Gå til innhold

Scanne dokumenter og editere teksten

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en billig dell blekk printer med scanning funksjon. SÅ har jeg noen dokumenter med tekst som jeg gjerne vil ha elektronisk. Men når jeg scanner så blir det selvsagt et bilde av dokumentet og det går ikke an å editere teksten da. Er det noen programmer som er laget spesielt for dette, slik at man slippper å skrive teksten inn selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er mange programmer for sånt..

Du har sikkert fått med deg et program til scanneren..

OCR-program..

Ellers har du programmer som: Omnipage, Paperport, Adobe Acrobat osv....

Men disse programmene koster litt..

Men enklere progammer følger som regel alltid med scanneren..

:roll:

Lenke til kommentar

Acrobat Reader er gratis, jeg tror det er mulig å merke tekst i dette programmet selv om pdf'en egentlig er et scanna bilde. Ihvertfall funker det her, men det kan skyldes at jeg også har selve Acrobat installert. Prøv! (dvs bruk "Select"-verktøyet og se om du klarer å merke tekst og kopiere det over i Word e.l.).

Ellers kan du kanskje søke deg fram til et gratis program med støtte for OCR; prøv google.

Lenke til kommentar
Acrobat Reader er gratis, jeg tror det er mulig å merke tekst i dette programmet selv om pdf'en egentlig er et scanna bilde. Ihvertfall funker det her, men det kan skyldes at jeg også har selve Acrobat installert. Prøv! (dvs bruk "Select"-verktøyet og se om du klarer å merke tekst og kopiere det over i Word e.l.).

Ellers kan du kanskje søke deg fram til et gratis program med støtte for OCR; prøv google.

8177475[/snapback]

Du kan merke tekst i en pdf fil ja.. men du kan ikke lage pdf fil med Adobe reader.. Du kan heller ikke gjøre om bildefil til tekstfil med Readeren..

Hva heter scanneren?

:hmm:

Lenke til kommentar
Ellers har du programmer som: Omnipage, Paperport, Adobe Acrobat osv....

Men disse programmene koster litt..

Men enklere progammer følger som regel alltid med scanneren..

Omnipage følger med en god del scannere i hvert fall... Men det er i hvert fall en god idé å gå grundig gjennom CDen som fulgte med.
Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for nyttige svar.

Printeren jeg har er en "1600n". Jeg har funnet platen, men jeg er ikke noe flink til å ta vare på slike plater iom at jeg hele tiden finner drivere osv på nett så den hadde fått så mange riper at den fungerte ikke :(

Snakket med Dell support og de sa at det fulgte med et program som heter paper port eller paper ware. Men det lå ikke på sidene deres så jeg kunne kun bruke det om jeg fikk cd platen til å fungere. Ellers så fortalte support at jeg ikke kunne bruke nettverks tilkoblingen når jeg skulle konvertere bilde til tekst, da måtte jeg koble til usb...

Det er mulig jeg må kjøpe et program heller da siden jeg er så sløv med å ta vare på medfølgende programvare :blush:

Lenke til kommentar
Hei igjen og takk for nyttige svar.

Printeren jeg har er en "1600n". Jeg har funnet platen, men jeg er ikke noe flink til å ta vare på slike plater iom at jeg hele tiden finner drivere osv på nett så den hadde fått så mange riper at den fungerte ikke :(

Snakket med Dell support og de sa at det fulgte med et program som heter paper port eller paper ware. Men det lå ikke på sidene deres så jeg kunne kun bruke det om jeg fikk cd platen til å fungere. Ellers så fortalte support at jeg ikke kunne bruke nettverks tilkoblingen når jeg skulle konvertere bilde til tekst, da måtte jeg koble til usb...

Det er mulig jeg må kjøpe et program heller da siden jeg er så sløv med å ta vare på medfølgende programvare  :blush:

8194263[/snapback]

Fant maskinen din på Dell.no, men kunne bare laste ned driver og firmware, ikke ekstra software...

Var nok Paper Pro som fulgte med, tror den er brukbar, du får prøve å rense CD'en.

Lenke til kommentar
OCR Image to Ascii Desktop Converter 1.0.0 (gratis)

Dette var det første treffet jeg fikk på google. Freeware!

Om programmet er dårlig gjør du et nytt google-søk.

8203603[/snapback]

Merk at hvis du skal tolke en viss menge dokumenter, eller dokumenter med litt layout, så trenger du nok et litt mer avansert program.

For å få det effektivt må den også støtte norske tegn (som ikke alle gjør!) og norsk ordliste. Da gjenkjenner den det meste, og du slipper med minimalt etterarbeid. Da beholdes også layout, fonter, bilder og formattering.

Noen hjelper deg også godt der den er usikker, og viser forstørret utsnitt av bildet.

Omnipage er helt rå, men koster også deretter.

Tidligere hadde de en "light"-utgave som fulgte med mange scannere. Jeg har den, men finner ingen oppgraderingsmulighet. Synd, for nå prøver den stadig vekk å ringe et modemnr for å registrere seg, og er ikke helt kompatibel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...