Juden Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) I vår tid så er det færre som går til kirker eller andre religiøse seremonier(her i Norge). Holder vi på å bli mindre religiøse? Vi bryr jo oss ikke så mye om det lengere. Hvorfor har vi ikke troen? Er det helt greit å være ikke religøst? Endret 17. mars 2007 av Savage-Garden Lenke til kommentar
Graut Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 I vår tid så er det færre som går til kirker eller andre religiøse seremonier. Holder vi på å bli mindre religiøse? 8177119[/snapback] Det er i tilfelle på tide, mener jeg - men har du noen data på at religion holder på å gå nedunder i hele verden, eller er det enkeltobservasjoner her i Norge som danner ditt bilde av verden? Hvorfor har vi ikke troen? 8177119[/snapback] Fornuft? Er det helt greit å være ikke religøst? 8177119[/snapback] Ja. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) I vår tid er det fler som går på universiteter eller andre utdanningsfakulteter. Holder vi på å bli bedre utdannet? Vi bryr oss mye om det for tiden. Hvorfor har vi utdanningen? Er det ikke helt greit å være utskolert? Endret 17. mars 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Holder vi på å bli mindre religiøse? Ser desverre slik ut ja. Hvorfor har vi ikke troen? Det kan vere vitenskapen. Det å tru på guder, gode og onde vesner kan virke ganske nytte laust. Sjå det sånn, kristendommen, ein gud som kaller seg for Gud,(dei kunne sikkert ha komme med eit betre namn) og ein fyr som dei kaller Jesus som er sånen til ei jomfru. For å sei det Jomfru Maria kunne ikkje ha fått ein unge vist ho var jomfru. Vist du tenker litt fornuft så ser du at Kristendommen er ein stor bløff. Er det helt greit å være ikke religøst? Samfunnet har meir eller minder godtatt at folk ikkje er religiøse og ikkje høyrer til i ein bestemt religion. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 I vår tid så er det færre som går til kirker eller andre religiøse seremonier. Holder vi på å bli mindre religiøse? I Norge: ja. I verden er jeg mer usikker. Det er i alle fall påvist en korrelasjon mellom høy intelligens og lav religiøsitet, men korrelasjon betyr som kjent ikke årsak, så det er ikke sikkert verden blir mindre religiøs hvis vår intelligens stiger. Vi bryr jo oss ikke så mye om det lengere. Hvorfor har vi ikke troen? Er det helt greit å være ikke religøst? 8177119[/snapback] Ja. Jeg vil påstå at det er enda bedre. Lenke til kommentar
andir Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Flere og flere finner ut at Trollmannen fra Oz bare er en gammel mann som trekker i spakene bak et teppe. Når dem finner ut det, så går det forhåpentligvis opp for dem at vi ikke trenger magisk hjelp for å være gode, kloke eller modige. Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 I vår tid så er det færre som går til kirker eller andre religiøse seremonier(her i Norge). Holder vi på å bli mindre religiøse?8177119[/snapback] Ja, det gjør vi. =) Vi bryr jo oss ikke så mye om det lengere. Hvorfor har vi ikke troen? 8177119[/snapback] Fordi folk flest tar seg heller til sunn fornuft enn å tro på eventyr om at noe ikke-eksisterende skapte verden og oss. Er det helt greit å være ikke religøst? 8177119[/snapback] Ja, og bra er det. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 desverre blir stadig flere mer religiøse både i usa og midtøsten. er det pga situasjonen, eller var det det som skapte situasjonen? har ikke noen kilde nå, kanskje jeg finner senere Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 I vår tid så er det færre som går til kirker eller andre religiøse seremonier(her i Norge). Holder vi på å bli mindre religiøse? Vi bryr jo oss ikke så mye om det lengere. Hvorfor har vi ikke troen? Er det helt greit å være ikke religøst? 8177119[/snapback] Om "vi" betyr oss her i norge, så vil jeg si at vi er på god vei mot sekularisering (dessverre, IMO). Hva årsaken til dette er, det vet jeg ærlig talt ikke. Derimot, i resten av kloden, er det nærmere omvendt. Bare tall for kristendommen forteller om millioner som enten konverterer til kristendom eller blir kristen som første religion. * The U.S. Center for World Mission claimed a growth rate of 2.3% for the period 1970 to 1996, (slightly higher than the world population growth rate at the time). This increased the percentage of Christians from 33.7% to 33.9%. * The US department of state estimates that Protestant Christianity may have grown 600% over the last decade in Vietnam.[5] * The World Christian Encyclopaedia estimates that there were 2,883,011 converts to Christianity each year between 1990 and 2000.[6] * In Asia, Christianity is spreading rapidly in China and South Korea.[7]. In the case of South Korea, Christianity has grown so fast that South Korea is now the second largest exporter of Christian missionaries, after the U.S. * An interview on Aljazeera suggests that over 6 million Muslims convert to Christianity in Africa every year. [8] Legg merke til siste punktet og husk at Aljazeera er en islamsk TV-kanal, og derfor er rimelig objektiv (og hvis subjektiv, i så fall i islams favør), ditto med punkt to. Kildene er mao. til å stole på. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Vi blir nok mindre og mindre religiøse, ja. Det er vel ikke lenge til kirke og stat blir skilt heller. Lenke til kommentar
oleboo Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Religion har vell alltid blitt påvirket av hvordan landet "går" Når tider er dårlige trekker folk mot kirken. Men når tider er gode forsvinner de igjen. Religion står sterkere i fattige land en feks i Norge. Vi ser at vi ikke trenger denne gude skikkelsen for å leve et godt liv. En skikkelse som aldri har gitt tegn til liv. At det er 6mill i africa som har konverter til kristedommen burde vell ikke akkuratt komt som en bombe på noen. Der lever jo mange bare på håpe og truen. Når det da kommer en rik europeer og snakker om gull og grønne skoger som kristendommen gir. Kan ikke være noen hekse kunst å få et par til å bytte lag. Tru på oss så skal vi bygge skole og gi dere mat! Lenke til kommentar
nilox Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Holder vi på å bli mindre religiøse? 8177119[/snapback] Mnja, om du mener oss nordmenn har jeg alltid hatt inntrykket av at vi aldri har vært spesielt religiøse i utgangspunktet. På den måten at det å være religiøs som oftest er en privatsak man holder for seg selv også går man kanskje i kirka en gang i året (jula). Nå skal det sies at jeg har vokst opp på østlandet, fullt mulig det er helt andre tilstander i andre landsdeler. Hvorfor har vi ikke troen? 8177119[/snapback] Tja, sunn og jordnær skepsis kanskje? Flere som tar høyere utdanning? Kanskje folk har oppdaget andre kilder å gå til når det gjelder store eksistensielle spørsmål? Er det helt greit å være ikke religøst? 8177119[/snapback] Ja såklart det, hvorfor skulle ikke det være greit? Lenke til kommentar
Tore Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Kristingen i afrika går likevell litt mere "folkelig" for seg en her i norden... "bli kristen eller dø.!" "nei" *kappe hodet av han å spørre nestemann* Hvordan kan kristendommen være så god å fin når landet ble kristnet med mord drap krig og trusler.? Ja, mange i den yngre generasjon går i kirken ved begravelse, bryllup, komfirmasjon osv pga tradisjonen og forventingen til den eldre generasjon, ikke nødvendigvis fordi vi tror på gud... Endret 18. mars 2007 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Det er jo nettopp det den ikke er. Folk blir jo drept, eller hjernevasket. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Kristingen i afrika går likevell litt mere "folkelig" for seg en her i norden..."bli kristen eller dø.!" "nei" *kappe hodet av han å spørre nestemann* Hvordan kan kristendommen være så god å fin når landet ble kristnet med mord drap krig og trusler.? 8178970[/snapback] Tror det hadde funka dårlig å dele ut brosjyrer på den tida du snakker om nå. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Jeg vil tro vi har skjønt at religion, penger og lediggang er roten til alt ondt, så vi har endelig tatt til fornuften. Religionen har alltid satt grenser for oss, både i oppførsel, smak og toleranse for andres smak og oppførsel. Vi ble vel lei av det, og gav opp religion helt. Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Selv er jeg ikke kristen. Hvorfor? Fordi det er så utrolig mye som taler imot at Gud finnes. Noen ting jeg har tenkt over: - I følge bibelen så er verden ca 12 000 år gammel(litt usikker på tallet men det er rundt der) og mange kristne tror på det. Dinosaurer anyone? - Bibelen er det eneste fysiske beviset på Kristendommen som jeg kan komme på. Den ble skrevet av mennesker. Mennesker skapte Bibelen, ikke Gud. - "Alle barn er født i synd" fikk jeg høre på et kristent foredrag. Da gikk jeg rett ut. Det er vel ikke noe mer uskyldig enn et nyfødt barn? Litt mer on topic: Grunnen til at Nordmenn har blitt mindre religeøse tror jeg er en blanding av vitenskap, vi tenker mer for oss selv og ikke minst vi får lov til å tenke for oss selv uten å bli kappet hodet av eller satt fyr på. Kanskje også at før ble du sett på som litt "rar" hvis du ikke var kristen." Og det er jo viktig at vi er som alle andre!" *sett inn sarkasme her* Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Selv er jeg ikke kristen. Hvorfor? Fordi det er så utrolig mye som taler imot at Gud finnes. Noen ting jeg har tenkt over: - I følge bibelen så er verden ca 12 000 år gammel(litt usikker på tallet men det er rundt der) og mange kristne tror på det. Dinosaurer anyone? 8201178[/snapback] Jeg vil gjerne be deg om å sette deg inn i det du kritiserer, i stedet for å argumentere mot det du ikke kjenner. Ingen tror på en 12 000 år gammel jord, men noen tror på en bokstavelig skapelse for omkring 6 000 år siden. Det er bare young earth-kreasjonistene som tror på dette, og de er i skarpt mindretall: Young Earth creationism has also failed to make much of an impact outside of fundamentalist Protestant denominations. Virtually all other Christian denominations, including the Roman Catholic Church, reject the concept of Young Earth creationism. Many Bible scholars reject the fundamentalist approach to taking Genesis literally. Young Earth creationists disagree. Problemet er at det er dem som skriker høyest, og det kan kanskje være derfor du har det inntrykket du har? Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Noen har lært seg å leve i den virkelige verden. Dessuten står religion i sterk kontrast til vitenskapen; blind lydighet, frarøving av evnen til selvrefleksjon og undring. Mange ser galskapen som råder og ønsker en slutt på menneskers trang til å oppdrive forklaringer og sannheter som ikke burde være tilstrekkelige i våre dager. Heldigvis får flere og flere opp øynene. De søker en nøktern og objektiv måte å betrakte virkeligheten på - hva som er meningsfullt, godt, etisk og ondt, er bare ord og begreper, skapt av mennesket selv - dette er ingen universelle sannheter. Gud er ingen sannhet. Flere velger å skape en mening i et subjektivt virkelighetsbilde, fremfor å tilbe overtro og allmektighet. Religion er og forblir et hinder for kunstnerisk utfoldelse, selvbevissthet, egenutvikling og det som måtte være egendefinerte levesett. Jeg vil også trekke frem kirkens overmakt; særrettigheter i kulturliv og lovverk, dens oppfordring til blind lydighet og underkastelse. Skål for Norge og dens oppvåkning. Endret 21. mars 2007 av dot_ Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg vil gjerne be deg om å sette deg inn i det du kritiserer, i stedet for å argumentere mot det du ikke kjenner. Ingen tror på en 12 000 år gammel jord, men noen tror på en bokstavelig skapelse for omkring 6 000 år siden. Det er bare young earth-kreasjonistene som tror på dette, og de er i skarpt mindretall: Hva er det du påkrever ytterligere forklaringer på? Den mektige natur har skapt vår verden, ingen Gud eller ingen annen mektig skaper. Hvilke årstall som lar seg befeste av dens uriktige natur forblir likegyldig da det hele er totalt fordummende. Et overgrep mot vitenskap og dens natur. Hvorfor skulle din kjære Gud ha overveldende interesse av å samle en gjeng av mennesker sammen til et liv i evighet. Du, som mange, har vel klare formeninger om hva som er den store og gode meningen her også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå