KGU Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Det er ikke så lett at vi bare kan gi forskjellig folkeslag land. Synes ikke det nødvendigvis skal være noe mål om at etnisitet skal være det limet som holder et land sammen. Et land må være tuftet på ting, som ligger høyere enn kultur religion, osv. Hvis man slipper det løs slik at enhver etnisk gruppe kan bryte ut å skape et land, vil hele Europa gå i oppløsning. Slik verden er i dag, må man innse at alle land har veldig mange forskjellige etniske grupper og kulturer, og heller lære seg til å leve bra sammen til tross for at man tilhører forskjelige kulturer. Men skjønner at det er litt dritt for kurderne, da de kanskje ikke akkurat har de letteste folkene rundt seg. 8181296[/snapback] Kanskje litt lett for oss i Norge som allerede har kjempet og fått vår selvstendighet å kreve at andre folk bør heller nøye seg med det de har. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Tilbake til Irak, hvordan oppstod Irak som stat? Svar på det spørsmålet, forstå hvorfor Irak som nasjonalstat er mislykket. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Grunnen til at samene trives så godt i Norge er at det sendt skipslass med penger til dem hver eneste måned. Alt blir tilrettelagt for at de skal kunne gjøre hva de har lyst til i Norge. I saken om kurdere tviler jeg på om det noensinne på om det blir en kurdisk stat. Jeg har vanskeligheter med å tro at iran, irak, tyrkia er villig til å gi ifra seg land. For min del så ser jeg ikke helt den store kulturforskjellen mellom statene, jeg tror heller på at de burde integrere seg mer og at statene burde være flinkere med å intregrere kurdere. Lenke til kommentar
salah Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Grunnen til at samene trives så godt i Norge er at det sendt skipslass med penger til dem hver eneste måned. Alt blir tilrettelagt for at de skal kunne gjøre hva de har lyst til i Norge. I saken om kurdere tviler jeg på om det noensinne på om det blir en kurdisk stat. Jeg har vanskeligheter med å tro at iran, irak, tyrkia er villig til å gi ifra seg land. For min del så ser jeg ikke helt den store kulturforskjellen mellom statene, jeg tror heller på at de burde integrere seg mer og at statene burde være flinkere med å intregrere kurdere. 8182631[/snapback] På samme måte skal ikke innvandrere i Norge få lov til å snakke språket sitt, alle må bytte navn til norske navn, bleke hudfargen, ta ansikt- og kroppsoperasjoner så de ser helt nordmenn ut og alt skal fornorskes. Er du med på det, skal jeg støtte forslaget om å integrere kurdere inn i Tyrkia f. eks... Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 <ironimodus> Ja, la oss gi et eget land til alle som vil ha... for det skaper jo fred ikke, sant? </ironimodus> Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 <ironimodus>Ja, la oss gi et eget land til alle som vil ha... for det skaper jo fred ikke, sant? </ironimodus> 8188978[/snapback] Gi samene et eget land! Lenke til kommentar
salah Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 <ironimodus>Ja, la oss gi et eget land til alle som vil ha... for det skaper jo fred ikke, sant? </ironimodus> 8188978[/snapback] Hadde det vært snakk om å gi hvite, kristne eller jøder eget land, hadde du så klart støttet det Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hadde det vært snakk om å gi hvite, kristne eller jøder eget land, hadde du så klart støttet det Dette er det vi kaller en fordom, ikke bare fordi det er feil, men fordi du dømmer meg utfra min angivelige hudfarge. Saken er at man ikke kan kappe strid om stykker med land, relokere folk dit, og forvente seg fred. Se på alle probleme israel har stellt istand. Eller delingen av Korea. Trenger vi flere slike konfliktsoner på kartet? Nei. At kurdere blir undertrykket i respektive land er først og fremst interne politiske problemer. Ikke grunnlag for væpnet terrorisme, krig, eller opphugging av stater. Da måtte man gitt alle som ville ha sitt eget land. Jeg har tross alt aldri sagt at opprettelsen av staten israel f.eks, var en god idè. Jeg baserer mitt negative syn på dagens palestinere f.eks på metodene og kulturen deres. Lenke til kommentar
KGU Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Hadde det vært snakk om å gi hvite, kristne eller jøder eget land, hadde du så klart støttet det Dette er det vi kaller en fordom, ikke bare fordi det er feil, men fordi du dømmer meg utfra min angivelige hudfarge. Saken er at man ikke kan kappe strid om stykker med land, relokere folk dit, og forvente seg fred. Se på alle probleme israel har stellt istand. Eller delingen av Korea. Trenger vi flere slike konfliktsoner på kartet? Nei. At kurdere blir undertrykket i respektive land er først og fremst interne politiske problemer. Ikke grunnlag for væpnet terrorisme, krig, eller opphugging av stater. Da måtte man gitt alle som ville ha sitt eget land. Jeg har tross alt aldri sagt at opprettelsen av staten israel f.eks, var en god idè. Jeg baserer mitt negative syn på dagens palestinere f.eks på metodene og kulturen deres. 8192791[/snapback] Men hadde du ment det samme om Norge fremdeles var okkupert av Danmark? Har vi ikke rett på selvstendighet? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Men hadde du ment det samme om Norge fremdeles var okkupert av Danmark? Har vi ikke rett på selvstendighet? Kurdistan har vel ikke eksistert på tusenvis av år verken som land eller folk. Særegen kultur har de heller ikke hatt siden den tiden. Mulig jeg tar feil dog. Lenke til kommentar
KGU Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Men hadde du ment det samme om Norge fremdeles var okkupert av Danmark? Har vi ikke rett på selvstendighet? Kurdistan har vel ikke eksistert på tusenvis av år verken som land eller folk. Særegen kultur har de heller ikke hatt siden den tiden. Mulig jeg tar feil dog. 8192820[/snapback] Du tar veldig feil. Kurdere har eksistert hele tiden, de har eget språk og kultur selvsagt. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Grunnen til at forskjellige folk bor i de landene de bor i, er fordi gjennom historien så har alle kjempet for det landet de hører hjemme i. Dette er nærmest universalt. Å "gi" land eller stater er noe nytt og jeg vet virkelig ikke om det er noen god løsning. Jeg kan forøvrig gi en hel masse eksempler. Indianerene klarte ikke å forsvare landet sitt i det lange løp og ble overkjørt av europeere og slavene som fulgte. Hvis du ser på folkene i Europa så er den eneste grunnen til at de bor der de bor er fordi de har vunnet kriger. Det er også grunnen til at noen ikke bor der de bor og noen har faktisk forsvunnet. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Å gi land til folk aom ikke har det, eller kanskje aldri har hatt det, er bare en dårlig ide. Hittil så har det vel ikke kommet noe godt ut av å gi noen et land. Og hvem skal bestemme at de og de forlkeslagene skal få et eget land? er det en internasjonal organisasjon? som da skal bestemme at de og de landområdene skal tillhøre det folkeslaget? Hva om den aktuelle nasjonen som da mister land, ikke godtar dette? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Ville det vært ok at Russland eller USA truet oss til å gi samene et eget land? Eller støttet deres væpnede kamp for egen stat? Er det da smart av oss å gå til Irak og si til dem at de bør gi kurderene en egen stat? Selvstyre derimot er jeg mye mer for. Er problemene så store mellom grupperinger, så er selvstyre ofte en bedre ting enn å dele opp land. Lenke til kommentar
KGU Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Å gi land til folk aom ikke har det, eller kanskje aldri har hatt det, er bare en dårlig ide. Hittil så har det vel ikke kommet noe godt ut av å gi noen et land. Og hvem skal bestemme at de og de forlkeslagene skal få et eget land? er det en internasjonal organisasjon? som da skal bestemme at de og de landområdene skal tillhøre det folkeslaget? Hva om den aktuelle nasjonen som da mister land, ikke godtar dette? 8193385[/snapback] Palestinerne har aldri hatt et selvstendig sin egen selvstendige stat. Skal ikke de heller ha det? Skal Øst-Timor igjen bli en del av Indonesia? Har det aldri kommet noe godt ut av å gi et folk sitt eget land!?!? Lenke til kommentar
salah Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hadde det vært snakk om å gi hvite, kristne eller jøder eget land, hadde du så klart støttet det Dette er det vi kaller en fordom, ikke bare fordi det er feil, men fordi du dømmer meg utfra min angivelige hudfarge. Saken er at man ikke kan kappe strid om stykker med land, relokere folk dit, og forvente seg fred. Se på alle probleme israel har stellt istand. Eller delingen av Korea. Trenger vi flere slike konfliktsoner på kartet? Nei. At kurdere blir undertrykket i respektive land er først og fremst interne politiske problemer. Ikke grunnlag for væpnet terrorisme, krig, eller opphugging av stater. Da måtte man gitt alle som ville ha sitt eget land. Jeg har tross alt aldri sagt at opprettelsen av staten israel f.eks, var en god idè. Jeg baserer mitt negative syn på dagens palestinere f.eks på metodene og kulturen deres. 8192791[/snapback] Jeg dømmer deg ikke etter hudfarge, men etter holdningen du har til allverdens muslimer. Du klarer jo selv å dytte på allverdens problemer over på muslimene uansett hva topic i tråden er, og du er slett ikke verdt til å klandre afrikanere heller.. Så nei, jeg vet ikke om du er hvit eller selvmotsigende svart mann/kvinne, så jeg dømmer deg ikke etter hudfarge, men etter oppførselen du har mot muslimer og mørkhudete/innvandrere. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Du tar veldig feil. Kurdere har eksistert hele tiden, de har eget språk og kultur selvsagt. La oss anta at jeg tar feil. Fortjener man å få sitt eget land, skjært ut av andre, allerede eksisterende land? Er det legitimt å ty til vold? Hvor slutter kampen for friheten og hvor starter egentlig kampen for kampens skyld? Hvorfor kan ikke mennesker med bittesmå forskjeller i kultur leve sammen? Du klarer jo selv å dytte på allverdens problemer over på muslimene uansett hva topic i tråden er Gjennom norges og verdens største problemer og konfliktsoner trekker islam igjennom som en rød tråd. Det er ikke til å skyve under matta. Nesten overalt hvor islam eksisterer skaper den motsetninger, splid, konflikt, vold, krig, sult, og kriminelle handlinger. Kristendommen var slik... for lenge, lenge siden. Nå er tiden kommet for å modernisere islam, verdens eneste politisk korrekte fascistiske, politiske bevegelse. Den største trusselen mot islam er islam. Kurder, sjia, sunni, wahabi, whatever... men etter oppførselen du har mot muslimer og mørkhudete/innvandrere. Jeg har ingen problemer med folk av annen hudfarge eller etnisitet. Kona mi er søreuropeisk, afrikansk og indianer av etnisitet. Jeg har dog store problemer med religion. Særlig den verste av dem alle, islam. Det er synd at andre ateister ikke kan være like konsekvente, og mener at de må være politisk korrekte og synes synd på muslimer og sy puter under armene på dem, fordi de tilfeldigvis også er brune i huden. Men det er altså ikke min greie. Lenke til kommentar
KGU Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Du tar veldig feil. Kurdere har eksistert hele tiden, de har eget språk og kultur selvsagt.La oss anta at jeg tar feil. Fortjener man å få sitt eget land, skjært ut av andre, allerede eksisterende land? 8200746[/snapback] Dette har da skjedd flere ganger. Sist med Montenegro. Øst-Timor fikk også frihet fra Indonesia for et par år tilbake fra det hovedsaklig muslimske indonesia. Du kan ikke bare si at de grensene som har blitt trukket for x antall år siden er hellige og kan ikke røres, uavhengig av hvor blodig urettferdig disse grensene er for visse folk som blir undertrykket og okkupert. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Veldig sant KGU. Irak var i sin tid ett britisk styrt territorie.. Dagens grenser ble trukket på 20 tallet hvis jeg husker riktig, og britene satte inn en konge som var britisk vennlig en del senere før de trakk seg ut. Grensene ble trukket på grunnlag av oljeressursene som var kartlagt i regionen og ikke på grunnlag av kultur/etnisitet til befolkneningen innad i denne regionen. Irak har siden den gang vært styrt med jernhånd. Nå har de plutselig demokrati. Selvfølgelig tar det litt tid før det begynner å fungere/går til hælvette på skikkelig. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 guardianpegasus; måten du quoter på gjør meg kvalm. Quote som alle andre, så ser vi hvem som skrev innlegget og når det ble skrevet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå