Anders Moen Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Hei! Jeg bare lurte på hvilke fonter som jeg bør bruke på mine websider. Har pleid å bruke tahoma og arial, og noen ganger verdana. Men begynner å bli lei av bare de 3 fontene så da vil jeg gjerne ha litt flere fonter å bruke, men jeg vet rett og slett ikke. Vil ha noen som ligner på verdana, tahoma og arial i størrelsen. F. eks 10pt så skal de se sånn ca. like ut i størrelsen. Ikke sånn som hvis du bruker f. eks arial black mot tahoma, hvis dere skjønner. Fontene skal ligge på de fleste pc'er, med andre ord: helst standardfonter som ligner på hverandre i størrelsen. Forslag noen? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Georgia er fin. Du kan jo også prøve Trebuchet MS (med " rundt). Georgia er fin fra 14px og opp. Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Lucida Grande, men det er bare på mac som standard men du kan jo bruke noen andre fonter i Lucida-familien. Endret 17. mars 2007 av hans3k Lenke til kommentar
ScratchMyTail Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Jeg anbefaler sans-serif og trebuchet ms Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 sans-serif er ikke en font Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Takk Runar! Prøvde den for ikke så lenge sida (brødtekst 11pt), det var ikke akkurat pent. Men ja, du har rett: over 14px er den kjempefin! Trebuchet MS er forsovet fin den óg, men ikke den beste jeg har sett, men kommer til å bruke de. StigF, ikke si sånt. Tror det er en font. Får i hvertfall opp en annen font hvis jeg setter sans-serif foran de andre (f. eks font-family: sans-serif, tahoma, arial;). Kanskje den henter en annen serif font, men jaja...bare si fonter så skal jeg prøve de og se hva de forskjellige fontene duger til. Det er bare å komme med forslag! Endret 17. mars 2007 av Andy-Pandy Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Ser Tresbuchet MS ille ut på Windows? Her, på MacBook'en min, blir alle fonter smoothe. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Har lagt ved et bilde av Trebutchet MS 12pt med og uten Cleartype. Vurder selv. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Den ser helt grei ut, men jeg tenkte på i en beskrivelse hvor skriftstørrelsen var på 26pt tror jeg...det var ikke så fint. Men takk for bildet alikevel Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Fysjom, The_Fire. Er det 14px? Jeg har blitt vant til å se alle fonter med cleartype etter at jeg byttet til Mac, så nå skjønner jeg ikke hvordan dere Windows brukere greier å lese tekst på nettet. Jeg syns all tekst ser helt forferdelig ut, selv mine egne nettsider. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Hehe, selv bruker jeg Windows, og jeg syns også mange fonter er rett og slett stygge. Noen ganger Tahoma og Arial óg...selv om de er sikkert mest brukt siden de er leselige, men dessverre ikke så pene, hehe. Men noen som har flere forslag til fonter? Og gjerne si hvilken px eller pt størrelse de ser best ut i. Lenke til kommentar
Flurry Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Sans-serif er ikke en font, men om du kun setter sans-serif i font-family vil den gjelde som arial. Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Fysjom, The_Fire. Er det 14px? Jeg har blitt vant til å se alle fonter med cleartype etter at jeg byttet til Mac, så nå skjønner jeg ikke hvordan dere Windows brukere greier å lese tekst på nettet. Jeg syns all tekst ser helt forferdelig ut, selv mine egne nettsider. 8178596[/snapback] Det finnes ClearType til Windows også, er bare ikke skrudd på som standard. den er faktisk litt bedre enn Mac sin. Windowstekst er ikke lesbar uten cleartype btw. Endret 18. mars 2007 av hans3k Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Det finnes ClearType til Windows også, er bare ikke skrudd på som standard. den er faktisk litt bedre enn Mac sin. Windowstekst er ikke lesbar uten cleartype btw. 8179701[/snapback] Hvordan skrur jeg av/på den? Vil se hvordan det blir... Edit: typo Endret 18. mars 2007 av Andy-Pandy Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Gå til skrivebordet, høyreklikk ->egenskaper->utseende->effekter-> huk så av på "bruk følgende metode for kantutjevning av skjermskrifter", så velger du ClearType. Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Takk gud for vista Der er ClearType på som standard EDIT Tips til dere som har windows XP: http://www.microsoft.com/typography/ClearTypePowerToy.mspx Endret 18. mars 2007 av fUzZy^ Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Svinat: jeg så ikke den ClearType greia, men til deg fUzZy^: takk Så...noen flere fonter som bør brukes på websider? Trebuchet MS, Georgia, Tahoma, Arial...flere? Endret 18. mars 2007 av Andy-Pandy Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Svinat: jeg så ikke den ClearType greia, men til deg fUzZy^: takk Så...noen flere fonter som bør brukes på websider? Trebuchet MS, Georgia, Tahoma, Arial...flere? 8180775[/snapback] Lucida Sans Unicode kanskje. Her er en grei side: http://www.ampsoft.net/webdesign-l/WindowsMacFonts.html Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Takk for den sida! Det er en liste over alle fontene som ligger på Windows og Mac pc'er? Og alle er i samme skriftstørrelse og sånn? For da er den sida perfekt Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Det finnes ClearType til Windows også, er bare ikke skrudd på som standard. 8179701[/snapback] Akkurat, det er det som er problemet. Enten så vet ikke folk at det er mulig, eller så bryr de seg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå