Gå til innhold

Hva er egentlig bra lønn ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra lønn er nå man har penger nok til å klare seg pluss litt ekstra. Mener eg.

Og naturligvis mener eg det er riktig at det er forskjellig lønn for bla forskjellig utdannelse. Ellers hva er da vitsen med å utdanne seg? (sett fra ett kynisk perspektiv)

Lenke til kommentar
hvis en ufaglært gjør en like bra jobb som en faglært, hvorfor skal den ufaglærte ha mindre lønn enn den faglærte :)

8176089[/snapback]

Fordi den faglærte tross alt har en utdannelse innen faget å bør få betalt for det?

Lenke til kommentar

Det er markedet som avgjør lønnen. Hvis høyt utdannede er mer ettertraktet enn ufaglærte, så er markedet villige til å betale mer for deres kompetanse.

Jobber man ikke trenger noen form for utdannelse til, som hvem som helst kan gjøre, er så lett å finne noen til å gjøre at det ikke blir veldig stort lønnspress.

Lenke til kommentar
hvis en ufaglært gjør en like bra jobb som en faglært, hvorfor skal den ufaglærte ha mindre lønn enn den faglærte :)

8176089[/snapback]

Fordi den faglærte tross alt har en utdannelse innen faget å bør få betalt for det?

8176111[/snapback]

Og utdannelse er ikke gratis... eller har eg gått glipp av noe?

Lenke til kommentar

8176089[/snapback]

Fordi en utdanning tar 3-7 år av livet ditt og koster en formue(Som du gjerne må bruke 20 år eller mer på å betale tilbake). Vist utdannede personer ikke får bedre lønn en de uten utdannelse vil folk slutte å utdanne seg, og Norges kompetansenivå går rett i dass.

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Det er ikke alltid antall år og utdannelse som har noe å si for lønnen..

En håndtverker med 2-3 år på skolen kan gjerne tjene mer enn en med mastergrad som har feks fått jobb i stat og kommune..

8176263[/snapback]

Helt riktig. Markedet bestemmer. For tiden er det ganske bra etterspørsel etter håndverkere, og inntektene er bra. For 20 år siden var situasjonen noe annen, hvis jeg ikke tar veldig feil. Markedet er dynamisk, hva som etterspørres endrer seg kontinuerlig. En av fordelene ved å ta en utdanning, er at du viser at du faktisk klarer å gjennomføre noe.

Lenke til kommentar

I mange yrker kreves visse kvalifikasjoner for at man skal stå ansvarlig for det man gjør.

Derfor er det mulighet for ufaglærte å gå som hjelpearbeider i noen år, og ta litt skole, gjerne noen kvelder i uka, slik at den enkelte kan ta fagbrev etterhvert..

:thumbup:

Lenke til kommentar

8176089[/snapback]

Fordi en utdanning tar 3-7 år av livet ditt og koster en formue(Som du gjerne må bruke 20 år eller mer på å betale tilbake). Vist utdannede personer ikke får bedre lønn en de uten utdannelse vil folk slutte å utdanne seg, og Norges kompetansenivå går rett i dass.

8176157[/snapback]

Nå er jo forutsetningen at man har like god (relevant) kompetanse som ufaglært, dog er det vel neppe riktig i praksis.

Nå synes jeg ikke det er noe mål i seg selv at ting skal markedsstyres, man bør se hva som er til det beste for befolkningen. Feks er jo folk lykkligere om det er mindre lønnsforskjeller, enn om det er store. Det er noe å ta med i betrakningen.

AtW

Lenke til kommentar
Feks er jo folk lykkligere om det er mindre lønnsforskjeller, enn om det er store. Det er noe å ta med i betrakningen.
Kan du dokumentere påstanden?

8199130[/snapback]

Det kan jeg, jeg orker ikke å gjøre det nå, da jeg skal ta kvelden, men minn meg på det i morgen. Om du er utålmodig kan du søke på mine innlegg tidligere i politikk, har vært med på en liknende diskusjon før, der jeg listet opp endel referanser til publiserte artikler om dette.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg gadd vist å grave det opp allikevel :)

Sitat fra en annen tråd:

Lyubomirsky S. (2001) . Why are some people happier than others? The role of cognitive and motivational processes in well-being.

Mussweiler T. Comparison processes in social judgement. Mechanics and consequences.

Hagerty M. R. Social comparisons of income in one's community: Evidence from national surveys of income and happiness.

Ellers kan du sjekke ut boka "Social Psychology" Av Myers.

AtW

Lenke til kommentar
Feks er jo folk lykkligere om det er mindre lønnsforskjeller, enn om det er store. Det er noe å ta med i betrakningen.

8199130[/snapback]

Det kan jeg, jeg orker ikke å gjøre det nå, da jeg skal ta kvelden, men minn meg på det i morgen. Om du er utålmodig kan du søke på mine innlegg tidligere i politikk, har vært med på en liknende diskusjon før, der jeg listet opp endel referanser til publiserte artikler om dette.

AtW

8199176[/snapback]

Folk var ihvertfall ikke lykkeligere i Sovjet enn i vesten. Makan til depressivt samfunn skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar

8199130[/snapback]

AtW

8199176[/snapback]

Folk var ihvertfall ikke lykkeligere i Sovjet enn i vesten. Makan til depressivt samfunn skal man lete lenge etter.

8199223[/snapback]

Nå var jo neppe inntekt den eneste forskjellen mellom sovjet og vesten, blant annet at det var et diktatur spiller nok inn...

AtW

Lenke til kommentar

Hvis Ole og Per jobber i en forretning.

Ole har tatt Salg & Service-linjen + 2 års lærling og kan det meste om bedriften og mye om salg & service generelt.

Per kan det han har lært seg, men ikke fullt så mye som Ole og kan ingenting utenom det "faste".

Det er klart det skal være en forskjell... på mitt eksempel har vel Ole krav på 7 kr. ekstra i timen, noe som er helt rimelig i forhold til hva han kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...