Gå til innhold

Umulig å boote (uløst)

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har den siste måneden slete med det problemet at jeg ikke klarer å boote. Og hvis jeg klarer det, så kræsjer et eller annet (mest sansynlig gnome).

Litt bakgrunnsinfo: Jeg har først brukt fedora core 6 helt siden det kom ut, og det har fungert helt fint. En dag så kræsja gnome, maskinen låste seg, og jeg måtte reboote. Så fungerte alt fint i en ukes tid, så skjedde det igjen. Bare oftere, ca. en gang om dagen. Etterhvert så begynte det å rable for grub, sto grub error 25 og 32. 32 aner jeg ikke hva er. 25 er visstnok en ugjenkjennelig kommando.

Jeg har så prøvd å reboote enda flere ganger, men da ble bare skjermen svart, ingenting ble lest til harddisk i følge lysene på dataen min.

Når jeg endelig fikk bootet, så klikker alt IGJEN. Og senere får jeg grub error 21, og beskjed om Read Error.

Jeg installerte så debian, det fungerte en dag, så kræsja hele greia, og jeg prøvde å installere det pånytt. Etter 10 forsøk kunne jeg endelig formatere de valgte partisjonene. ETter dette fungerte det helt ypperlig i nesten to uker, før gnome så kræsjer, x kræsjer, det låser seg, grub kræsjer. Og alt er bare dritt. :mad: DEt kan også nevnes at jeg har mista alt på homepartisjonen uten at jeg valgte at den skulle formateres.

Noen som vet om det er noe å gjøre? Eller om det er en hardwarefeil?

Endret av Seebastian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å boote en Live-CD som inneholder noen systemtest-verktøy? F.eks. sjekke disken for "bad sectors" og sjekke filsystemet på hver partisjon (kommando fsck). Jeg tror kanskje Knoppix Live CD har en del slike verktøy, du får sjekke det ut.

Det var trist med home-partisjonen din. Om du har noe mer data som du ønsker å ta vare på kan en Live-CD være nyttig så du får tatt backup. En såkalt Live-CD er bootbar og installerer ingenting til harddisken (uten at du selv vil).

Lenke til kommentar

Ah, takker. Jeg har levd på knopix de siste dagene :p Men vet du hva noen av de verktøyene heter? Bortsett fra fsck, har faktisk ikke kjørt det enda.

Til opplysning, for tiden fungerer debian igjen, men aner ikke om det blir å kræsje eller ikke. Det bruker å fungere i noen dager for å så kræsje, så fungere igjen.

Lenke til kommentar

Det er noe fysisk galt med maskinen din. Du har hardware-problemer. Save your data, investigate. memtest86 kan du kjøre for å sjekke minnet. SystemRescueCD har flere verktøy du kan bruke for å sjekke systemet(les manualen, du velger ved boot).

Lenke til kommentar

Jeg har en selvbygd en, vil du ha navnet på alle delene?

Windows kommer jeg meg ikke inn i pga. skjermen syter over at det er feil oppløsning (kan sikkert komme inn i windows hvis jeg kobler på en ekstra skjerm), men jeg bruker aldri windows, så jeg bryr meg stort sett ikke noe om at jeg ikke kommer inn i windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...