Gå til innhold

forbedre rommets akustik?

DilliMusic

Anbefalte innlegg

Nåja, det jeg reagerte på er at du kaller det en myte. Jeg opplevde dempingen som veldig kraftig, faktisk så kraftig at det ikke var mulig å synge rent i rommet. (Og ja, har spilt i akkustisk kontrollerte omgivelser (ie studio) flere ganger.

Sier du at eggekartonger er bra til demping, så får du stå for det, det blir neppe noe jeg kommer til å anbefale, selv i et øvingsrom. :wink:

Men jeg tenker mer på lydisolerende egenskaper hos pappen. Det er mer enn en gang bekymrede fedre har spurt om hvor mye eggekartong man må bruke nå som sønnen har fått slagverk i kjelleren... :nei:

Forøvrig har jeg ikke kjennskap til lydisolerende egenskaper. Og stygt som fy er det, men det spiller ikke mye rolle i et øvingslokale. Skal man pynte der, er det bedre å kaste ut ølbokser, tomme pizzaesker og trommelsagere, nei jeg mener trommeslagere.. :D

8211100[/snapback]

Hvordan vet man at det er trommeslageren som banker på?

- Han banker i utakt. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det tror jeg ikke. Det er i hovedsak vekten det kommer an på. Men den store forskjellen på 13+13 og 9+13 er det nok ikke, men det er større forskjell på 13+13 mot 9+9. Jeg hadde sagt 2x13 mm uten å blunke. :)

Men det er noen som mener at eksentrisiteten er av betydning. Men jeg har aldri sett noen målinger som støtter utsagnet.

8210845[/snapback]

Det har nok noe med at forskjellige tykkelser demper forskjellige frekvenser.

Erik grønner foreleste om studiobygging hos oss for en stund siden og han hadde testet det.

9+13 vant over 13+13.

På samme måten skal man også ha forskjellige tykkelser på glassrutene når man bygger vindu mellom kontrollrom og opptaksrom.

Lenke til kommentar

Jo, men i glassruter er det også et mellomrom hvor det kan oppstå resonans. Det vil man ikke ha (den vil iallfall være godt dempet) i en vanlig vegg da man da heller vil ha mineralull i veggen. Men hvis man (av en eller annen grunn) skulle velge å bygge veggen uten mineralull, så er det godt mulig det har en effekt.

Jeg måtte kikke litt på det. Har sett på to vegger med følgende oppbygning:

- Gips, 9 eller 13 mm

- 50 mm hulrom med mineralull

- Gips, 9 eller 13 mm

Den indre avstanden er mulig litt liten, men det var det eneste eksempelet hvor jeg kunne sammenligne 9mm og 13 mm gips.

Benyttes det kun 13 mm gips, får man en lydisolering på Rw = 42 dB. Bruker man kun 9 mm gips, får man en lydisolering på Rw = 33 dB, altså 9 dB verre enn ved bruk av 13 mm gips. Dette i følge NBI.

At 9 mm og 13 mm skal gi noe særlig mer enn Rw = 42 dB er ikke noe jeg satser penger på, men det kan være at jeg tar feil. Jeg har iallfall ikke (enda) sett noen målinger som tilsier at det skal være bedre, men så har jeg heller ikke lett spesielt etter det. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jepp det er forskjellige tykkelset på matrialet som er tingen her..

når man starter med betong og bygger innover, ca 1m eller mer,med forskjellige matrialer. flytenderom, tak,

det er ikke mange i norge som kan dette med lydisolering og bygging av studio, men Knut Halmrast (proffessor innen dette) har peiling med stor P.

(ring han og spørr om det med eggkartonger, så han får seg en god latter)

ikke hør så mye på folk på nett, mange troll som har lest seg til div. saker.

uten og ha testet det eller vet hva de snakker om.

det med glass burde ha 2 stk der den ene er vinklet, slik at man ikke får "standing waves"

Lenke til kommentar

Nåja- egentlig burde jeg vel holde kjeft nå, jeg og eggekartongene mine, men klarer ikke dy meg. Man anbefaler selvsagt ikke eggepapp hvis man skal bruke masse penger på lyd- demping, eller som lydisolasjon. Skulle bare mangle. Poenget mitt er at det hadde en forbløffende virkning på etterklangen i rommet, mye mer enn det jeg hadde trodd. Dessuten er det kjempestygt. Vi fikk pappen gratis på det lokale eggpakkeriet.

Leser videre med stor interesse. Og Ikke mer eggende tale fra min side.

Lenke til kommentar
jepp det er forskjellige tykkelset på matrialet som er tingen her..
Den effekten blir nok forsvinnende liten når man har mineralull. Men man må da selvfølgelig ha nok mineralull slik at man unngår samvirkningen mellom de to gipslagene. :)

det er ikke mange i norge som kan dette med lydisolering og bygging av studio, men Knut Halmrast (proffessor innen dette) har peiling med stor P.

(ring han og spørr om det med eggkartonger, så han får seg en god latter)

8211284[/snapback]

La oss si det sånn:

Jeg kommer ikke til å diskutere hverken 9+13-problemtatikken eller eggekartonger med Halmrast, Vigran, Ø. Pettersen, Brekke eller Strand, eller hvem du nå måtte finne.

Men hvis noen andre vil gjøre det, så fortell hvordan det gikk. ;)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...