Gå til innhold

Installere LINUX Fedora Core 6

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hei.

Har tenkt å installere Linux Fedora Core 6, siden jeg har Vista, og etterpå at jeg har installert Linux, går jeg tilbake til XP. Dette gjør jeg, fordi at jeg ikke får til å boote via Cd'er, i det hele tatt funker ikke DvD-romen lenger. Dem leser rett og slett ikke av CDer. Har ikke driveren til DvD rommet.

Men nå har jeg lastet ned 6 IMG filer fra Linux fedora sine sider, altså her

Og så mounter jeg, men når jeg mounter, så kan jeg åpne filene osv, men det kommer ikke en setup. :hrm:

Så det jeg lurer på er, hvordan skal jeg få installert Linux uten å gå i bios, siden bios greiene ikke funker lenger, og siden jeg ikke får brent IMG filene på CD. ? :dontgetit::dontgetit:

*Prøver formatering jeg XD*

Funker ikke med formatering, grunner at Windows ligger der.

HVA gjør jeg!??!

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Hvis du har en usb lagrings enjhet tilgjengelig, kan du jo installerer Fedora Core fra den.

ftp://ftp.uib.no/pub/fedora/linux/core/6/...es/diskboot.img, vet ikke helt hvordan du legger inn imaget på en usbpenn fra Windows.

PS! det heter kun Fedora Core, ikke Linux Fedora Core.

8177326[/snapback]

:hmm:

Søren :ohmy:

Har ikke ekstern lagrinsgreier :hrm:

Men heter det ikke Linux også da? ;o

Får mounta IMG filene til F da, men kommer ikke installasjons opplegg, bare at jeg ser filene osv. Men funker det ikke å installere mens jeg har Vista igang da?

Lenke til kommentar

Du må brenne image-filen ;)

Fedora, ikke Linux Fedora. :p Eventuelt FC6

Og nei du må boote fra CDen, og kan derfor ikke installere fra Vista.. Hvis du vil ha både Vista og FC må du repartisjonere disken din. PowerQuest sitt formateringsprogram er bra.

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

HEHEHE. Ok. Så da får jeg ikke installert FC6 eller XP da :S

Sliter passe ;( Men er det en måte å installere XP uten CD eller boot?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Du får spørre en god venn om han ikke kan brenne FC6 på en CD til deg..

8183740[/snapback]

Ehm, altså, jeg får IKKE kjørt via CD rom da. ffs. Har prøvd bootable, å det funker heller ikke. Så ser ikke poenget i å brenne det, når jeg ikke får kjørt via Cd'rommet.

neeei... hvorfor skulle det det?

Du kan ikke de-gradere systemet ditt, bare oppgradere ;)

8183743[/snapback]

Hadde vært fint om det hadde funket da, i tilfeller som dette^^

Men har du en link til FC6 i EXE fil?;P Sånn at man ikke trenger å brenne, evt. bruke bios boot?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
EXE-filer er windows sin executable. Linux har ikke exe-filer ;)

Du er NØDT å installere Linux, og den enkleste måten er å bruke CD. Det at det ikke går an, er mest sannsynlig fordi du ikke har valgt det i BIOS? CD-ROM som First Device

8188751[/snapback]

Jopp. Har CD rom som first device. Men den reagerer ikke.

Trenger egentlig en driver til dvd'rommet, men umulig å finne.

Lenke til kommentar

Om du er desperat etter å få installert (any) Linux-distro på en maskin der du i dag kun har Windows, og CD-/DVD-ROM virker ikke til å boote fra, og du ikke gidder prøve deg på å installere fra floppy, boote fra USB-minnepinne (dersom BIOS støtter det) eller boote fra nettverk (PXE), så kan du installere en solid distro som heter Debian GNU/Linux fra nettleseren din i Windows uten å brenne noe som helst ved å følge anvisninger du finner på:

http://www.goodbye-microsoft.com

PS: Husk å ta backup av viktige filer først dersom du ikke vet hva du driver med.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Om du er desperat etter å få installert (any) Linux-distro på en maskin der du i dag kun har Windows, og CD-/DVD-ROM virker ikke til å boote fra, og du ikke gidder prøve deg på å installere fra floppy, boote fra USB-minnepinne (dersom BIOS støtter det) eller boote fra nettverk (PXE), så kan du installere en solid distro som heter Debian GNU/Linux fra nettleseren din i Windows uten å brenne noe som helst ved å følge anvisninger du finner på:

http://www.goodbye-microsoft.com

PS: Husk å ta backup av viktige filer først dersom du ikke vet hva du driver med.

8200692[/snapback]

Hva i alle dager er Debian da? Er det sånn som FC6 ?:O0

Eller så kan du prøve denne for ubuntu : https://wiki.ubuntu.com/install.exe/Prototype

8200697[/snapback]

:hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Debian er en annen GNU/Linux-distro, gjør akkurat det samme som Fedora.

8209294[/snapback]

oki. Fikk installert Ubuntu, men funker ikke :|

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Hva med å kjøpe en ny DVD spiller om den du har er FUBAR? Koster jo ikke mer 200kr for en ny...

8222648[/snapback]

Hvorfor kjøpe ny? Jeg har da 2 DvD-Rom. Trenger ikke noen flere jeg da :realmad:

Har du prøvd å slå av APIC. Det måtte jeg gjøre for å få Linux til å virke.

8222693[/snapback]

APIC ? Hva er det da ?:S Og hvor finner jeg evt. Apic ?:o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...