Gå til innhold

For lite minne i Vista x86?

Anbefalte innlegg

For en stund siden satt jeg sammen en ny maskin. Installerte Windows Vista Ultimate 32bit på den nå nettop. Når jeg skal åpne et bilde i windows fotogalleri kommer det en melling som sier at jeg har for lite minne tilgjengelig, men jeg har jo 2GB. Hvorfor skjer dette?

En annen ting er at harddisk lampen lyser ganske ofte og hdd knittrer en del selv om jeg ikke kjører noen programmer, hva er årsaken til dette?

Mitt system:

Intel Core 2 Duo E6600

OCZ PC 6400 2GB

Nvidia Geforce 8800GTS

Seagate 320GB S-ata2

Asus P5W DH Deluxe

post-107276-1174153704_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet ditt om hvorfor harddisken jobber når du ikke kjører programmer er nok fordi searchindekser kjører mellom øktene. Det er ganske ressurskrevende å holde en søkeindeks oppdatert hele tiden, derfor prøver Vista å gjøre det mest mulig når ingen sitter ved maskinen. Du kan skru det av i Kontrollpanel -> Indekseringsalternativer, men da får du elendig søk, slik det var i XP omtrent. Når det gjelder det med bildevisningen vet jeg ikke helt. Vista okkuperer ganske mye minne vha en funksjon som heter SuperFetch, dvs at de programmene du bruker mest "ligger klare" i minnet så det skal gå raskt å åpne/kjøre dem. Denne funskjonen i seg selv er ikke nok til å få en maskin med 2 gb ram til å knele, men har du sjekket om pagefila di er ok? Sjekk den, den skal være ca 1,5 ganger ram, hos deg altså ca 3 gb.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det går an å skru av indekseringen helt, men fjerner du merkene på de valgte tingene vil den nok stoppe. Pagefile er et lite område på harddisken som brukes av Windows når det er for lite RAM i forhold til jobben den holder på med. Hvis denne er feil innstilt, eller skrudd av kan man få slike meldinger som du fikk, om for lite minne. Men siden du ikke vet hva pagefile er har du vel heller ikke gjort noen innstillinger på den, og den er satt riktig (1,5 ganger RAM ca) som standard. Så da må du nok lete andre steder etter løsning på minneproblemet ditt.

Lenke til kommentar

Virtualt minne ser grei ut den. Den er satt opp til å endre størrelse automatisk fra 16MB til 3069MB.

Du skrev også at Fotogalleri fungerer fint helt til du begynner å legge inn programmer. Hvilke programmer har du lagt inn? Og får du feilmeldingen på alle bildefiler du prøver å åpne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...