Gå til innhold

Lærere kan snart bære våpen i Nevada

Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen på Dagbladet.no idag.

Politikere i staten Nevada har lagt frem et lovforslag for at lærere på skolene i staten skal få rett til å bære våpen. Dette er for å forhindre nye skolemasakre.

Jeg begynner virkelig å lure på amerikanske politikeres intelligens. Som om jeg ikke var skeptisk nok til den fra før.

"The only way to win over guns is to make MORE guns..."

Jeg er klar over at våpen er en veldig stor del av den amerikanske kulturen. Ihvertfall i deler av USA. Men nå må snart noen si ifra!

Endret av Poor Leno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må de amerikanerne ta seg sammen snart.

Jeg har så liten tro på dette forslaget,hadde mer våpen gjort folk mer tryggere så ville USA vært verdens tryggeste land,er USA verdens tryggeste land?

8176021[/snapback]

Du, det bor over 300 millioner mennesker i USA. Litt drøyt å skjære alle over en kam på denne måten. Hvordan hadde du syntes det hadde vært om ulendinger (f.eks. amerikanere) mener alle nordmenn liker å drepe foreldrene sine eller småbarn bare fordi noen nordmenn har gjort det?

Lenke til kommentar
Du, det bor over 300 millioner mennesker i USA. Litt drøyt å skjære alle over en kam på denne måten. Hvordan hadde du syntes det hadde vært om ulendinger (f.eks. amerikanere) mener alle nordmenn liker å drepe foreldrene sine eller småbarn bare fordi noen nordmenn har gjort det?

8176146[/snapback]

Hva er poenget ditt? USA ligger på verdenstoppen i kriminalstatestikker, selv når statestikkene er utregnet ut ifra voldshandlinger per innbygger. I Japan bor det 130 millioner innbyggere, og hvert år blir det begått 50-80 drap. I USA bor det 300 millioner,

og det blir gegått 12 000 drap i året.

Endret av Goz
Lenke til kommentar

8176146[/snapback]

Hva er poenget ditt? USA ligger på verdenstoppen i kriminalstatestikker, selv når statestikkene er utregnet ut ifra voldshandlinger per innbygger. I Japan bor det 130 millioner innbyggere, og hvert år blir det begått 50-80 drap. I USA bor det 300 millioner,

og det blir gegått 12 000 drap i året.

8176213[/snapback]

Man snakker om amerikanere ditt og amerikanere datt utifra sensasjonsoppslag i media om et eller annet som skjer blant 300 millioner mennesker. Det er generalisering og å skjære alle over en kam og ikke så rent lite fordomsfullt! Du hadde garantert ikke likt det om utlendinger skulle generalisert nordmenn utifra forskjellige ting som skjer i det lille landet vårt. Synes du det er greit å generalisere hvite, svarte, gule og blå også?

USA ligger selvsagt ikke på verdenstoppen i kriminalitetsstatistikker. Verden er mer enn Vest-Europa, USA og Japan. Tror du virkelig at det er flere drap i USA enn i Kongo?

Du er veldig feilinformert når det gjelder Japan. Er det Michael Moore du har som kilde? Det begås over 600 drap i året der. Mange av Norges naboland har en vanvittig drapstatistikk. Kanskje du burde bekymre deg for det neste gang du er ute å reiser. I Russland blir det begått 28000 drap i året, i et land med omtrent like mange innbyggere som Japan. Forøvrig er ikke Japan noe drømmeland akkurat. Selvmordstatistikken er veldig høy, med et vanvittig press.

Lenke til kommentar

Jeg har så liten tro på dette forslaget,hadde mer våpen gjort folk mer tryggere så ville USA vært verdens tryggeste land,er USA verdens tryggeste land?

8176021[/snapback]

8176146[/snapback]

Vi har 100 års erfaring i Nevada med å la lærere bære våpen, og vi har ikke hatt en eneste hendelse i løpet av den tiden, sier Beers til News 3.

Jeg grer ikke over alle med en kam,

Jeg tror ikke bare at flere våpen vil gjøre samfunnet tryggere,tror du?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Det er jo utrolig usaklig å sammenligne USA mot Kongo. Helt ulike typer land i forskjellige kategorier.

USA ligger på toppen i verden når det gjelder drap utført med skytevåpen!

8176463[/snapback]

Så du regner ikke Kongo som en del av verden?

Gi meg statistikk over at USA ligger på toppen i verden hva gjelder drap per innbygger!

Forøvrig vil jeg heller bli drept med et skytevåpen enn en sløv kniv.

Lenke til kommentar

8176021[/snapback]

8176146[/snapback]

Jeg grer ikke over alle med en kam,

Jeg tror ikke bare at flere våpen vil gjøre samfunnet tryggere,tror du?

8176455[/snapback]

Du generaliserte da vitterlig i det første innlegget ditt. Dette var et forslag fra en politiker i det folketomme Nevada. Ikke amerikanske politikere generelt. Synes du det hadde vært greit om man i utenlandske medier hele tiden skulle fokusere på hva Vidar Kleppe eller en eller annen lokal RV-politiker kommer med av utspill? Hvorfor er du interessert i hva som skjer i ei bygd tusenvis av mil unna deg?

Lenke til kommentar
Det er jo utrolig usaklig å sammenligne USA mot Kongo. Helt ulike typer land i forskjellige kategorier.

8176463[/snapback]

Gi meg statistikk over at USA ligger på toppen i verden hva gjelder drap per innbygger!

8176483[/snapback]

Ditt argument er altså:

Fler skytevåpen så de slipper å bli drept på andre måter?

Lenke til kommentar

8176463[/snapback]

8176483[/snapback]

Ditt argument er altså:

Fler skytevåpen så de slipper å bli drept på andre måter?

8176520[/snapback]

Jeg har ikke sagt noenting om fler skytevåpen eller ikke. Tror ikke det er det som er problemet heller. Hva har du imot Kongo forresten, siden du ikke anser det som endel av verden? Og kom med statistikken jeg ber om.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noenting om fler skytevåpen eller ikke. Tror ikke det er det som er problemet heller. Hva har du imot Kongo forresten, siden du ikke anser det som endel av verden? Og kom med statistikken jeg ber om.

8176536[/snapback]

Jeg har da ikke nevnt Kongo i det hele tatt :dontgetit: .

Lenke til kommentar

USA, som alle andre land, har sine ting å stri med. Husk at store ghettoer (LA) står for de fleste drapene. Mener å ha lest at i sørlige LA er det 600-700 drap i året. Husk at USA er så enormt stort, Øst og Vest er to forskjellige verdener.

Mens New York er en av de byene med lavest mordrate i forhold til innbyggere.

Lenke til kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...y_homicide_rate

USA: 5.9 drap per 100 000 innbygger

Japan: 0.5 drap per 100 000 Innbygger

Altså 12 ganger mer i USA. Å nekte for at USA har et problem er ganske absurd.

8176529[/snapback]

Du skrev at det blir begått 50-80 drap i Japan. Nå skriver du at det blir begått over 600 drap. Du må bestemme deg, eller slutte å lyve! Hvis du mener det er så ille, så bør du holde deg for god til å lyve! Da holder det vel å fortelle sannheten på en objektiv måte gjør det ikke?

USA har hatt en betydelig reduksjon i antall drap de siste 20 årene forresten. Er du interessert i dette?

Den statistikken viser også at Sverige har 5 ganger så mange drap som i Japan. Sverige er nabolandet vårt! Da har VI også et stort problem er du ikke enig? Hvorfor er du ikke interessert i dette?!?!

Registrerer at neste VM i fotball skal avholdes i Sør-Afrika. Der har de 10 ganger så mange drap som det såkalte landet som "er på verdenstoppen i drap". Jaja.

Endret av KGU
Lenke til kommentar
KGU! Nå må du virkelig huske at det er forskjell på drap - og drap med skytevåpen i denne sammenhengen. Det er jo dette vi ddiskuterer om, i utgangspunktet.

8176655[/snapback]

Jeg må bare si jeg reagerer på denne fordomsfulle generaliseringa her inne.

Jeg tror ikke skytevåpen er grunnen til at det er noe mer drap i USA enn i en del andre land. Jeg tror heller ikke grunnen er at de har strenge straffer, som ofte blir brukt som argument her i Norge for ikke å ha strenge straffer.

Jeg tror grunnen til at de har fler drap i USA enn i Tyskland f.eks. er den voldsomme innvandringen USA alltid har hatt, og de store velstandsforskjellene i landet (som innvandringen fra fattige land er en del av).

Ta forøvrig en titt på drapstatistikken til hovedinnvandringslandene til USA i Latin-Amerika...Ikke lystig lesning akkurat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...