Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har litt trøbbel med at jeg skal administrere samme server fra en del ulike maskiner. Jeg har som regel en rekke verktøy oppe og logger meg derfor aldri av. Dette med tildeling av sesjon har jeg aldri helt forstått, så selv om jeg logger inn med samme bruker så virker det som lotteri om jeg får ta over den eksisterende sesjonen eller om jeg får en ny. Spesielt en maskin med Vista vil alltid opprette sesjon #2 fremfor å ta over den kjørende sesjon #1.'

Kan noen forklare meg dette med tildeling av sesjon og hvordan dette kan manipuleres eller evt hvordan jeg begrenser antall mulige sesjoner for administrasjon til 1 (+ console)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det windows server det er snakk om her?

i så fall bruker windows server noe som heter "remote desktop for administrators" som kunn tillater 2 tilkoblinger fra en administrator om gangen. flere en det vil kreve at det settes opp som terminal server, og manuelt setter max antall samtidige tilkoblinger.

en måte å ta over en sesjon i remote desktop er å i stede for å logge av remote desktop sesjonen eller la den stå oppe når du går fra den, så lukke du den med krysset på remote desktop vinduet.

da vil ikke sesjonen avsluttets, men kjører fortsatt i bakgrunnen på serveren, og den neste som logger på med den kontoen vil ta over den sesjonen.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar

Det er mulig jeg ikke beskrev situasjonen godt nok. Ja, det er 2003 og det er adm. tilkobling det er snakk om. Problemet er at jeg ikke nødvendigvis kobler til den kjørende sesjonen neste gang jeg logger på (fra en annen maskin). Det ser ut til å være 50/50 sjanse for å ta over den kjørende sesjonen eller å åpne en nye en selv om jeg logger på med samme konto.

Lenke til kommentar

er rart det der... jeg selv ofte over remote desktop på jobben og flyter ofter sesjoner rundt med meg når jeg jobber på forskjellige maskiner.

de eneste gangene dette ikke funker er hvis noen andre logger seg på med administrator kontoen etter at jeg har lukket RDP på en maskin og før jeg får logget på en annen.

er det noen mulighet for at det er det som skjer hos deg? noen andre som logger på før du får gjort det?

Lenke til kommentar

sorry, jeg har drivi og lest helt feil jeg XD..

hvis du går på serveren du skal begrense antall tilkoblinger på, og går til administrative tools, så skal det ligge et valg der som heter terminal services configurations.

under connections mappen der skal det ligge 1 connection.

høyre klikk på den connectionen og velg properties (eller hva det nå står).

gå til fanen network addapters. der skal du kunne velge å sette det til kun 1 sesion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...