SunStar_Pictures Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Det er noe jeg har altid lurt på. Hvordan konsikvenser kan et fattigmenneske få av og være fattig. Og hvordan konsikvenser får det for for det nasjonale og globale. Har dere noen mening om dette?? Et vanskelig spørsmål kansje. Lenke til kommentar
whreet Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 De får vel ikke tjent inn nok penger til mat, osv, og dør av sult rett og slett? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Jeg lukter skolehjelp. Menmen. Først og fremst, ja, at en person er fattig, og da så fattig at man snakker desperasjon (det er en betydelig forskjell på det å akkurat klare seg og ha problemer med å leve), så utgjør det en sikkerhetsrisiko for andre mennesker på individnivå. De må ty til stjeling, det blir dessverre gjerne akkompagniert med vold. Ekspanderer vi fattigdommen til flere mennesker og større grupperinger så kan vi begynne å snakke om en nasjonal usikkerhet. Det kommer selvfølgelig langt ann på hva slags styresform vi snakker om, men bred misnøye kan medføre opptøyer og konflikter mot autoriteter (se: Hellas, Frankrike) og skape nasjonal uro. Ett annet svært viktig moment her kommer inn på revolusjonsteori og en svekket stat. Men jeg tror ikke det er verdt å utdype noe særlig på. Globalt? Vel, med bred misnøye innad i en stat. Kan det være svært effektivt å skaffe seg en ytre fiende, for all del, fattigdom kan også føre til ekspansjon i noe som kan minne om desperasjon. Slik kan vi se til f. eks Irak sin situasjon etter Irak-Iran-krigen der Irak satt igjen med dyp gjeld til Kuwait og nektet å betale. Løsninga ble å angripe, nå er det jo to mulige resultater av dette og global stabilitet blir ikke nødvendigvis svekket. Slik som det skjedde så kom det jo en kollektiv respons. Og en slik kollektiv respons kan faktiske vise at det kommer tiltak, som igjen kan bidra til å øke den stabiliteten (ekspansjon blir møtt med kollektiv respons, ikke ett alternativ). Alt kommer jo ann på hvordan du definerer fattigdom. edit: Det er forøvrig konsekvenser. Endret 30. desember 2008 av Rampage Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Fattigdom er én ting. Norge var etter krigen det fattigste landet i Europa, etter Albania. Nå som vi er superrike som nasjon har alikevel mer kriminalitet nå enn før. Det er en konsekvens ikke av fattigdom, men av klasseskille og kulturskiller. Det er heller ingen automatikk i at de som er fattige blir kriminelle. Kriminalitet er tvert imot høyst genetisk og kulturelt. I Norge har vi mange kriminelle som er fattige fordi de begår kriminalitet for å holde seg med dop, eller de driver vinningskriminalitet samtidig som de mottar sosialhjelp, og regnes derfor som fattige, selv om de ikke er det. Selv fattige i Norge er relativt godt utdannet, og vi har ingen kultur for vinningskriminalitet. Det kan nok tenkes at uten sosialhjelp og slik, så kunne vi hatt langt høyere kriminalitet, men med sosialhjelp trenger ikke de fleste fattige å bedrive slik kriminalitet. Livene deres er kanskje ikke fantastiske, men de har til livets nødvendigheter, og det går langt i å veie opp imot kriminalitet. De fleste fattige er altså ikke umoralske - tvert imot. Og man finner nok like mange kriminelle i middel og over- klassene i Norge. De ekte konsekvensene av fattigdom i Norge er først og fremst dårlig helse. Vi har import og toll- barrierer på alt som er sunt mens frossenpizza og sjokolade og brus og tortilla chips er på billigsalg, uten slike tollbarrierer. Folk på Oslo Øst lever 10 år kortere enn de på Oslo Vest, og de fleste på Oslo Øst er langtifra fattige - vi er faktisk middelklasse. Globalt sett er det mange land som ikke har sosialhjelp, eller har så lave sosialhjelpssatser at det nærmest nødvendiggjør mye vinningskriminalitet. Brasil og USA er gode eksempler. Det er også to land med utrolige klasseskiller. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Jeg lukter skolehjelp. Menmen. Enig i den, men det var skolehjelp som kom nesten to år for sent! Gratis til whreet for en siste skikkelig bump i 2008! Godt nyttår! Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Shit, jeg må virkelig begynne å sjekke før jeg poster... var noen på tilbakemelding som foreslå at tråder kunne ekspirere, og nå ser jeg at det jammen ikke var noen dum idè Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå