bfweme Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Har en WD disk på 13,6 gig som i sommer plutselig fikk hikke og tok drepen på en del filer.... filene/mappene var ifølge windows korrupte og umulige og gjenopprette.... Jeg formaterte disken og fortsatte som før... Nø for litt siden skjedde det selvfølgelig igjen, men denne gangen er det litt værre: 1. Disken kommer og går i windows (D:, denn finnes hele tiden i device manager, når den forsvinner forandres navnet dens i bios og i device manager, den får masse nuller med space mellom etter navnet: WDS WD136AQ 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0) nullene skal ikke være der:) etter noen reboter og litt banning kommer plutselig disken tilbake til live. 2.når disken dør og kommer tilbake igjen er alle filer borte bortsett fra kanskje en korrupt mappe og noen found.000 (el) mapper. Om jeg nå kjører WD's skjekk programm på disken finner den INGEN feil, jeg har formater vanlig , jeg har low level format ingenting hjelper. Disken fungerer fint en liten stund, så forsvinner den... jeg har ikke rør kablene på disken den har fått stått stille hele tiden (står som slave på primary kontolleren. Har spurt WD supporten om hjelp men de svarer ikke, jeg VET at denne disken er en lost case, men jeg hater og gi opp ting som jeg ikke har fått noen forståelse for hvorfor og hvordan....er det slitasje er den virus er det feil bruk?...... disken er brukt 24/7 en god stund par år kanskje og har fungert veldig godt hittils.... alle svar, teorier og kommentarer er velkomne :smile: Fredrik Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 12. desember 2002 Del Skrevet 12. desember 2002 24/7 bruk sliter nok utvilsomt på harddisker, spesielt kulelagerbaserte disker ( = alle eldre "vanlige" IDE-disker). Om disken i tillegg har stått varmt og trangt, utsatt for tung kontinuerlig og langvarig belastning...ja, da kan den begynne å bli "sliten". Noen fasit finnes ikke på dette. Produsentene oppgir ofte et vist antall timers "levetid", dvs, sånn ca. hvor mange timer disken minst skal tåle å være i drift. Dette er jo selvfølgelig teoretiske verdier, men kan være interessant å sjekke/regne på. De symptoma du beskriver der har jeg selv opplevd med flere disker som ble gamle og slitte. For skams skyld er jo ting som en reformat og reinstall av OS etc. smarte ting å gjøre for å sjekke om disken faktisk er "syk". En low-level format ("write zeros to drive") kan også prøves. (Finner vanligvis programware til dette på hd-produsentens hjemmeside). Lykke til! Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 12. desember 2002 Del Skrevet 12. desember 2002 Jeg vil synse meg paa aa anta at dersom WD Data LifeGuard / Diagnostics ikke finner feil paa diskoverfalten, saa finnes det ikke feil - paa diskoverflaten. Men en hd er naa ikke bare digital da. Den er mekanisk, og blir styrt av en kontroller paa disken. Saa det er nok mye som kan gaa galt. Hva med temperatur paa disken? Ellers har jeg hoert loese rykter om at det er mulig aa aapne hd-en og olje lagrene litt. Noe du kanskje ikke gidder, i og med at det er en forholdsvis liten hd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå