Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Hei. Har tenkt å installere Linux Fedora Core 6, siden jeg har Vista, og etterpå at jeg har installert Linux, går jeg tilbake til XP. Dette gjør jeg, fordi at jeg ikke får til å boote via Cd'er, i det hele tatt funker ikke DvD-romen lenger. Dem leser rett og slett ikke av CDer. Har ikke driveren til DvD rommet. Men nå har jeg lastet ned 6 IMG filer fra Linux fedora sine sider, altså her Og så mounter jeg, men når jeg mounter, så kan jeg åpne filene osv, men det kommer ikke en setup. Så det jeg lurer på er, hvordan skal jeg få installert Linux uten å gå i bios, siden bios greiene ikke funker lenger, og siden jeg ikke får brent IMG filene på CD. ? *Prøver formatering jeg XD* Funker ikke med formatering, grunner at Windows ligger der. HVA gjør jeg!??! Endret 17. mars 2007 av Slettet-1ZSK0pUMX2 Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Hvis du har en usb lagrings enjhet tilgjengelig, kan du jo installerer Fedora Core fra den. ftp://ftp.uib.no/pub/fedora/linux/core/6/...es/diskboot.img, vet ikke helt hvordan du legger inn imaget på en usbpenn fra Windows. PS! det heter kun Fedora Core, ikke Linux Fedora Core. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Hvis du har en usb lagrings enjhet tilgjengelig, kan du jo installerer Fedora Core fra den. ftp://ftp.uib.no/pub/fedora/linux/core/6/...es/diskboot.img, vet ikke helt hvordan du legger inn imaget på en usbpenn fra Windows. PS! det heter kun Fedora Core, ikke Linux Fedora Core. 8177326[/snapback] Søren Har ikke ekstern lagrinsgreier Men heter det ikke Linux også da? ;o Får mounta IMG filene til F da, men kommer ikke installasjons opplegg, bare at jeg ser filene osv. Men funker det ikke å installere mens jeg har Vista igang da? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Du må brenne image-filen Fedora, ikke Linux Fedora. Eventuelt FC6 Og nei du må boote fra CDen, og kan derfor ikke installere fra Vista.. Hvis du vil ha både Vista og FC må du repartisjonere disken din. PowerQuest sitt formateringsprogram er bra. Endret 18. mars 2007 av Ståle Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Åj flaks.. regnet nesten med at dette kom til å bli quadrupl-posted. Endret 18. mars 2007 av Ståle Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 HEHEHE. Ok. Så da får jeg ikke installert FC6 eller XP da :S Sliter passe ;( Men er det en måte å installere XP uten CD eller boot? Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Du får spørre en god venn om han ikke kan brenne FC6 på en CD til deg.. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 neeei... hvorfor skulle det det? Du kan ikke de-gradere systemet ditt, bare oppgradere Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Du får spørre en god venn om han ikke kan brenne FC6 på en CD til deg.. 8183740[/snapback] Ehm, altså, jeg får IKKE kjørt via CD rom da. ffs. Har prøvd bootable, å det funker heller ikke. Så ser ikke poenget i å brenne det, når jeg ikke får kjørt via Cd'rommet. neeei... hvorfor skulle det det? Du kan ikke de-gradere systemet ditt, bare oppgradere 8183743[/snapback] Hadde vært fint om det hadde funket da, i tilfeller som dette^^ Men har du en link til FC6 i EXE fil?;P Sånn at man ikke trenger å brenne, evt. bruke bios boot? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 EXE-filer er windows sin executable. Linux har ikke exe-filer Du er NØDT å installere Linux, og den enkleste måten er å bruke CD. Det at det ikke går an, er mest sannsynlig fordi du ikke har valgt det i BIOS? CD-ROM som First Device Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 EXE-filer er windows sin executable. Linux har ikke exe-filer Du er NØDT å installere Linux, og den enkleste måten er å bruke CD. Det at det ikke går an, er mest sannsynlig fordi du ikke har valgt det i BIOS? CD-ROM som First Device 8188751[/snapback] Jopp. Har CD rom som first device. Men den reagerer ikke. Trenger egentlig en driver til dvd'rommet, men umulig å finne. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Om du er desperat etter å få installert (any) Linux-distro på en maskin der du i dag kun har Windows, og CD-/DVD-ROM virker ikke til å boote fra, og du ikke gidder prøve deg på å installere fra floppy, boote fra USB-minnepinne (dersom BIOS støtter det) eller boote fra nettverk (PXE), så kan du installere en solid distro som heter Debian GNU/Linux fra nettleseren din i Windows uten å brenne noe som helst ved å følge anvisninger du finner på: http://www.goodbye-microsoft.com PS: Husk å ta backup av viktige filer først dersom du ikke vet hva du driver med. Endret 21. mars 2007 av kommers Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Eller så kan du prøve denne for ubuntu : https://wiki.ubuntu.com/install.exe/Prototype Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Om du er desperat etter å få installert (any) Linux-distro på en maskin der du i dag kun har Windows, og CD-/DVD-ROM virker ikke til å boote fra, og du ikke gidder prøve deg på å installere fra floppy, boote fra USB-minnepinne (dersom BIOS støtter det) eller boote fra nettverk (PXE), så kan du installere en solid distro som heter Debian GNU/Linux fra nettleseren din i Windows uten å brenne noe som helst ved å følge anvisninger du finner på: http://www.goodbye-microsoft.com PS: Husk å ta backup av viktige filer først dersom du ikke vet hva du driver med. 8200692[/snapback] Hva i alle dager er Debian da? Er det sånn som FC6 ?:O0 Eller så kan du prøve denne for ubuntu : https://wiki.ubuntu.com/install.exe/Prototype 8200697[/snapback] Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Debian er en annen GNU/Linux-distro, gjør akkurat det samme som Fedora. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Debian er en annen GNU/Linux-distro, gjør akkurat det samme som Fedora. 8209294[/snapback] oki. Fikk installert Ubuntu, men funker ikke :| Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Hva med å kjøpe en ny DVD spiller om den du har er FUBAR? Koster jo ikke mer 200kr for en ny... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Har du prøvd å slå av APIC. Det måtte jeg gjøre for å få Linux til å virke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Hva med å kjøpe en ny DVD spiller om den du har er FUBAR? Koster jo ikke mer 200kr for en ny... 8222648[/snapback] Hvorfor kjøpe ny? Jeg har da 2 DvD-Rom. Trenger ikke noen flere jeg da Har du prøvd å slå av APIC. Det måtte jeg gjøre for å få Linux til å virke. 8222693[/snapback] APIC ? Hva er det da ?:S Og hvor finner jeg evt. Apic ?:o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå