Gå til innhold

eget firma, kopi av utgående giro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå ble jeg veldig i tvil, for jeg har fått to svar.

Giroene skrives jo ut på standard giroblanketter, med fakturanummer osv. Innholdet på giroene varierer jo med hva jeg selger da. Noen som driver med regnskap som kanskje kan svare? Svaret avgjør blant annet om jeg skal kjøpe en multifunksjon-laser eller bare vanlig laser.

Endret av FrilanserBob
Lenke til kommentar

Det holder vel å lagre fakturakopien elektronisk, så lenge den er forsvarlig lagret ser jeg ingen grunn til å ta vare på en papirkopi.

 

Uansett, vil du ta vare på den på papir, holder det med et blankt ark. Det gjør det egentlig uansett- flere og fler går bort fra å bruke giroblanketter til å fakturaene sine, færre og færre bruker de når de betaler etter overgangen til nettbank.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et AS i noen år med regnskapsfører og revisor.

 

Fakturering ble gjort veldig enkelt med Excel og fortløpende fakturanummer som ble ført manuelt. Annenhver måned skulle regnskapsfører ha utgående og inngående fakturarer for beregning av MVA. Da ble bare fakturaene skrevet ut på nytt og sendt han. Hverken han eller revisor sa noe på hvordan dette ble gjort. Mer enn god nok som kopi dette.

Lenke til kommentar
Jeg hadde et AS i noen år med regnskapsfører og revisor.

 

Fakturering ble gjort veldig enkelt med Excel og fortløpende fakturanummer som ble ført manuelt. Annenhver måned skulle regnskapsfører ha utgående og inngående fakturarer for beregning av MVA. Da ble bare fakturaene skrevet ut på nytt og sendt han. Hverken han eller revisor sa noe på hvordan dette ble gjort. Mer enn god nok som kopi dette.

8179859[/snapback]

Så du bare skrev ut fakturane på blanke ark da?

Lenke til kommentar
Jeg hadde et AS i noen år med regnskapsfører og revisor.

 

Fakturering ble gjort veldig enkelt med Excel og fortløpende fakturanummer som ble ført manuelt. Annenhver måned skulle regnskapsfører ha utgående og inngående fakturarer for beregning av MVA. Da ble bare fakturaene skrevet ut på nytt og sendt han. Hverken han eller revisor sa noe på hvordan dette ble gjort. Mer enn god nok som kopi dette.

8179859[/snapback]

Det er ikke tillatt å utfakturere i Excel iht den nye bokføringsloven.

Utgående fakturaer skal være ferdig nummererte på forhånd og ikke nummeres fortløpende ettersom du skriver de ut.

 

Til trådstarter: Som jeg skrev lenger opp så kan du egentlig gjøre akkurat det du vil, så lenge du har en kopi elektronisk, skriver ut på et blankt ark eller tar en fysisk kopi av fakturaen. Jeg jobber med regnskap og hva folk gjør varierer veldig.

Lenke til kommentar

Hver enkelt giro får jo ett fakturanummer, i tillegg til det nummeret som er ferdigtrykkt som blankettnummer. Blankettnummeret er jo fyllt ut på forhånd. Regnskapsfører trenger vel ikke blankettnummeret, så lenge jeg fører et fakturanummer som er generert av et ordresystem?

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe deg f.eks. Datax Faktura. Den fikser fakturanummer automatisk, og du kan velge å skrive ut to fakturaer samtidig, en til kunden og en til ditt arkiv. Eller, så kan du bare ha det elektronisk, og skrive ut kopier hvis du får behov for det. Personlig synes jeg det er litt trygghet i å ha en kopi på papir.

 

 

Liten edit: Du trenger altså ikke ta en fysisk kopi av akkurat det papiret du sender ut til kunden. :p .

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Eller, så kan du bare ha det elektronisk, og skrive ut kopier hvis du får behov for det.

8186419[/snapback]

 

Såvidt jeg vet MÅ du ta en kopi til eget bruk, enten det er på papir eller elektronisk (f.eks lagret som en pdf). Det er ikke godt nok at du kan skrive fakturaen ut på nytt, for dataene kan være endret på i etterkant...

Lenke til kommentar

Skattedirektoratet har i Brev av 30.09.2003 uttalt seg om bruk av elektronisk faktura. Edifact har lenge vært akseptert i forhold til bilagskravet i regnskapslovgivningen. Elektronisk dokumentasjon skal foreligge i et ikke direkte redigerbart format. E-faktura i HTML-format anses å være i et ikke direkte redigebart format og godtas som original dokumentasjon av kjøp og trekkfrie utgiftsrefusjoner. Det antas at faktura mottatt som PDF-fil kan godtas på lik linje. Dokumentasjon som oversendes i en direkte redigerbar form, for eksempel en word- eller excelfil, tilfredsstiller ifølge Skattedirektoratet ikke regnskapslovens krav. Den elektroniske fakturaen må inneholde de opplysninger som kreves av et salgsdokument i henhold til Bokføringsforskriften § 5-1 (§§ 5-1-1 til 5-1-8), se stikkord FAKTURA REGNING BILAG SALGSDOKUMENT KJØPSBILAG.

 

Fra sticos

Lenke til kommentar
Eller, så kan du bare ha det elektronisk, og skrive ut kopier hvis du får behov for det.

8186419[/snapback]

Såvidt jeg vet MÅ du ta en kopi til eget bruk, enten det er på papir eller elektronisk (f.eks lagret som en pdf). Det er ikke godt nok at du kan skrive fakturaen ut på nytt, for dataene kan være endret på i etterkant...

8187260[/snapback]

Du kan ikke redigere fakturanene i etterkant ved bruk av riktig fakturaprogram. F.eks. Excel-filer vil neppe være bra nok. Datax Faktura regner jeg med er bra nok, der kan man ikke redigere fakturaer etter utskrift. Uansett er det vel ingen ulempe å skrive ut en kopi til seg selv, det koster ikke mer enn litt papir, blekk/toner og lagringsplass i en perm.

 

At man på en eller annen måte må ha kopi, er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...