall fordi de ikke får barn, så deres betydning vil minke. Russland kan bli muslimsk om 40 år.

Så selv om tradstarter henvender seg til etniske nordmenn og tror at religion er døende i det norske samfunn tar nok grundig feil. I Norge er det som du sier Sha9ick, islam har STERK fremgang, mens den evangelisk-lutherske kristendommen er på full tilbakegang (både pga frafalne, og få barn).

Den katolske kristendom er dog på fremmarsj i Norge pga polakkene som kommer (de fleste polakker er troende katolikker, var viktig for motstanden mot kommunismen osv), men hvordan det vil utvikle seg avhenger av hvor mange som blir værende her osv.

8208603[/snapback]

Kristenhetenn er ikke på tilbakegang andre steder i Europa. Det er et evangelisk-luthersk fenomen som en ser først og fremst i norden. Den katolske kirke får andre steder i Europa næring takket være Islams fremgang.

Hovedårsaken til at det blir stadig mer glissent på kirkebenkene er at kirken til stadighet svikter bibelens innhold. Abort, kvinnelige prester og homseprester får stadig flere til å søke til alternativ som Levende Ord.

PS-- jeg er her ikke ute etter å diskutere det teologiske rundt abort, kvinnelige prester og homseprester.

Lenke til kommentar
Kristenhetenn er ikke på tilbakegang andre steder i Europa. Det er et evangelisk-luthersk fenomen som en ser først og fremst i norden. Den katolske kirke får andre steder i Europa næring takket være Islams fremgang.

Hovedårsaken til at det blir stadig mer glissent på kirkebenkene er at kirken til stadighet svikter bibelens innhold. Abort, kvinnelige prester og homseprester får stadig flere til å søke til alternativ som Levende Ord.

PS-- jeg er her ikke ute etter å diskutere det teologiske rundt abort, kvinnelige prester og homseprester.

8208720[/snapback]

Jeg mener ikke dette er noe nordisk fenomen. Jeg har ikke fått med meg at katolisismen er på fremmarsj i Europa. I Spania og Irland er den ihvertfall ikke det. Vet ikke hvordan situasjonen er i andre land med katolisismen men vil tro det er det samme. Polen (katolsk), Hellas (ortodoks) og Kypros (ortodoks) er de mest kristne landene i EU, og vil sikkert være det for en stund da det er viktig for identiteten deres. Mulig det er en fremgang i noen øst-europeiske land fra et heller lavt utgangspunkt pga kommunisme. Men her synker befolkningen pga veldig lave fødselstall uansett.

I Amerika derimot er situasjonen en helt annen naturligvis. Der er leger, ingeniører, bilmekanikere og snekkere fast i kirken eller forsamlingshuset. Slik er det bare. One nation under God. USA slår fullstendig hull på flosklen om at bare man kommer ut av fattigdom og får utdannelse og er opplyst så blir samfunnet mindre og mindre religiøst. Patriotisme og kristendom. Det er den største forskjellen mellom USA og Europa.

Endret av KGU
Lenke til kommentar

8208720[/snapback]

Jeg mener ikke dette er noe nordisk fenomen. Jeg har ikke fått med meg at katolisismen er på fremmarsj i Europa. I Spania og Irland er den ihvertfall ikke det. Vet ikke hvordan situasjonen er i andre land med katolisismen men vil tro det er det samme. Polen (katolsk), Hellas (ortodoks) og Kypros (ortodoks) er de mest kristne landene i EU, og vil sikkert være det for en stund da det er viktig for identiteten deres. Mulig det er en fremgang i noen øst-europeiske land fra et heller lavt utgangspunkt pga kommunisme. Men her synker befolkningen pga veldig lave fødselstall uansett.

I Amerika derimot er situasjonen en helt annen naturligvis. Der er leger, ingeniører, bilmekanikere og snekkere fast i kirken eller forsamlingshuset. Slik er det bare. One nation under God. USA slår fullstendig hull på flosklen om at bare man kommer ut av fattigdom og får utdannelse og er opplyst så blir samfunnet mindre og mindre religiøst. Patriotisme og kristendom. Det er den største forskjellen mellom USA og Europa.

8209564[/snapback]

Er enig med deg i at enkelte land opplever mindre fremgang enn andre. Men fremgang er det.

Angående USA, ja, det er et facinerende land, fortsatt henger minnene om religiøs forfølgelse og undertrykking igjen i kulturen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
I vår tid er det fler som går på universiteter eller andre utdanningsfakulteter. Holder vi på å bli bedre utdannet? Vi bryr oss mye om det for tiden. Hvorfor har vi utdanningen? Er det ikke helt greit å være utskolert?

8177174[/snapback]

Utdanning er viktigere enn religion.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er bare en påstand. Jeg er uenig.

8209764[/snapback]

Da er vi enige om å være uenige.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg synes at det er ganske interessant hvordan dere (majoriteten) forkaster tanken om Gud og religion så fort. For det første glemmer mange at religion ikke bare betyr en Gud på toppen, Buddhismen er en fullverdig religion, uten noen guddom.

Også til trådstarteren, jeg tror at sekulariseringen har kommet langt i Norge og ellers i store deler av Vest-Europa. For det første, som mange allerede har nevnt, er det vel fordi folk "får lov til" å tenke utenfor boksen og utfordre de fastsatte systemene. Slik var det ikke et par år tilbake. Dessuten tror jeg, korriger meg om jeg tar feil, har kristendommen vært en religion i forandring, en innoverende religion. Den mykner opp med andre ord, det er kanskje ikke like viktig for kristne å delta i gudstjeneste hver søndag eller faste i påsken.

På en annen side, er både islam og jødedommen, to religioner som lenge har holdt fast på tradisjonene, og lovene "gjelder" ennå. Det er ikke så veldig mye rom for forandring i islam og (ortodoks/konservativ) jødedom.

USA er noe for seg selv, religionen henger sammen med den patriotiske følelsen, som noen allerede nevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...