KGU Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Feks er jo folk lykkligere om det er mindre lønnsforskjeller, enn om det er store. Det er noe å ta med i betrakningen.Kan du dokumentere påstanden? 8199130[/snapback] Det kan jeg, jeg orker ikke å gjøre det nå, da jeg skal ta kvelden, men minn meg på det i morgen. Om du er utålmodig kan du søke på mine innlegg tidligere i politikk, har vært med på en liknende diskusjon før, der jeg listet opp endel referanser til publiserte artikler om dette. AtW 8199176[/snapback] Folk var ihvertfall ikke lykkeligere i Sovjet enn i vesten. Makan til depressivt samfunn skal man lete lenge etter. 8199223[/snapback] Nå var jo neppe inntekt den eneste forskjellen mellom sovjet og vesten, blant annet at det var et diktatur spiller nok inn... AtW 8199243[/snapback] Men jeg snakker om inntektspolitikken, og de jeg har snakket med som levde med den ble slett ikke lykkeligere av den. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Jeg gadd vist å grave det opp allikevel Sitat fra en annen tråd: Lyubomirsky S. (2001) . Why are some people happier than others? The role of cognitive and motivational processes in well-being. Mussweiler T. Comparison processes in social judgement. Mechanics and consequences. Hagerty M. R. Social comparisons of income in one's community: Evidence from national surveys of income and happiness. Ellers kan du sjekke ut boka "Social Psychology" Av Myers. Såvidt jeg kan se underbygger ingenting av dette din påstand om at folk er lykkeligere i et samfunn med mindre sosiale forskjeller. 3 av kildene er bare teorier og den eneste empiriske undersøkelsen viser kun at i et gitt samfunn er de som hadde billigst bolig mer depressive. Klarer du henvise til en eneste kilde som faktisk støtter din påstand? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg gadd vist å grave det opp allikevel Sitat fra en annen tråd: Lyubomirsky S. (2001) . Why are some people happier than others? The role of cognitive and motivational processes in well-being. Mussweiler T. Comparison processes in social judgement. Mechanics and consequences. Hagerty M. R. Social comparisons of income in one's community: Evidence from national surveys of income and happiness. Ellers kan du sjekke ut boka "Social Psychology" Av Myers. Såvidt jeg kan se underbygger ingenting av dette din påstand om at folk er lykkeligere i et samfunn med mindre sosiale forskjeller. 3 av kildene er bare teorier og den eneste empiriske undersøkelsen viser kun at i et gitt samfunn er de som hadde billigst bolig mer depressive. Klarer du henvise til en eneste kilde som faktisk støtter din påstand? 8200007[/snapback] Hva mener du med "bare teorier"? Vet du hva en teori er i vitenskaplig forstand? Og hvilke av de 3 er det du mener ikke baserer seg på empiri? AtW Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Lønn på vår arbeidsplass er litt avhengig av flere ting. Dersom man er fast ansatt så tjener man mindre enn om man er konsulent. På den annen side så er det litt mer risky å være konsulent. Nå er jo markedet veldig bra for arbeidstaker, men for noen år siden så måtte vi la nesten alle konsulentet gå da det ikke var arbeid. Kan være litt kjipt noen ganger å lære opp nye konsulenter som tjener dobbelt så mye som enn selv og har de samme kvalifikasjonene:( Personlig så kunne jeg tjent mer ved å skifte jobb, men nå har det seg slik at jeg stortrives i denne jobben og gleder meg hver dag til å gå på jobb. Det er etter min mening verd veldig mye! Ellers så er jeg for at lik lønn for likt arbeid men det tror jeg er umulig slik markedet er i dag. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Lønn på vår arbeidsplass er litt avhengig av flere ting. Dersom man er fast ansatt så tjener man mindre enn om man er konsulent. På den annen side så er det litt mer risky å være konsulent. Nå er jo markedet veldig bra for arbeidstaker, men for noen år siden så måtte vi la nesten alle konsulentet gå da det ikke var arbeid.Kan være litt kjipt noen ganger å lære opp nye konsulenter som tjener dobbelt så mye som enn selv og har de samme kvalifikasjonene:( Personlig så kunne jeg tjent mer ved å skifte jobb, men nå har det seg slik at jeg stortrives i denne jobben og gleder meg hver dag til å gå på jobb. Det er etter min mening verd veldig mye! Ellers så er jeg for at lik lønn for likt arbeid men det tror jeg er umulig slik markedet er i dag. 8201128[/snapback] Det høres ut som om du har en virkelig bra jobb. Jeg synes det er greit å ofre litt lønn for å ha en arbeidsplass man trives godt på. Jeg ville iallefall gjort det. (Dog, spørs hvor stort lønnshopp man snakker om. Jeg hadde levd med en mindre trivelig arbeidsplass om jeg hadde tjent 5 millioner i året fremfor 500.000) Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hva mener du med "bare teorier"? Vet du hva en teori er i vitenskaplig forstand? Og hvilke av de 3 er det du mener ikke baserer seg på empiri?Sosiologi og psykologi er ingen eksakt vitenskap og de bygger som oftest på kvalitative undersøkelser. For å få all synsing og tolking unna må man ha en kvantitativ undersøkelse som undersøker eksakt det de parametrene man ser etter sammanheng mellom. Du blander også sammen det at en som er underpriviligert i et gitt samfunn er ulykkelig og det at folk generelt er ulykkeligere om det er større sosialt forskjeller. Har du en eneste kilder som faktisk underbygger din påstand med empiri eller har du det ikke? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hva mener du med "bare teorier"? Vet du hva en teori er i vitenskaplig forstand? Og hvilke av de 3 er det du mener ikke baserer seg på empiri?Sosiologi og psykologi er ingen eksakt vitenskap og de bygger som oftest på kvalitative undersøkelser. For å få all synsing og tolking unna må man ha en kvantitativ undersøkelse som undersøker eksakt det de parametrene man ser etter sammanheng mellom. Du blander også sammen det at en som er underpriviligert i et gitt samfunn er ulykkelig og det at folk generelt er ulykkeligere om det er større sosialt forskjeller. Har du en eneste kilder som faktisk underbygger din påstand med empiri eller har du det ikke? 8205724[/snapback] Sosialpsykologi baserer seg vel i hovedsak på korrelasjonsstudier. Det er videre det beste redskapet man har for å undersøke slike ting. Hva slags annen måte skal man gjøre det på? Ellers er det vel ingen vitenskaplige disipliner basert på empiri der man ikke tolker resultatene. Og hva mener du egentlig med "bare teorier"? Vet du hva som ligger i begrepet teori innenfor vitenskapen? Hva kunne det vært som var "bedre" enn en teori? Nei det gjør jeg ikke. Ja, mine kilder underbygger det ved hjelp av empiri, hvilke konkret av de er du du mener ikke baserer seg på empiri? Du må være litt mer spesifik. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Ja, mine kilder underbygger det ved hjelp av empiri, hvilke konkret av de er du du mener ikke baserer seg på empiri? Du må være litt mer spesifik.Hagerty viste som jeg allerede har sagt kun sammenheng mellom depresjon og å ha en billig bolig i et gitt samfunn. Om noen, hvilken av de 3 andre kildene er det du mener viser at mindre lønnsforskjeller i et samfunn gir en generell økning av opplevd lykke? Det er en fordel at du henviser til en eneste kilde som faktisk viser dette istedefor mange kilder som ikke viser dette. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Sorry, ATWindsor, jeg var visst litt rask når jeg googlet frem feil dokument. Ser at Hagerty i abstractet faktisk støtter din påstand. Beklager at jeg tvilte på deg. Finner dog kun abstract online så det skulle vært morro å lese alt for å se etter metodiske feil. :-) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Sorry, ATWindsor, jeg var visst litt rask når jeg googlet frem feil dokument. Ser at Hagerty i abstractet faktisk støtter din påstand. Beklager at jeg tvilte på deg. Finner dog kun abstract online så det skulle vært morro å lese alt for å se etter metodiske feil. :-) 8206491[/snapback] Ja, er en stund siden jeg har lest disse selv, og har vel de heller ikke liggende etter at jeg har flyttet desverre. Så jeg husker ikke så mange av de spesifike detaljene. (som tidligere nevnt er det bare noe jeg kopierte av meg selv fra en diskusjon tidligere), men er det et universitet i nærheten så kan dui sikker få tak i det. Ellers vil jeg anbefale boka til myers, den er artig, og har endel flere tilgjenglige referanser om dette om jeg ikke husker feil. AtW Lenke til kommentar
Jeg_ruler Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 La oss snakke litt tall da. Sette opp en skala på hvor mange år i utdanning tilsvarer x i lønn Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 La oss snakke litt tall da. Sette opp en skala på hvor mange år i utdanning tilsvarer x i lønn 8207578[/snapback] http://www.ssb.no/emner/06/05/nos_lonn/nos...ab/tab-007.html Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Ifølge pensjonsforliket regjeringen ble enige om i dag så skal ikke studenter få pensjonspoeng mens de studerer. I så fall kan man tape opp til 20000 i året som pensjonist på dette. Bør ikke slikt også tas i vurderingen av rettferdig lønn ? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 den ufaglærte burde i det minste kunne klatre opp til lønnsnivået til den faglærte etter noen år. kan ikke straffe folk til evig tid eller da, bare for at dem ikke har noen utdannelse 8176298[/snapback] en velger jo selv om man vil at en utdannelse. Så hvis en tar en kang utdannelse, også en anne en som bare har jobbet i et par år, uten utdannelse, skal få samme lønn? nei. Har du en utdannelse i det og det, så burde du få pluss i lønna for det. er du selvlært i det, så kan du bare ta en eksamen, i faget. står du den, så kan du gå opp i lønn Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Og er det riktig at det skal være noen lønnsforskjellen mellom faglærte, ufaglærte og høyskole/universitetsutdannede ? 8176047[/snapback] Input som samsvarer med output er "bra" lønn. Ellers, for å sikre alle en mest mulig sikker minstelønn har vi en minstelønnsordnig. Det bør ikke være noen forskjeller mellom faglærte/ufaglærte, bare forskjeller basert på individuell ytelse/resultater. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Og er det riktig at det skal være noen lønnsforskjellen mellom faglærte, ufaglærte og høyskole/universitetsutdannede ? 8176047[/snapback] Input som samsvarer med output er "bra" lønn. Ellers, for å sikre alle en mest mulig sikker minstelønn har vi en minstelønnsordnig. Det bør ikke være noen forskjeller mellom faglærte/ufaglærte, bare forskjeller basert på individuell ytelse/resultater. 8209023[/snapback] Ingen minstelønn i Norge. Dog ofte i praksis likevel, pga tariffavtaler. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Og er det riktig at det skal være noen lønnsforskjellen mellom faglærte, ufaglærte og høyskole/universitetsutdannede ? 8176047[/snapback] Input som samsvarer med output er "bra" lønn. Ellers, for å sikre alle en mest mulig sikker minstelønn har vi en minstelønnsordnig. Det bør ikke være noen forskjeller mellom faglærte/ufaglærte, bare forskjeller basert på individuell ytelse/resultater. 8209023[/snapback] så hvis en tar seg en lang utdannelse, og du får deg jobb, så kommer det en fjott, men nesten ingen utdannelse, og tjener like mye som deg. det blir litt feil... Det burde være en minstelønn for ufaglærte, og hvis de påstår at de kan faget så godt, så er det da ikkenoe problem å ta en eksamen i det. Jo høyere utdanning, jo høyere lønn. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Og er det riktig at det skal være noen lønnsforskjellen mellom faglærte, ufaglærte og høyskole/universitetsutdannede ? 8176047[/snapback] Input som samsvarer med output er "bra" lønn. Ellers, for å sikre alle en mest mulig sikker minstelønn har vi en minstelønnsordnig. Det bør ikke være noen forskjeller mellom faglærte/ufaglærte, bare forskjeller basert på individuell ytelse/resultater. 8209023[/snapback] så hvis en tar seg en lang utdannelse, og du får deg jobb, så kommer det en fjott, men nesten ingen utdannelse, og tjener like mye som deg. det blir litt feil... Det burde være en minstelønn for ufaglærte, og hvis de påstår at de kan faget så godt, så er det da ikkenoe problem å ta en eksamen i det. Jo høyere utdanning, jo høyere lønn. 8209051[/snapback] Formell utdannelse betyr ikke en "fjott". Målbare resultater betyr alt. Om du tar all verdens utdannelse så betyr det ikke en fjert, hvis du ikke er produktiv i henhold til den funksjonen du har. Må du ha en eksamen for å ha samme verdi, eller mere enn en utdannet? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Og er det riktig at det skal være noen lønnsforskjellen mellom faglærte, ufaglærte og høyskole/universitetsutdannede ? 8176047[/snapback] Input som samsvarer med output er "bra" lønn. Ellers, for å sikre alle en mest mulig sikker minstelønn har vi en minstelønnsordnig. Det bør ikke være noen forskjeller mellom faglærte/ufaglærte, bare forskjeller basert på individuell ytelse/resultater. 8209023[/snapback] Ingen minstelønn i Norge. Dog ofte i praksis likevel, pga tariffavtaler. 8209045[/snapback] Du har så rett Basil...ee mente jo Klilleng da ...host..unnskyld! Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Sosiologi og psykologi er ingen eksakt vitenskap og de bygger som oftest på kvalitative undersøkelser. 8205724[/snapback] Feil, aller meste av psykologien er faktisk kvantitativ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå