Gå til innhold

Å smake en lukt..

Anbefalte innlegg

Alle har sikkert hatt den opplevelsen av å smake noe man forbinner med en lukt. Hvordan oppstår dette egentlig når lukt og smak er vidt forskjellige sanser? Jeg vet at de spiller på hverandre og gir en smak/luktdefinisjon på et objekt men jeg kan ikke forklare at en kjeks jeg spiste i dag smakte som en airconditioner lukter.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tunga, det vil si smaksansen, kan kun skille mellom 6 ulike smaker, nemlig salt, surt, søtt, bittert, umami (protein) og fett. Hadde vi ikke hatt nesa (luktesansen) til hjelp ville tran blandet med syltetøy smakt nøyaktig likt som sjokolade.

Mesteparten av de ulike smakene vi kjenner oppfatter vi hjelp av luktesansen. Neseborene sitter rett over munnåpningen (leppene), og bak i halsen henger begge hulrommene sammen. Dermed lekker det hele tiden luktstoffer opp til nesehulen, også når vi tygger maten med lukket munn.

Luftrensere blir som oftest tilsatt luktstoffer som vi oppfatter som behagelige. Også kjeks blir tilsatt såkalte smakstoffer (som for det meste egentlig er luktstoffer) som vi oppfatter som behagelige. At en kjeks inneholder de samme luktstoffene som en luftrenser er derfor slett ikke umulig. Hadde du smakt på kjeksen først, så ville du oppfattet at luftrenseren luktet som kjeks. Men fordi du smakte på kjeksen først etter at du hadde blitt kjent med luftrenserlukten, så minnet kjekssmaken deg om luftrenserlukten.

Lenke til kommentar

Mesteparten av "smaken" lukter du. Prøv å holde deg for nesa, da smaker det bare søtt eller surt eller salt eller sterkt. Det er nesten alt du smaker . Er ikke mye smak igjen da. Så man har ikke mye smakssans hvis ikke man har luktesans.

Lenke til kommentar
Hadde vi ikke hatt nesa (luktesansen) til hjelp ville tran blandet med syltetøy smakt nøyaktig likt som sjokolade.

8176802[/snapback]

Wow, tror jammen jeg skal kvitte meg med luktesansen under måltider fra nå av dersom alt smaker sjokolade da! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hadde vi ikke hatt nesa (luktesansen) til hjelp ville tran blandet med syltetøy smakt nøyaktig likt som sjokolade.

8176802[/snapback]

Wow, tror jammen jeg skal kvitte meg med luktesansen under måltider fra nå av dersom alt smaker sjokolade da! :thumbup:

8184800[/snapback]

Det er altså snakk om sjokolade smaken vil bli den samme som tran/syltetøy, uten luktesans. Så Tror ikke sjokolade ville smake så godt heller :p

Lenke til kommentar
Jeg prøvde på skolen en gang å spise sjokolade mens jeg holdt for nesa.. Den smakte ingenting!

8184847[/snapback]

Prøvde nå, og jeg fant ut det at jeg vil gjerne beholde luktesansen for det smakte bare litt tegn til søtt. Men ikke så veldig godt.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde på skolen en gang å spise sjokolade mens jeg holdt for nesa.. Den smakte ingenting!

8184847[/snapback]

Prøvde nå, og jeg fant ut det at jeg vil gjerne beholde luktesansen for det smakte bare litt tegn til søtt. Men ikke så veldig godt.

8184915[/snapback]

Jeg har en kompis som er født uten luktesans. Congential Anosmia heter det visst. Saken er at mange anosmi utvikler en mye bedre smakssans enn vi som kan lukte, det er visst noe med smaksløker lenger bak i svelget/munnen som blir sterkere. Men dette er litt vanskelig å vite, siden jeg ikke vet hvordan han smaker forskjellige ting.

http://www.anosmia.net/

http://en.wikipedia.org/wiki/Anosmia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...