KGU Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Bør kurderne få ett eget land eller ser du helst at palestinere får det for første gang i historien istedet? Endret 17. mars 2007 av KGU Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Ser gjerne at også kurderne får sitt eget land. De hadde sitt eget land rundt Mahabad, Iran en stund i 1946, men dette forsvant jo nesten fortere enn det kom og siden det har de kjempet for selvstendighet. Jeg håper det kommer både for palestinere og kurdere en dag. Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Problemet blir jo å finne noen som vil gi fra seg landområder, dette skaper jo fiffige situasjoner andre steder i verden også Lenke til kommentar
KGU Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Problemet blir jo å finne noen som vil gi fra seg landområder, dette skaper jo fiffige situasjoner andre steder i verden også 8177056[/snapback] Men det er vel hyklersk å mene at palestinerne skal få sitt eget land, og ikke kurderne eller? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Det er en helt annen situasjon. Lenke til kommentar
KGU Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Det er en helt annen situasjon. 8177323[/snapback] Fordi? Såvidt meg bekjent har ingen av disse folkene noengang hatt en selvstendig stat før. Endret 17. mars 2007 av KGU Lenke til kommentar
B_G Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Fordi? Såvidt meg bekjent har ingen av disse folkene noengang hatt en selvstendig stat før. ehh jo Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Problemet blir jo å finne noen som vil gi fra seg landområder, dette skaper jo fiffige situasjoner andre steder i verden også 8177056[/snapback] Men det er vel hyklersk å mene at palestinerne skal få sitt eget land, og ikke kurderne eller? 8177112[/snapback] Jeg er helt enig med deg, jeg formulerte sikkert den forrige posten litt feil Lenke til kommentar
KGU Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Fordi? Såvidt meg bekjent har ingen av disse folkene noengang hatt en selvstendig stat før. ehh jo 8177599[/snapback] Jaha? Kan du komme med noe mer enn one-linere? Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Fordi? Såvidt meg bekjent har ingen av disse folkene noengang hatt en selvstendig stat før. ehh jo 8177599[/snapback] Jaha? Kan du komme med noe mer enn one-linere? 8177627[/snapback] Kurderne hadde faktisk et land engang, i Iran i 1946. Men det ble holdt oppe av sovjetisk støtte, men når det ble trukket tilbake så kollapset landet, nesten fortere enn det ble etablert. Og etter det så har alltid kurderne kjempet for å få et eget selvstendig område. Lenke til kommentar
B_G Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Jaha? Kan du komme med noe mer enn one-linere? jeg mente bare at palestinerne hadde et eget land. Lenke til kommentar
KGU Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Jaha? Kan du komme med noe mer enn one-linere? jeg mente bare at palestinerne hadde et eget land. 8178688[/snapback] De har da aldri hatt et selvstendig land før. Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Jaha? Kan du komme med noe mer enn one-linere? jeg mente bare at palestinerne hadde et eget land. 8178688[/snapback] De har da aldri hatt et selvstendig land før. 8178733[/snapback] La de få Fredrikstad Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Bør kurderne få ett eget land eller ser du helst at palestinere får det for første gang i historien istedet? 8177002[/snapback] Kommer aldri til å skje. Land er veldig kjært til en nasjon. La meg spore litt av og spørre deg om samene skulle fått deler av Norge? Lenke til kommentar
KGU Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Bør kurderne få ett eget land eller ser du helst at palestinere får det for første gang i historien istedet? 8177002[/snapback] Kommer aldri til å skje. Land er veldig kjært til en nasjon. La meg spore litt av og spørre deg om samene skulle fått deler av Norge? 8179348[/snapback] Samene ønsker ikke noe selvstendig land så det er en uaktuell problemstilling. Jeg tolker deg dit hen at du ikke støtter hverken palestinernes eller kurdernes selvstendighetskamp? Lenke til kommentar
salah Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Klart kurderne bør få en egen nasjon. De har jo allerede et føderalt stat inne i Nord-Irak hvor de selv bestemmer over landet, og oljepengene går også til dem selv. Kurderne fortjener eget land fordi vi vet de kan bygge landet opp, i forhold til sunni- og sjiamuslimene. Drar man til Kurdistan oppe i Nord-Irak, ser man at det er gravemaskiner og byggearbeidere i hele landet. For kurderne er det en del av nasjonalitetsfølelsen det å bygge opp landet, så alt fra bønder og advokater, til leger deltar å bygge opp f. eks. sykehus gratis. Ser man sør i Irak, ser man alle eksplosjonene og all ødeleggelsen av landet - av deres egne landsmenn. Hvorfor fortjener da ikke kurderne eget land, men jødene gjorde det? Kurderne er jo eget folkeslag med egen kultur og landsområder, jødene hadde kun en ting til felles - religionen. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Klart kurderne bør få en egen nasjon. De har jo allerede et føderalt stat inne i Nord-Irak hvor de selv bestemmer over landet, og oljepengene går også til dem selv. Kurderne fortjener eget land fordi vi vet de kan bygge landet opp, i forhold til sunni- og sjiamuslimene. Drar man til Kurdistan oppe i Nord-Irak, ser man at det er gravemaskiner og byggearbeidere i hele landet. For kurderne er det en del av nasjonalitetsfølelsen det å bygge opp landet, så alt fra bønder og advokater, til leger deltar å bygge opp f. eks. sykehus gratis. Ser man sør i Irak, ser man alle eksplosjonene og all ødeleggelsen av landet - av deres egne landsmenn. Hvorfor fortjener da ikke kurderne eget land, men jødene gjorde det? Kurderne er jo eget folkeslag med egen kultur og landsområder, jødene hadde kun en ting til felles - religionen. 8180245[/snapback] Ett bond like sterkt som de du nevnte Endret 18. mars 2007 av J@cob Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Og på samme grunnlag som jødene fikk sin stat bør vi trå til og gi kurderne en stat, det faktum at de har blitt forfulgt og hetset over lang tid av forskjellige autoriteter på den enkle bakgrunn at de er kurdere bør vekke medmenneskeligheten vi alle har. På den annen side kan man sitte og prate om hva som bør og burde være, eller så kan man gjøre noe med det. Slik som kurderne prøver og har prøvd veldig lenge nå. Til slutt får de nok en stat, spørsmålet er hvor lenge storsamfunnet skal sette dem på prøve, og hvorledes de faktisk klarer å tilegne seg ett geografisk landområde. Stikkordet er hvorledes, og vold er ikke en god løsning, men på den annen side... vold avler vold.. Lenke til kommentar
KGU Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Og på samme grunnlag som jødene fikk sin stat bør vi trå til og gi kurderne en stat, det faktum at de har blitt forfulgt og hetset over lang tid av forskjellige autoriteter på den enkle bakgrunn at de er kurdere bør vekke medmenneskeligheten vi alle har. På den annen side kan man sitte og prate om hva som bør og burde være, eller så kan man gjøre noe med det. Slik som kurderne prøver og har prøvd veldig lenge nå. Til slutt får de nok en stat, spørsmålet er hvor lenge storsamfunnet skal sette dem på prøve, og hvorledes de faktisk klarer å tilegne seg ett geografisk landområde. Stikkordet er hvorledes, og vold er ikke en god løsning, men på den annen side... vold avler vold.. 8180845[/snapback] Synd at det ikke får mer oppmerksomhet. Folk driter fullstendig i hva som skjer med kurderne virker det som, så lenge palestinerne får sin stat. Men kanskje det blir litt mer fart i leiren når folk plutselig innser at EUs yttergrenser plutselig er midt i Midt-Østen med Irak, Syria og Iran som nærmeste naboer, lol! Kan bli moro! Lenke til kommentar
modin Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Det er ikke så lett at vi bare kan gi forskjellig folkeslag land. Synes ikke det nødvendigvis skal være noe mål om at etnisitet skal være det limet som holder et land sammen. Et land må være tuftet på ting, som ligger høyere enn kultur religion, osv. Hvis man slipper det løs slik at enhver etnisk gruppe kan bryte ut å skape et land, vil hele Europa gå i oppløsning. Slik verden er i dag, må man innse at alle land har veldig mange forskjellige etniske grupper og kulturer, og heller lære seg til å leve bra sammen til tross for at man tilhører forskjelige kulturer. Men skjønner at det er litt dritt for kurderne, da de kanskje ikke akkurat har de letteste folkene rundt seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå