Gå til innhold

Koble basshøytaler til musikkanlegg

Anbefalte innlegg

Fra før har jeg:

Forsterker med 2 jack utganger (+2 ødelagte utganger).

2 høytalere med 3 pinner som utgang koblet til forsterkeren.

Det er egentlig et musikkanlegg til instrumenter tror jeg.

Forsterkeren er koblet til line-out på pc'en. Det er også en egen utgang til bass på hovedkortet (minijack).

Så vil jeg ha en 15" basshøtaler også (egentlig til bil). Den skal ha rød+svart kobbertråd inn i seg. Men hvor kan jeg plugge i den? Jeg prøvde med en ledning fra et gammelt headset ut fra bassutgangen på hovedkortet og til høytaleren, men det gikk ikke. Det kan jo være pga tykkelsen. :shrug:

Ellers tenkte jeg på kjøpe en ledning med jack i den ene enden og 2x hun jack i den andre og en annen ledning med jack til rød+svart kobbertråd og sette dette i forsterkeren. Men finnes det sånne ledninger? De ledningene jeg bruker fra forsterker til høytalere nå, har svart, grønn og hvit ledning i en kobberstrømpe i seg. De ender i en tykk greie med tre hull. (edit: fant ut de heter 3-pin XLR3).

Er ikke så greit å forklare alt dette så her er en tegning av slik ting er nå:

edit: Først nå fant jeg multimedia > høytalere. Noen som kan flytte denne dit?

post-49936-1174155638_thumb.jpg

Endret av N*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så vil jeg ha en 15" basshøtaler også (egentlig til bil).

8176307[/snapback]

Høyttalere beregnet på bil har som regel en langt lavere nominell impedans enn hifi-høyttalere. Det betyr at det er mindre motstand i høyttaleren, men dette kan bli et problem siden forsterkeren må jobbe hardere. Bilhøyttalere er som regel 1-4 ohm, mens hifi-høyttalere finner man vanligvis ved 4-8 ohm.

Putter du f.eks en 2 ohm høyttaler på en forsterker beregnet på 6-8 ohm vil forsterkeren kapitulere ganske fort og gå i pausemodus eller slå seg av.

Derfor ville jeg sjekket hvilken nominell impedans som er oppgitt for basshøyttaleren som egentlig skal være i bil, og hvilken impedanser forsterkeren din er beregnet på.

En løsning er å bygge din egen aktive subwoofer ut av den basshøyttaleren. Det vil si at subwooferen har sin egen integrerte forsterker for seg selv. Det eneste du trenger å gjøre da er å splitte signalet fra kilden din (f.eks PC'en) i to, slik at både forsterkeren og subwooferen er tilkoblet PC'en via signalkjeden samtidig.

Ikke bare avlaster du forsterkeren din om du har en egen integrert forsterker til subwooferen din, men du vil også unngå problemene jeg nevnte med impedansen.

Som integrert forsterker til en aktiv subwoofer vil jeg da såklart anbefale en forsterker til bil som er beregnet på impedansen i basselementet.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Yay! Jeg kan nok få tak bilforsterkeren den var koblet til før.

Det eneste du trenger å gjøre da er å splitte signalet fra kilden din (f.eks PC'en) i to, slik at både forsterkeren og subwooferen er tilkoblet PC'en via signalkjeden samtidig.

Det er gjort i hovedkortet mitt. Er en oransj utgang som heter "sub". :D

Men bilforsterkere har ikke stikkontakt eller?

På forsterkeren min står det 4OHM, på høytaleren finner jeg ikke noe men når jeg søker etter høytalermerket, earthquake så er de fleste 4 OHM.

Endret av N*
Lenke til kommentar

Som sagt over her, så er nok det aller greieste i ditt tilfelle å investere i en ekstra subforsterker til subben din.

den earthquake 15"ern din vil jeg tro trekker noe som 1000w på full effekt, og iom at utgangen på hovedkortet ditt er en lavnivåutgang, som kanskje gir 0.5w max (siden den bare skal gi et signal til en ekstern forsterker) så vil jeg tro det ikke funker sånn.. ;)

til ekstra forsterker blir det noe tungvint med en bilforsterker, siden denne er beregnet på 12v driftspenning, og i huset ditt er det med stor sannsynlighet 230v. dvs hvis du skal bruke den forsterkeren, så må du ha en 230v--->12v omformer... det kan funke, men med den før nevnte høyttaleren på 1000w, så vil jeg tro det kan bli dyrt med en omformer som takler den ^^

www.ljudia.no har interegrerte aktive subforsterkere som er beregnet for innfelling i kasse, og nettopp til ditt formål. de aller fleste vil jeg tro takler impedans på 4ohm, dog vanskelig å finne noen på 2ohm..

den tar et lavnivåsignal fra hovedkortet ditt og "fyller på med watt fra sin egen forsterker", og dermed har du en fungerende sub.

bakdelen er at disse gjerne koster noen store lapper for en som fikser å drive en 1000w sub på en anstendig måte..

husk en passende kasse også, uten det er det ganske fåfengt med rå forsterker. :)

lykke til

Lenke til kommentar

Takk for svar! Har ikke internett hjemme så har ikke fått svart før nå. Jeg får bilforsterkeren i hus nå snart, så skal hjem å kikke på den. Og skjekke hvor mange watt høytaleren trenger. Og skjekke om det går an å seriekoble (eller no) de 2 høytalerene som er i drift. Da blir det en ledig plass i den forsterkeren jeg har nå. :) Bare jeg ikke svir den.

Prøvde med en vanlig forsterker på bassen, den brant godt hehe.

Endret av N*
Lenke til kommentar

Bilforsterker innendørs er også mer eller mindre idioti. Det du trenger er er enten:

En effektforsterker og et passivt/aktivt delefilter eller

En Zachry DSW400 fra ljudia som er beregnet for slike prosjekter som du driver med nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...