Red Frostraven Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Noen som vet om noen yrker der man får ca 500000 kr året med rellativt liten utdanning? 8222942[/snapback] Forsvaret. Utlandet. Krever ingen kompetanse. Bortsett fra at "ingen komptanse" nesten er påkrevd for å bli sendt på utenlandsoppdrag Du må riktignok "fungere i det daglige" : Du må være i stand til å grynte når noen stiller spørsmål, og vite hvilken ende av en AG3 som er farlig, og hvem som er de snille. Du *bør* være interessert i PS3 og X-box 360, eller kunne strikke -- da dette er det du bedriver halve dagen... Som minerydder har du maks 15 minutter tjeneste i timen; da man må være konsentrert, og da mennesker sjeldent klarer å lete etter noe som ikke er der mer enn 15 minutter om gangen. (Det som ikke er der, helt til den *ene* av 1000 ganger...) Ellers er det fysiske krav; men det er ingen "kompetanse" som sådan... Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Noen som vet om noen yrker der man får ca 500000 kr året med rellativt liten utdanning? 8222942[/snapback] Her en måte basert på egen erfaring: - Etter vgd ta noen it kurs og språk som spansk o.l. (altså noe som er eksotisk) - Start å jobbe i et internasjonalt firma som Kværner (de har avdeling i bl.a. tidligere europeiske kolonier i Afrika). - Søk på jobber i u-land internt i firma Bingo, du har nå omtrent vunnet i lotto - Du har nå sikret deg et sted mellom 500 000 til 1000 0000 kr nesten skattefritt (du må betale noe skatt i landet du jobber i) - Jobben betaler for bolig, bil, hushjelp, vaktmester, telefon, vakter + 2 eller flere flyreiser hjem m.m. Edit: En liten bonus til dere som liker å kjøre fort i Norge: Er du registrert bosatt i utlandet så gidder ofte ikke politiet i Norge en gang å skrive ut fartsbøter. Endret 23. mars 2007 av Spartan Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Sier ikke at det er yrker man ikke trenger utdannelse i eller til, også for den del etterutdanning. Man jeg sier at ved faglærte yrker binder man seg til ett yrke - ett yrke man kanskje ikke trives i senere eller må forlate grunnet sykdom. Nå sies det at man oppnår høyere lønn, men det kan saktens diskuteres. Nå er det heller ikke slik at man ved skolegang nødvendigvis tar til seg lærdom. Personlig syns jeg at alle med karakterer dårligere enn 5 burde finansiere skolen selv, til nød kunne en 4 - firer holde med da burde hovedvekten av øvrige karakterer ligge på 6. Hvis man da ikke greide dette syns jeg man heller ikke har tatt til seg noen lærdom ved sin skolegang. Når det gjelder lønnsnivå greier Polakker og andre øst-Europeere seg fint med 10-12.000 kr pr mnd brutto. Vi Norske innbyggere med vår skolegang burde fint klare oss med det samme og enda mindre, skulle tro ( selv om jeg vet at det er så som så med matte i dagen skole )at de fleste av oss er i stand til å sette opp ett budsjett. Det er ikke arbeidsgivers ansvar å finansiere arbeidstagers dyre vanere...les uvaner. Dette gjelder såvel i offentlig sektor som privat. En arbeidstager med dyre private vaner vil også måtte bli kostbar for arbeidsgiver, kan ikke skjønne att økonomisk fornuft forandrer seg alt etter om en er på jobb eller ikke. 8220095[/snapback] Heh, for noe vås, som om folk som i et fag oppnår en 3er ikke kan være nyttig når de er utdannet. Det er jo en utvidelse av det tåplig systemet i dag, der det antas at man må være god i alt for å være god i noe. Noe som er tøv. (forøvrig er det vel også noe optimistisk å anta at tenåringstid godt representerer en persons fremtide evner og holdninger). Og hva er poenget med at man "burde klare seg", man "klarer seg" med så mangt. Bedriftene "klarer seg" også med å betale ut større lønninger. Vil man ikek at folk skal ha det best mulig i samfunnet? Ansatte føler et ansvar for at sin egen bedrift skal gå bra, burde ikke bedrifter føle det samme andre veien? Eller vil du tilbake til tidene da det var en slags front mellom arbeidstaker og arbeidsgiver? AtW 8220155[/snapback] Jo vi kan være nyttige med 3er i karakter, ( les nyttige idioter ) . Og jeg sier at det får være opp til hver enkelt om man er fornøyd med 3ere eller 2ere, men dette er alt for svake karakterer syns jeg, disse karakterer betyr knapt att man har møtt opp til sine undervisningstimer. Det jeg sier er at man lett kan oppnå karakterer på 5 og noen 6ere ved litt inndypning i sine fag. Men da bør bøkene eller nå i dag pc,en åpnes, istedet for og ta en øl med gutta / jentene på stampuben. Når det gjelder hva bedrifter klarer seg med og IKKE har klart seg med av lønnsutgifter kan jeg nevne: Fiskeindustri - landbasert filetering - viderebehandling av råvarer også skalldyr. Videreforedling av matvarer også sukkervarer som brus, sjokolade. Papirproduksjon også seddeltrykking. Sko og klesindustri. Elektroindustri - tv - radio - frysere - kjøleskap - komfyrer. Båtproduksjon - både yrkes og fritidsbåter. Skipsverft - bygging av større båter herunder også vedlikehold. Bilindustri - også viderebehandling av Aluminium som bildeler. Sjøfart - registrering av skip - annsettelse av mannskap - Utdanning - både medisinsk og forskningsbasert slik at vi kan bli en eksportør av slike fagutdannede personer i stedet for importør. Lista er uendelig lang men vi kan nevne Tanberg - Fundo - Radionette - DKM - Norske skog - Da får den enkelte selv vurdere om skoletiden skal gå til surfing om enn ikke på nett eller om litt virkelig lærdom skal innhentes og om mulig noe klarer å feste seg under hjernebarken...for en stund ihvertfall. 8220414[/snapback] For noe tull, det er bare tøv å påstå at folk som har fått en 3'er er idioter. Det holder ikke med å "knapt møte opp" for en 3'er, og selv om det var tilfelle, hva så? Skal man kaste bort talenter fordi de fikke en 3'er i nynorsk på VGS? Det finnes et utall mennesker med økonomiske problemer til tross for inntekt på over 10-12k også, bedrifter går bra i norge, og arbeisløsheten er lav. At enkeltbedrifter og/eller personer ikke har klart seg sier ingenting om at lønnsnivået er for høyt eller lavt. Hva er vitsen med at folk skal tjene mindre, hva vil du oppnå med det? Og hva vil du oppnå med den elitistiske utdanningsplanen din? AtW 8220850[/snapback] Det får være opp til hver enkelt hvilke mål man setter seg, hvis middelmådigheter som 3ere i karakterer fungerer for noen så greit for dem. Jeg har ved selvsyn observert at elever ikke har hatt sine bøker ute av veska i løpet av skoleåret, ja endog når skoleåret var slutt så var enda bøkene ikke innkjøpt! Har også ved selvsyn observert elever møtte opp på skolen helt uten undervisningsbøker. Spurte en lærer for noen få år siden om hvorfor hans elever ikke fikk hjemmeoppgaver...Nei det fikk de ikke grunnet det påførte læreren merarbeide hjemme, og foresten så viste han hvilket nivå elevene lå på! Dette mener jeg blir feil, læreren har på forhånd dannet seg ett bilde av elevene, ei heller gir han dem gradvis vanskeligere oppgaver og bryne seg på, ergo ingen utvikling. Nå er det heller ikke slik at man havner på universiteter eller høyskoler rett fra før-skole eller ungdoms-skole, det er både innledende fag, artium, delartium som forbereder hver enkelt til hva man møter. Slik lunkenhet til ( sitt ) fag eller kommende utdanning er ikke akseptabelt. De fleste av oss har vel møtt diverse bilmekanikere, elektroreperatører, snekkere osv som har gjort mere skade en nytte for seg. Dette gjelder i alle yrker også for rævslitere som saksbehandlere i offentlig forvaltning. Nå sier jeg ikke at enkelte kan slite med fag, men har de virkelig lagt grunnlaget for sin videre utdanning tidligere? Er utdanningen de tar den rette for dem? Så får det være opp til hver enkelt hvilke karakterer som for dem er akseptable, for genuint inntresserte i sitt fag er 3ere middelmådige karakterer og viser knapt att man har møtt opp til undervisning. Jeg vet att ved diverse Universiteter er utelivet på kveldstid og i helgene mere inntressant for enkelte enn studiumet. Har kjent og kjenner mennesker som de første år etter sin utdannelse nær kan gjengi sine lærebøker fra perm til perm utenat, også henvise til kapitler og sidetall hvor aktuelle emner stod skrevet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Det får være opp til hver enkelt hvilke mål man setter seg, hvis middelmådigheter som 3ere i karakterer fungerer for noen så greit for dem. Jeg har ved selvsyn observert at elever ikke har hatt sine bøker ute av veska i løpet av skoleåret, ja endog når skoleåret var slutt så var enda bøkene ikke innkjøpt! Har også ved selvsyn observert elever møtte opp på skolen helt uten undervisningsbøker. Spurte en lærer for noen få år siden om hvorfor hans elever ikke fikk hjemmeoppgaver...Nei det fikk de ikke grunnet det påførte læreren merarbeide hjemme, og foresten så viste han hvilket nivå elevene lå på! Dette mener jeg blir feil, læreren har på forhånd dannet seg ett bilde av elevene, ei heller gir han dem gradvis vanskeligere oppgaver og bryne seg på, ergo ingen utvikling. Nå er det heller ikke slik at man havner på universiteter eller høyskoler rett fra før-skole eller ungdoms-skole, det er både innledende fag, artium, delartium som forbereder hver enkelt til hva man møter. Slik lunkenhet til ( sitt ) fag eller kommende utdanning er ikke akseptabelt. De fleste av oss har vel møtt diverse bilmekanikere, elektroreperatører, snekkere osv som har gjort mere skade en nytte for seg. Dette gjelder i alle yrker også for rævslitere som saksbehandlere i offentlig forvaltning. Nå sier jeg ikke at enkelte kan slite med fag, men har de virkelig lagt grunnlaget for sin videre utdanning tidligere? Er utdanningen de tar den rette for dem? Så får det være opp til hver enkelt hvilke karakterer som for dem er akseptable, for genuint inntresserte i sitt fag er 3ere middelmådige karakterer og viser knapt att man har møtt opp til undervisning. Jeg vet att ved diverse Universiteter er utelivet på kveldstid og i helgene mere inntressant for enkelte enn studiumet. Har kjent og kjenner mennesker som de første år etter sin utdannelse nær kan gjengi sine lærebøker fra perm til perm utenat, også henvise til kapitler og sidetall hvor aktuelle emner stod skrevet. 8224316[/snapback] Hva er poenget ditt? ENkelte er umotiverte på skolen? Hva så? Det er det vel ingen som er uenig i? Og du overser glatt at folk gjerne jobber innen ett emne, en person kan godt ha en glødene interesse for matematikk, og bruke mye tid på dette, og samtidig gi litt f i nynorsk fordi man ikke har noen som helst interesse av det. Betyr det at vedkommende ikke akn bli en samfunnsnyttig og god matematiker? VGS er fullt av irrelevante fag. Personlig mener jeg man kan ivestere tiden sin bedre enn å lære en bok utenat om man er interessert i et emne, det er så veldig mange forskjellige bøker om et tema som er bra å kunne. AtW Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Noen som vet om noen yrker der man får ca 500000 kr året med rellativt liten utdanning?Stortingsrepresentant. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Noen som vet om noen yrker der man får ca 500000 kr året med rellativt liten utdanning?Stortingsrepresentant. 8267174[/snapback] De tjener mer + voldsome frynsegoder. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 De tjener mer + voldsome frynsegoder. 8267726[/snapback] Det er dog ikke så veldig lett. Man må være veldig aktiv og aggressiv det lokalpolitiske bildet, samt kunne dedikere det meste av hverdagen til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå