Gå til innhold

Hva er egentlig bra lønn ?

Anbefalte innlegg

Formell utdannelse betyr ikke en "fjott". Målbare resultater betyr alt. Om du tar all verdens utdannelse så betyr det ikke en fjert, hvis du ikke er produktiv i henhold til den funksjonen du har. Må du ha en eksamen for å ha samme verdi, eller mere enn en utdannet?

8209093[/snapback]

Utdannelse har flere fordeler en arbeidsmessige, man har godt av en utdannelse for å kunne ta stilling til samfunnsmessige og andre ting på en mer fornuftig måte, alt for mange avgjørelser taes på irrasjonellt grunnlag. (nå er ikke utdannelse noen garanti for forbedring, men i nott hjelper det nok)

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Formell utdannelse betyr ikke en "fjott". Målbare resultater betyr alt. Om du tar all verdens utdannelse så betyr det ikke en fjert, hvis du ikke er produktiv i henhold til den funksjonen du har. Må du ha en eksamen for å ha samme verdi, eller mere enn en utdannet?

8209093[/snapback]

Utdannelse har flere fordeler en arbeidsmessige, man har godt av en utdannelse for å kunne ta stilling til samfunnsmessige og andre ting på en mer fornuftig måte, alt for mange avgjørelser taes på irrasjonellt grunnlag. (nå er ikke utdannelse noen garanti for forbedring, men i nott hjelper det nok)

AtW

8210213[/snapback]

Avgjørelser bør taes på grunnlag av flest mulige fokus på en problemstilling. Å samle et gjeng med superutdanning for vurdering, og problemløsning kan virke mot sin hensikt. Dette er fordi team med overvekt av samme "type" personligheter fungerer dårligere enn team med "alle" "typene". Det har vært forsket på dette. Tror det het "Apollo-team" ved BerkleyU. Team med bare spesialister var mindre produktive enn team med mere "balansert" sammensetning.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg 10.000 brutto er mer enn nok, toppen 12.000 kr pr mnd.

Og da skal det jobbes, minimum 12 t pr dag og man bør kunne tilkalles på kort varsel.

Når det gjelder kompetanse - fagutdannet kontra ikke fagutdannet er dette blitt en svøpe, fordi man utdanner seg i årsvis muligens til ett yrke man senere kanskje må forlate av forskjellige grunner og blir av den grunn bundet opp til ett yrke.

Dette setter økonomien på prøve for den som må ta ny utdannelse grunnet sykdom osv.

Men hva har da den ufaglærte gjort den tid den faglærte gikk skole, muligens tatt en bedre utdannelse i jobb i stedet for skolegang, har ved selvsyn observert nyutdannede med fagbrev som var fullstendig hjelpesløse i det virkelige arbeidsliv og samtidig observert arbeidsfolk knapt med framhaldsskole som virkelig fikk jobben unna.

Lenke til kommentar
Når det gjelder kompetanse - fagutdannet kontra ikke fagutdannet er dette blitt en svøpe, fordi man utdanner seg i årsvis muligens til ett yrke man senere kanskje må forlate av forskjellige grunner og blir av den grunn bundet opp til ett yrke.

Dette setter økonomien på prøve for den som må ta ny utdannelse grunnet sykdom osv.

Men hva har da den ufaglærte gjort den tid den faglærte gikk skole, muligens tatt en bedre utdannelse i jobb i stedet for skolegang, har ved selvsyn observert nyutdannede med fagbrev som var fullstendig hjelpesløse i det virkelige arbeidsliv og samtidig observert arbeidsfolk knapt med framhaldsskole som virkelig fikk jobben unna.

8216695[/snapback]

Men de som har gått på skole har en egen evne til å motta informasjon, lagre det som fakta uten spørsmål, og spy ut kunnskapen der den trengs. Ikke en dårlig ferdighet å ha i enkelte arbeidsområder.

Lenke til kommentar

8209093[/snapback]

AtW

8210213[/snapback]

Avgjørelser bør taes på grunnlag av flest mulige fokus på en problemstilling. Å samle et gjeng med superutdanning for vurdering, og problemløsning kan virke mot sin hensikt. Dette er fordi team med overvekt av samme "type" personligheter fungerer dårligere enn team med "alle" "typene". Det har vært forsket på dette. Tror det het "Apollo-team" ved BerkleyU. Team med bare spesialister var mindre produktive enn team med mere "balansert" sammensetning.

8213870[/snapback]

At mange har utdannelse betyr ikke at de alle sammen er spesialister på det samme. Og enkelte ting som burde så mange som mulig kunne. Feks ha innsikt i hvordan vitenskaplig tankegang fungerer, elmentære tankefeil osv osv. Folks eneste misjon i samfunnet er ikke å jobbe. Utdanning gjør mer enn å kun påvirke jobbingen.

Forøvrig så blir man ikke samme personlighetstype selv om man tar samme utdanning.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Forøvrig så blir man ikke samme personlighetstype selv om man tar samme utdanning.

AtW

8218568[/snapback]

Nei ikke nødvendigvis, men er det ikke slik at man søker seg mot det man både har lyst og gode evner for? I teorien til Meredith Belbin(Apolloteams), konkluderes det med bla. denne:

A key lesson from Belbin's work is that putting together a team of the cleverest individuals does not necessarily produce the best results, and the team needs to be designed ensuring that there is a blend of team roles.

Teamroller er også knyttet opp mot personlige preferanser/egenskaper. Så om du er en lynende intelligent økonom, så kan du være ubrukelig som leder. Dette fordi den typen mennesker som har den naturlige forutsetningen for økonomifaget har ofte andre negative naturlige trekk som ikke er forenelige med lederrollen i teamet.

Det utelukker ikke at et team bestående av spesialister ikke kan lykkes, men det stiller store krav til lederen.

The Apollo Syndrome.

Lenke til kommentar

AtW

8218568[/snapback]

Nei ikke nødvendigvis, men er det ikke slik at man søker seg mot det man både har lyst og gode evner for? I teorien til Meredith Belbin(Apolloteams), konkluderes det med bla. denne:

A key lesson from Belbin's work is that putting together a team of the cleverest individuals does not necessarily produce the best results, and the team needs to be designed ensuring that there is a blend of team roles.

Teamroller er også knyttet opp mot personlige preferanser/egenskaper. Så om du er en lynende intelligent økonom, så kan du være ubrukelig som leder. Dette fordi den typen mennesker som har den naturlige forutsetningen for økonomifaget har ofte andre negative naturlige trekk som ikke er forenelige med lederrollen i teamet.

Det utelukker ikke at et team bestående av spesialister ikke kan lykkes, men det stiller store krav til lederen.

The Apollo Syndrome.

8218751[/snapback]

Ja, at en lynende intelligent person, eller en gruppe av sådanne ikke nødvendigvis gjøre en god jobb er greit. men jeg ser ikke relevansen til min påstand om at utdanning er samfunnsnyttig og nyttig for individet 1. Det finnes masse forskjellige team roller innad blant folk som studerer det samme, selv om det ikke er helt tilfeldig fordelt. 2. Alle kommer ikke til å stuere det samme.

Belbins greier sier ikke noe om at folk må ha forskjellig fagfelt, det sier noe om at folk må ha forskjellige personligheter.

Jeg har lyst til å snu litt runt på det, mener du utdanning ikke er nyttig for folk utenom i jobbsammenheng?

AtW

Lenke til kommentar

Sier ikke at det er yrker man ikke trenger utdannelse i eller til, også for den del etterutdanning.

Man jeg sier at ved faglærte yrker binder man seg til ett yrke - ett yrke man kanskje ikke trives i senere eller må forlate grunnet sykdom.

Nå sies det at man oppnår høyere lønn, men det kan saktens diskuteres.

Nå er det heller ikke slik at man ved skolegang nødvendigvis tar til seg lærdom.

Personlig syns jeg at alle med karakterer dårligere enn 5 burde finansiere skolen selv, til nød kunne en 4 - firer holde men da burde hovedvekten av øvrige karakterer ligge på 6.

Hvis man da ikke greide dette syns jeg man heller ikke har tatt til seg noen lærdom ved sin skolegang.

Når det gjelder lønnsnivå greier Polakker og andre øst-Europeere seg fint med 10-12.000 kr pr mnd brutto.

Vi Norske innbyggere med vår skolegang burde fint klare oss med det samme og enda mindre, skulle tro ( selv om jeg vet at det er så som så med matte i dagen skole )at de fleste av oss er i stand til å sette opp ett budsjett.

Det er ikke arbeidsgivers ansvar å finansiere arbeidstagers dyre vanere...les uvaner.

Dette gjelder såvel i offentlig sektor som privat.

En arbeidstager med dyre private vaner vil også måtte bli kostbar for arbeidsgiver, kan ikke skjønne att økonomisk fornuft forandrer seg alt etter om en er på jobb eller ikke.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Sier ikke at det er yrker man ikke trenger utdannelse i eller til, også for den del etterutdanning.

Man jeg sier at ved faglærte yrker binder man seg til ett yrke - ett yrke man kanskje ikke trives i senere eller må forlate grunnet sykdom.

Nå er det heller ikke slik at man ved skolegang nødvendigvis tar til seg lærdom.

Personlig syns jeg at alle med karakterer dårligere enn 5 burde finansiere skolen selv, til nød kunne en 4 - firer holde med da burde hovedvekten av øvrige karakterer ligge på 6.

Hvis man da ikke greide dette syns jeg man heller ikke har tatt til seg noen lærdom ved sin skolegang.

Når det gjelder lønnsnivå greier Polakker og andre øst-Europeere seg fint med 10-12.000 kr pr mnd brutto.

Vi Norske innbyggere med vår skolegang burde fint klare oss med det samme og enda mindre, skulle tro ( selv om jeg vet at det er så som så med matte i dagen skole )at de fleste av oss er i stand til å sette opp ett budsjett.

Det er ikke arbeidsgivers ansvar å finansiere arbeidstagers dyre vanere...les uvaner.

En arbeidstager med dyre private vaner vil også måtte bli kostbar for arbeidsgiver, kan ikke skjønne att økonomisk fornuft forandrer seg alt etter om en er på jobb eller ikke.

8220095[/snapback]

Heh, for noe vås, som om folk som i et fag oppnår en 3er ikke kan være nyttig når de er utdannet. Det er jo en utvidelse av det tåplig systemet i dag, der det antas at man må være god i alt for å være god i noe. Noe som er tøv. (forøvrig er det vel også noe optimistisk å anta at tenåringstid godt representerer en persons fremtide evner og holdninger).

Og hva er poenget med at man "burde klare seg", man "klarer seg" med så mangt. Bedriftene "klarer seg" også med å betale ut større lønninger. Vil man ikek at folk skal ha det best mulig i samfunnet? Ansatte føler et ansvar for at sin egen bedrift skal gå bra, burde ikke bedrifter føle det samme andre veien? Eller vil du tilbake til tidene da det var en slags front mellom arbeidstaker og arbeidsgiver?

AtW

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg at alle med karakterer dårligere enn 5 burde finansiere skolen selv, til nød kunne en 4 - firer holde med da burde hovedvekten av øvrige karakterer ligge på 6.

8220095[/snapback]

Heh, for noe vås, som om folk som i et fag oppnår en 3er ikke kan være nyttig når de er utdannet. Det er jo en utvidelse av det tåplig systemet i dag, der det antas at man må være god i alt for å være god i noe. Noe som er tøv. (forøvrig er det vel også noe optimistisk å anta at tenåringstid godt representerer en persons fremtide evner og holdninger).

Og hva er poenget med at man "burde klare seg", man "klarer seg" med så mangt. Bedriftene "klarer seg" også med å betale ut større lønninger. Vil man ikek at folk skal ha det best mulig i samfunnet? Ansatte føler et ansvar for at sin egen bedrift skal gå bra, burde ikke bedrifter føle det samme andre veien? Eller vil du tilbake til tidene da det var en slags front mellom arbeidstaker og arbeidsgiver?

AtW

8220155[/snapback]

Jo vi kan være nyttige med 3er i karakter, ( les nyttige idioter ) .

Og jeg sier at det får være opp til hver enkelt om man er fornøyd med 3ere eller 2ere, men dette er alt for svake karakterer syns jeg, disse karakterer betyr knapt att man har møtt opp til sine undervisningstimer.

Det jeg sier er at man lett kan oppnå karakterer på 5 og noen 6ere ved litt inndypning i sine fag.

Men da bør bøkene eller nå i dag pc,en åpnes, istedet for og ta en øl med gutta / jentene på stampuben.

Når det gjelder hva bedrifter klarer seg med og IKKE har klart seg med av lønnsutgifter kan jeg nevne:

Fiskeindustri - landbasert filetering - viderebehandling av råvarer også skalldyr.

Videreforedling av matvarer også sukkervarer som brus, sjokolade.

Papirproduksjon også seddeltrykking.

Sko og klesindustri.

Elektroindustri - tv - radio - frysere - kjøleskap - komfyrer.

Båtproduksjon - både yrkes og fritidsbåter.

Skipsverft - bygging av større båter herunder også vedlikehold.

Bilindustri - også viderebehandling av Aluminium som bildeler.

Sjøfart - registrering av skip - annsettelse av mannskap -

Utdanning - både medisinsk og forskningsbasert slik at vi kan bli en eksportør av slike fagutdannede personer i stedet for importør.

Lista er uendelig lang men vi kan nevne Tanberg - Fundo - Radionette - DKM - Norske skog -

Da får den enkelte selv vurdere om skoletiden skal gå til surfing om enn ikke på nett eller om litt virkelig lærdom skal innhentes og om mulig noe klarer å feste seg under hjernebarken...for en stund ihvertfall.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

8220095[/snapback]

AtW

8220155[/snapback]

Jo vi kan være nyttige med 3er i karakter, ( les nyttige idioter ) .

Og jeg sier at det får være opp til hver enkelt om man er fornøyd med 3ere eller 2ere, men dette er alt for svake karakterer syns jeg, disse karakterer betyr knapt att man har møtt opp til sine undervisningstimer.

Det jeg sier er at man lett kan oppnå karakterer på 5 og noen 6ere ved litt inndypning i sine fag.

Men da bør bøkene eller nå i dag pc,en åpnes, istedet for og ta en øl med gutta / jentene på stampuben.

Når det gjelder hva bedrifter klarer seg med og IKKE har klart seg med av lønnsutgifter kan jeg nevne:

Fiskeindustri - landbasert filetering - viderebehandling av råvarer også skalldyr.

Videreforedling av matvarer også sukkervarer som brus, sjokolade.

Papirproduksjon også seddeltrykking.

Sko og klesindustri.

Elektroindustri - tv - radio - frysere - kjøleskap - komfyrer.

Båtproduksjon - både yrkes og fritidsbåter.

Skipsverft - bygging av større båter herunder også vedlikehold.

Bilindustri - også viderebehandling av Aluminium som bildeler.

Sjøfart - registrering av skip - annsettelse av mannskap -

Utdanning - både medisinsk og forskningsbasert slik at vi kan bli en eksportør av slike fagutdannede personer i stedet for importør.

Lista er uendelig lang men vi kan nevne Tanberg - Fundo - Radionette - DKM - Norske skog -

Da får den enkelte selv vurdere om skoletiden skal gå til surfing om enn ikke på nett eller om litt virkelig lærdom skal innhentes og om mulig noe klarer å feste seg under hjernebarken...for en stund ihvertfall.

8220414[/snapback]

For noe tull, det er bare tøv å påstå at folk som har fått en 3'er er idioter. Det holder ikke med å "knapt møte opp" for en 3'er, og selv om det var tilfelle, hva så? Skal man kaste bort talenter fordi de fikke en 3'er i nynorsk på VGS?

Det finnes et utall mennesker med økonomiske problemer til tross for inntekt på over 10-12k også, bedrifter går bra i norge, og arbeisløsheten er lav. At enkeltbedrifter og/eller personer ikke har klart seg sier ingenting om at lønnsnivået er for høyt eller lavt.

Hva er vitsen med at folk skal tjene mindre, hva vil du oppnå med det? Og hva vil du oppnå med den elitistiske utdanningsplanen din?

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, at en lynende intelligent person, eller en gruppe av sådanne ikke nødvendigvis gjøre en god jobb er greit. men jeg ser ikke relevansen til min påstand om at utdanning er samfunnsnyttig og nyttig for individet 1. Det finnes masse forskjellige team roller innad blant folk som studerer det samme, selv om det ikke er helt tilfeldig fordelt. 2. Alle kommer ikke til å stuere det samme.

Belbins greier sier ikke noe om at folk må ha forskjellig fagfelt, det sier noe om at folk må ha forskjellige personligheter.

Jeg har lyst til å snu litt runt på det, mener du utdanning ikke er nyttig for folk utenom i jobbsammenheng?

AtW

8219263[/snapback]

Jeg tror ikke jeg har bestridet din påstand ...?

Jeg sier ja takk til både formell og uformell kompetanse.

Kjepphesten min er at man skal ikke se seg blind på den ene av disse to, fordi vi er avhengig av begge retningene for å få flest mulige synspunkter på en problemstilling før avgjørelser blir tatt. Jeg opplevde selv i praksis at en gruppe like typer fikk frie hender , og kjørte en bedrift på ræva. Dyr voksenopplæring skal jeg bare si.

Lenke til kommentar

AtW

8219263[/snapback]

Jeg tror ikke jeg har bestridet din påstand ...?

Jeg sier ja takk til både formell og uformell kompetanse.

Kjepphesten min er at man skal ikke se seg blind på den ene av disse to, fordi vi er avhengig av begge retningene for å få flest mulige synspunkter på en problemstilling før avgjørelser blir tatt. Jeg opplevde selv i praksis at en gruppe like typer fikk frie hender , og kjørte en bedrift på ræva. Dyr voksenopplæring skal jeg bare si.

8221534[/snapback]

Det var derfor jeg spurte, fordi jeg ikke skjønte helt hva du mente, isåfall er vi enige. Det er jo ingen motsetning mellom å være utdannet og ha uformell kompetanse, jeg ser på det som et samfunnsgode at folk utdanner seg.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det var derfor jeg spurte, fordi jeg ikke skjønte helt hva du mente, isåfall er vi enige. Det er jo ingen motsetning mellom å være utdannet og ha uformell kompetanse, jeg ser på det som et samfunnsgode at folk utdanner seg.

AtW

8221584[/snapback]

Nå blir det et alvorlig hugg i sengestolpen for å markere at to brukere i PS-delen av forumet har blitt enige. :p

Jeg er for livslang læring, og det å være i posisjon til å benytte all kompetansen som teamet har for å bygge helheten videre opp, og fremover, er en bedre stimuli enn knark. Komme til det umulige: 1+1=3. Eller sagt med Nils Arne Eggen; du går ikke bare på banen for å være god selv, du går like nye på banen for å gjøre de andre gode.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Lønna bør være så høy at man har råd til:

-Normalt forbruk av klær, sko, hygieneprodukter, osv

-Mat, drikke

-En 3-5 år normal bil

-Et hus som er stort, trygt og nytt nok, med bl.a et soverom til hver beboer

-Mulighet til å delta i aktiviteter på lik linje med venner og kjente

-Mulighet til å holde en avis, telefon, mobil, internett, tv osv

-Ha et normalt nivå av teknikk i huset

-Kunne kjøpe en bok, en cd, en film, ta en tur på kino osv innimellom

-Gå i pluss, dvs at gjelden ikke øker

-Ha romslighet i økonomien slik at man takler en reperasjon elelr annen uforutsett utgift

-Ha råd til å gå til lege, tannlege osv

Hvilken lønn til hvilket arbeid kan sikkert diskuteres, mange faktorer som spiller inn:

-Graden av fysisk aktivitet

-Utdanningsnivå

-Ansvar

-Ulemper i arbeidet

-Risiko

-Prestasjoner

-Stå på vilje

-Viktigheten av arbeidet

Jeg mener at hvis man betaler godt for et viktig arbeid, så vil lønna virke som en gulrot som over tid gjør at man må prestere for å få beholde jobben som gir den gode lønna.

Dette misbrukes dessverre ofte idag, ved at gutteklubben grei gir hverandre lønn og fallskjermer over en lav sko og man er trygg så lenge man holder kjeft og smiler når sjefen smiler samt genierklærer alle sjefens innspill og forslag og gir klart uttrykk for at alt sjefen til enhver tid sier er det absolutt aller smarteste du noen gang har hørt.

Lenke til kommentar

Er ikke så vikig med god lønn, bare du har nok til det normale, samt litt ekstra. Er viktigere å jobbe med noe en liker. Jeg hadde lett heller tatt en nordsjøjobb med 500tusen i året enn en kontorjobb på en etat med 1miill i året ( bare et eksempel)

Lenke til kommentar
Er ikke så vikig med god lønn, bare du har nok til det normale, samt litt ekstra.

Helt klart.

Og andre ting enn bare lønnen spiller jo også betydelig inn - jeg ville mye heller ha tjent 250.000 i året og bodd gratis (ei venninne av meg arvet en leilighet og lever veldig fett på en relativt 'dårlig' lønn i forhold til det omgangskretsen hennes ellers har) enn å ha tjent 400.000 og måtte kjøpe selv. Hvis man kunne velge da, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...