Gå til innhold

Noen forslag til forskjellige fonter på en side?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bare lurte på hvilke fonter som jeg bør bruke på mine websider. Har pleid å bruke tahoma og arial, og noen ganger verdana. Men begynner å bli lei av bare de 3 fontene så da vil jeg gjerne ha litt flere fonter å bruke, men jeg vet rett og slett ikke.

Vil ha noen som ligner på verdana, tahoma og arial i størrelsen. F. eks 10pt så skal de se sånn ca. like ut i størrelsen. Ikke sånn som hvis du bruker f. eks arial black mot tahoma, hvis dere skjønner.

Fontene skal ligge på de fleste pc'er, med andre ord: helst standardfonter som ligner på hverandre i størrelsen.

Forslag noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk Runar!

Prøvde den for ikke så lenge sida (brødtekst 11pt), det var ikke akkurat pent. Men ja, du har rett: over 14px er den kjempefin! Trebuchet MS er forsovet fin den óg, men ikke den beste jeg har sett, men kommer til å bruke de.

StigF, ikke si sånt. Tror det er en font. Får i hvertfall opp en annen font hvis jeg setter sans-serif foran de andre (f. eks font-family: sans-serif, tahoma, arial;). Kanskje den henter en annen serif font, men jaja...bare si fonter så skal jeg prøve de og se hva de forskjellige fontene duger til.

Det er bare å komme med forslag!

Endret av Andy-Pandy
Lenke til kommentar

Fysjom, The_Fire. Er det 14px?

Jeg har blitt vant til å se alle fonter med cleartype etter at jeg byttet til Mac, så nå skjønner jeg ikke hvordan dere Windows brukere greier å lese tekst på nettet. Jeg syns all tekst ser helt forferdelig ut, selv mine egne nettsider.

Lenke til kommentar

Hehe, selv bruker jeg Windows, og jeg syns også mange fonter er rett og slett stygge. Noen ganger Tahoma og Arial óg...selv om de er sikkert mest brukt siden de er leselige, men dessverre ikke så pene, hehe.

Men noen som har flere forslag til fonter? Og gjerne si hvilken px eller pt størrelse de ser best ut i.

Lenke til kommentar
Fysjom, The_Fire. Er det 14px?

Jeg har blitt vant til å se alle fonter med cleartype etter at jeg byttet til Mac, så nå skjønner jeg ikke hvordan dere Windows brukere greier å lese tekst på nettet. Jeg syns all tekst ser helt forferdelig ut, selv mine egne nettsider.

8178596[/snapback]

Det finnes ClearType til Windows også, er bare ikke skrudd på som standard.

den er faktisk litt bedre enn Mac sin. :whistle:

Windowstekst er ikke lesbar uten cleartype btw.

Endret av hans3k
Lenke til kommentar
Det finnes ClearType til Windows også, er bare ikke skrudd på som standard.

den er faktisk litt bedre enn Mac sin.  :whistle:

Windowstekst er ikke lesbar uten cleartype btw.

8179701[/snapback]

Hvordan skrur jeg av/på den? Vil se hvordan det blir...

Edit: typo ;)

Endret av Andy-Pandy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...