Gå til innhold

forbedre rommets akustik?

DilliMusic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

nope funker ikke..

det er rimelig dyrt og fikse lydtettrom.

bruk av glava og rockwoll til og stoppe. bassfeller

flytenderomm men det er er total ombygging, (dyyyrt)

"forbedre rommet akustikk" er noe du ikke vill gjøre.

du tenker på lyddemping, lekasje

Lenke til kommentar

Det er en stor forskjell på å "akustisk regulere et rom" og "lydisolere et rom", og de to tiltakene må ofte gjøres uavhengig med hverandre.

For lydisolasjon er det kort fortalt vekt som gjelder. Betong er flott, men fort upraktisk i eksisterende bygg. Lag en ny vegg eller fór på den eksisterende veggen med to lag 13 mm gips, så 100 mm mineralull (Glava/Rockwool) og eventuelt et eller to lag 13mm gips igjen. Dette er en god løsning som ikke koster for mye.

Glava nevnes ofte her til lydisolasjon, men man skal være klar over at Glava alene ikke er veldig lydisolerende. Den brukes i vegger hovedsakelig for å dempe hulromsresonnansen som oppstår mellom de to harde flatene i veggen, og virkningen er vesentlig.

Skal man akustisk regulere et rom, så kommer man langt med å henge opp relativt tunge (og pene ;)) tepper ca 10 cm fra veggen i den delen av rommet høyttalerne står. På bakveggen foran lytteposisjonen bør man bruke diffusorer. Dette kan f.eks. være en bokhylle med bøker av forskjellig størrelse hvis man vil løse det billig.

Eggekartong til isolering og regulering er en myte. Let it go. Please! ;)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Joda, for all del. Absorpsjonsfaktoren til papp er ikke 0, upusset betong ligger jo ikke på null (ca. 0,03). Så noe (om en bare lite) av klangen vil forsvinne. Og så har man kanskje en effekt av hulrommet bak pappen for enkelte frekvenser.

Så hvis man dekker samtlige flater i et rom (inkludert gulvet), så kanskje man merker det. Det er bare det at det finnes så mange andre materialer som vil hjelpe så mye mer. Skal man på død og liv bruke papp, så bør man montere flat papp (f.eks. utbrettede esker teipet sammen uten hull) på lekter ca. 5-7 cm fra veggen. Da får man en såkalt "membran-absorbent".

Men personlig ville jeg mye heller brukt de billigste (og tyngste) teppene man fant på Ikea. :)

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke. Det er i hovedsak vekten det kommer an på. Men den store forskjellen på 13+13 og 9+13 er det nok ikke, men det er større forskjell på 13+13 mot 9+9. Jeg hadde sagt 2x13 mm uten å blunke. :)

Men det er noen som mener at eksentrisiteten er av betydning. Men jeg har aldri sett noen målinger som støtter utsagnet.

Lenke til kommentar

Moskus- ikke det at det er så viktig, men har faktisk forsøkt det der med eggepapp. Riktignok var det et øvingslokale. Vi kledde veggene og taket med store brett vi maste til oss hos Prior. Rommet ble så dødt at det ikke var mulig å synge i. Vi endte opp med å ta ned annenhver plate, da ble det omtrent passe. Hvorvidt dempingen var korrekt i forhold til frekvenser osv. har jeg ikke noen formening om. Poenget var i første rekke å unngå feedback i sanganlegget.

Lenke til kommentar

*pof* Alt forsvant, fordømte back-knapp på musa... :(

Men uansett: Ja, er det eneste kravet at du skal dempe rommet, så vil man jo som nevnt antakeligvis være i stand til å merke det (avhengig av rom-volum). I tillegg vil jo eggepappen ha en liten diffuserende virkning, og den kan kunne oppleves som om rommet er mer dempet (som jeg ikke tenkte på tidligere).

Men igjen, som sagt, poenget er at det finnes materialer som er:

1) penere

2) enklere å få fatt i

3) mer effektive, og dermed

4) enklere å bruke

... når man først skal dempe et rom. :)

Jeg var ikke klar over denne "myten" og hvor utbredt den er. Men så vidt jeg har forstått så er det vel i hovedsak de lydisolerende egenskapene til eggepappen som skal være så fantastisk?

Lenke til kommentar

Nåja, det jeg reagerte på er at du kaller det en myte. Jeg opplevde dempingen som veldig kraftig, faktisk så kraftig at det ikke var mulig å synge rent i rommet. (Og ja, har spilt i akkustisk kontrollerte omgivelser (ie studio) flere ganger.

Forøvrig har jeg ikke kjennskap til lydisolerende egenskaper.

Og stygt som fy er det, men det spiller ikke mye rolle i et øvingslokale. Skal man pynte der, er det bedre å kaste ut ølbokser, tomme pizzaesker og trommelsagere, nei jeg mener trommeslagere.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...