Gå til innhold

EU, for eller mot?


Er du for eller i mot EU?  

285 stemmer

  1. 1. Er du for eller i mot EU?

    • Er for EU medlemskap
      89
    • Er mot EU medlemskap, men for EØS avtalen
      50
    • Er mot EU medlemskap og EØS avtalen
      95
    • Er usikker på EU medlemskap, men for EØS avtalen
      19
    • Er usikker på EU medlemskap, men mot EØS avtalen
      12
    • Ingen formening/vet ikke
      20


Anbefalte innlegg

(Selv om kunnskap om EU og EØS slettes ikke er påkrevd for å stemme under et nasjonalt EU valg, og ikke her heller :D )

8217968[/snapback]

Jepp, demokratiets store svakhet :/

 

Skal vedde for at flertallet stemte ja/nei til EU fordi de enten var redde for å bli "slukt" av EU, eller fordi de ville ta med seg sprit og røyk fra utlandet, uten å sette seg inn i hvilke konsekvenser, positive og negative, medlemskap i EU ville ha.

 

Slik er det nok for mange ved partivalg også :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ofte tenkt tanken "Det hadde jo vært fint dersom man måtte bestå eksamen i samfunnsfag og samfunnslære for å få lov til å stemme, med obligatorisk eksamen for videre stemmerett hvert 7. år"...

 

Som valgfunksjonær har jeg sett hundrevis, for ikke å si tusenvis, av mennesker som forteller helt åpent at:

a) "Jeg stemmer på KRF for å få lavere busspriser".

b) "Jeg stemmer på FRP fordi jeg er i mot at invandrere kommer og tar jobbene våres".

c) "Jeg stemmer på Høyre fordi ektemannen min -- som er død -- stemte på Høyre, da han levde".

d) "Jeg stemmer på AP fordi foreldrene mine gjør det".

 

For ikke å snakke om dem jeg fysisk må vise hvordan man stemmer -- og blir tvunget til å bruke en faktisk stemmeseddel for et parti, fordi de bruker den blanke stemmen dersom jeg demonstrerer med den.

Kystpartiet, Pensjonistpartiet og NKP har meg å takke for de 3 stemmene de fikk til sammen under forige valg, i lokalet hvor jeg var funksjonær.

 

Det var litt flaut da alle fikk *en* stemme hver -- og jeg vet at jeg sannsynligvis stod for alle tre...

 

Jeg stemte blankt -- da jeg ikke har satt meg inn i hva de forskjellig partiene faktisk *har* utrettet i forhold til hva de sier de har utrettet...

Og fordi jeg var jævlig flau.

Lenke til kommentar

Hm, for et bra tema!

Nei til EU!

Hvorfor?

Fordi Norge som er et land utenfor EU, knuser alt når det heter økonomisk vekst iht de store EU landene Frankrike, England og Tyskland. fra 2002 har verdensøkonomien vært på høykonjenkturbølge. Norge har gjort det skarpt og hatt en enorm vekst i industri og har nå for lite arbeidsledige.

Mens Tyskland, Europa`s industrimakt nr1, ikke har klart å få noe stort ut av denne konjekturen. De har ikke hatt denne enorme økningen som vi har hatt, heller tvert imot, arbeidsledigheten i Tyskland har blitt større, noe grunnet arbeidsinvandring fra polen men mye pga av at bedriftene flagger ut. Til de nye EU landa.

England, ville ikke engang ta til seg EU valutaen EURO.

Grunnlovsforslaget til EU ble gruset i alle de 3 store landa. Folket vil ikke gi EU enda større makt en de allerede har.

 

Vis noen så holmgang når det var EU spørsmålet som var oppe, når høyre gjengen satt på pinne og forsvarte EU når Øystein Spedalen bombaderte de med fakta om at et flertall av Tyskerene angrer på at de gikk inn i Unionen. Tenk om det skulle bli valg om de skulle ut igjen, det hadde vært gull!

 

Kom ikke her og si at at EU åpner for nye markeder. Det er akkurat derfor vi er med i EØS. Vi leverer alt vi kan.

 

Må ta med at det ser ut som arbeidsledigheten i Tyskland går nedover igjen, men husk på denne konjunkturen har pågått i 5år.

 

STEM NEI til å gi folkene i Brussel kontroll over vårt vakre land og økonomi.

Lenke til kommentar
Har ofte tenkt tanken "Det hadde jo vært fint dersom man måtte bestå eksamen i samfunnsfag og samfunnslære for å få lov til å stemme, med obligatorisk eksamen for videre stemmerett hvert 7. år"...

8219773[/snapback]

En idiotisk tanke.

Hvis jeg har funnet et parti jeg liker, og jeg såvidt veit hva noen andre står for, burde det være greit.

 

Så hvis jeg ikke aner hva kystpartiet står for, skal ikke jeg få lov til å stemme?

Lenke til kommentar

Jeg Jobbet tidligere som Fisker .Eu`s fiskeri politikk er noe som gjør meg kvalmest .Etter å ha tømt sine egne områder har de kjøpt fiskerettigehtene til Marokko inklusive Vest-Sahara (som Marokko har okupert) i 4 år kan 120 Eu trålere fiske sikker som de vil . Ja jeg er helt sikker på at dette er bra for lokale fiskere der...

 

Nei vi trengen noe nytt . Og jeg er stolt av å være Nordist å ønsker meg en Nordisk Union/Konfedrasjon

Endret av Plosj
Lenke til kommentar
Har ofte tenkt tanken "Det hadde jo vært fint dersom man måtte bestå eksamen i samfunnsfag og samfunnslære for å få lov til å stemme, med obligatorisk eksamen for videre stemmerett hvert 7. år"...

8219773[/snapback]

En idiotisk tanke.

Hvis jeg har funnet et parti jeg liker, og jeg såvidt veit hva noen andre står for, burde det være greit.

 

Så hvis jeg ikke aner hva kystpartiet står for, skal ikke jeg få lov til å stemme?

8250105[/snapback]

Jeg skjønner tanken bak tanken, men å gjøre demokratiet udemokratisk for å styrke demokratiet er ikke akkurat veien å gå.

 

Demokratiet er bassert på folket, ikke eliten.

 

Dessuten har vi problemet med hvem som skulle laget spørsmålene og definere hva som var godkjente svar. Ikke vanskelig å luke ut folk som er kontroversielle i sitt syn på samfunnet på den måten.

 

Demokratiet har mange svakheter. Men det er fortsatt det beste systemet vi har.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er ikke krav til å stemme en løsning, men allikevel en interessant tanke. En ting jeg har tenkt litt på er disse kampanjene for å få folk til å stemme.

Hvis folk ikke bryr seg nok til å stemme er det liten sannsynlighet for at de vet noe som helst om politikk. Hvorfor skal vi da allikevel på død og liv "tvinge" dem ned for å stemme? Er det ikke bedre at de som faktisk har satt seg litt inn i det stemmer?

Lenke til kommentar
Demokratiet har mange svakheter. Men det er fortsatt det beste systemet vi har.

8255915[/snapback]

så hvorfor lage flere svakheter?

 

Er enig at det har mange svakheter, men det kommer aldri til å bli bedre hvis en skal hindre folk i å stemme, fordi en veit for lite om kystpartiet, og et annet parti.

 

Folk stemmer det de vil, og det burde de få lov til. Uansett om det er fordi du stemmer det samme som tanta til beveren til en du kjenner... Det er de som bestemmer hvem som skal styre landet. Vi som stemmer. Om du ikke liker at de stemmer av den grunnen, så er ikke dette en styreform for deg.

 

En av grunnene til at vi har demokrati er at vi skal kunne stemme på hvem vi vil, og akkurat hvorfor vi vil, uten at noen skal henge seg opp i det.

Lenke til kommentar

Jeg er helt klart i mot EU-medlemsskap. La oss være som Sveits - styre landet vårt med egne lover. EØS-avtalen lar Norge ha tilgang til EU's indre marked. Blir import/eksport bestemt av EU da?

 

Vi kan like gjerne være med i EØS for min del. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har et spørsmål som jeg lenge har lurt på angående EU og bønder:

Rundt om det jeg bor så er det veldig mange bønder og de er helt klart imot Eu,jeg får ofte høre argumenter mot EU som feks:

Vis det blir Eu i Norge så kommer alle de små gårdene til å tape konkuransen til fordel for de store gårdene,EU vil bare svekk landbruket i Norge.

 

Hvor mye sant er det i disse påstandene?

Hvordan vil EU påvirke landbruket?

Posetiv?

Negativ?

 

Håper ikke bumpen ble altfor stor :)

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Vis det blir Eu i Norge så kommer alle de små gårdene til å tape konkuransen til fordel for de store gårdene,EU vil bare svekk landbruket i Norge.

 

Hvor mye sant er det i disse påstandene?

Hvordan vil EU påvirke landbruket?

Posetiv?

Negativ?

8680381[/snapback]

Det er jo klart det vil svekke de små gårdene i Norge, men det er ikke nødvendigvis nagativt. Blir vi med i EU vil de få flere konkurrenter. Om nordmenn flest da vil foretrekke produkter fra norske gårder, og betale litt ekstra for det, så vil gårdene klare seg. Vil derimot nordmenn heller ha billigere produkter fra utlandet så vil det nok bli tøffere for små gårdsbruk. Men er det et argument mot EU? Hvorfor absolutt tviholde på norske gårdsbruk hvis den vanlige nordmann egentlig ikke er interessert i å betale ekstra for produkter som er laget i kongeriket norge? :dontgetit:

 

Det er like tåpelig som all statsstøtten bøndene får. De som absolutt må ha norske produkter burde betalt det norske produkter koster, og de som fint klarer seg med andre produkter burde slippe å være med å finansiere kresne besserwissere som tror at kun norske bønder kan lage gode produkter.

Lenke til kommentar
Vis det blir Eu i Norge så kommer alle de små gårdene til å tape konkuransen til fordel for de store gårdene,EU vil bare svekk landbruket i Norge.

 

Hvor mye sant er det i disse påstandene?

Hvordan vil EU påvirke landbruket?

Posetiv?

Negativ?

8680381[/snapback]

Det er jo klart det vil svekke de små gårdene i Norge, men det er ikke nødvendigvis nagativt. Blir vi med i EU vil de få flere konkurrenter. Om nordmenn flest da vil foretrekke produkter fra norske gårder, og betale litt ekstra for det, så vil gårdene klare seg. Vil derimot nordmenn heller ha billigere produkter fra utlandet så vil det nok bli tøffere for små gårdsbruk. Men er det et argument mot EU? Hvorfor absolutt tviholde på norske gårdsbruk hvis den vanlige nordmann egentlig ikke er interessert i å betale ekstra for produkter som er laget i kongeriket norge? :dontgetit:

 

Det er like tåpelig som all statsstøtten bøndene får. De som absolutt må ha norske produkter burde betalt det norske produkter koster, og de som fint klarer seg med andre produkter burde slippe å være med å finansiere kresne besserwissere som tror at kun norske bønder kan lage gode produkter.

8680454[/snapback]

Takk for informativt svar,ble klokere nå :)

Lenke til kommentar

EU, EU, EU, EU...

 

Joda.. Jeg vet ikke helt om jeg er for, eller imot.

Europe vil jo bli som USA om vi alle blir i EU. Som: alle har 1 grunnlov, og kan legge til sine egne regler. (ser på det som negativt)

 

Men om vi blir i EU og får Euro, så slipper vi aldri og veksle penger i landet, og om krona blir høy, så vil "buisnissen" i Norge bli for dyr og vi kan ikke konkurere med andre land. Så om vi hadde samme myntenhet ville ikke dette skje. (men da kommer spårsmåle om vi taper konkuransen uansett)

 

Om vi blir med i EU så vil mye av den korupsjonen som er i landet bli borte. (Men om vi alle blir "et" land, så kan det komme mer korupsjon i toppledelsen som vi da vil bli styrt av)

 

Er det ikke Tyskland som starta med EU? Viss jeg ikke tar feil.

Det var jo Tyskland som starta alle verdenskrigene gjennom historien. (Tvisomt vil skje igjen. men, men.. Sjangsen er det)

 

Og være med i EØS er greit. Hjelpe andre land. Men det er synd med all krupsjonen.

Lenke til kommentar

Er i mot EU med for EØS avtalen som binder oss sammen emd EU og gjør att vi får tilgang på det Europeiske markedet.

 

Om Norge en dag skulle måtte velge mellom å melde seg inn i EU eller å måtte miste EU/EØS rettigheter ville jeg valgt å trekke meg fra alt.

 

Hadde nok blitt dyrt for Norge hadde nok gått. Men man måtte sett det helt an på situasjonen. Jeg er heller for å skape en/ett union/land av de Skandinaviske landene (Norge, Sverige, Danmark) og eventuelt flere. Ingen av de skandinaviske landene er fattige og sammen (og alene) har de alle gode ressurser så jeg tror vi hadde blitt ett godt land som fint hadde greid oss uten EU.

Endret av shaaland
Lenke til kommentar
Har ofte tenkt tanken "Det hadde jo vært fint dersom man måtte bestå eksamen i samfunnsfag og samfunnslære for å få lov til å stemme, med obligatorisk eksamen for videre stemmerett hvert 7. år"...

 

Som valgfunksjonær har jeg sett hundrevis, for ikke å si tusenvis, av mennesker som forteller helt åpent at:

a) "Jeg stemmer på KRF for å få lavere busspriser".

b) "Jeg stemmer på FRP fordi jeg er i mot at invandrere kommer og tar jobbene våres".

c) "Jeg stemmer på Høyre fordi ektemannen min -- som er død -- stemte på Høyre, da han levde".

d) "Jeg stemmer på AP fordi foreldrene mine gjør det".

 

For ikke å snakke om dem jeg fysisk må vise hvordan man stemmer -- og blir tvunget til å bruke en faktisk stemmeseddel for et parti, fordi de bruker den blanke stemmen dersom jeg demonstrerer med den.

Kystpartiet, Pensjonistpartiet og NKP har meg å takke for de 3 stemmene de fikk til sammen under forige valg, i lokalet hvor jeg var funksjonær.

 

Det var litt flaut da alle fikk *en* stemme hver -- og jeg vet at jeg sannsynligvis stod for alle tre...

 

Jeg stemte blankt -- da jeg ikke har satt meg inn i hva de forskjellig partiene faktisk *har* utrettet i forhold til hva de sier de har utrettet...

Og fordi jeg var jævlig flau.

8219773[/snapback]

 

Min kjære venn, her viser du din forutinntatthet, din blanke nakenhet i oppfatning om hva ett demokrati bygger på.

 

Hvorvidt en person uavhengig av alder, kjønn, legning eller sykdom underbygger sin stemmegivning på, er det kun den ene person og kun han/hun alene som vet den fulle sannhet om.

 

å miste respekten for sine medborgere enten grunnen er av den ene eller annen karakter er starten på å undergrave sin egen eksistens.

 

Hvorfor skal ikke stemmegivere gives hjelp i å stemme?

 

Det er de som trenger hjelp til bading, personlig hygiene, ta seg frem, enten til beins eller med rullestol, ja sogar er det de som trenger hjelp til å drite.

 

Og hvis en enke stemmer Høyre på grunn av sin tidligere ektemann så er det opp til henne selv og avgjøre det.

 

Men jeg skjønner du finner deg kvalifisert til stemmegivning, fint la oss få noen flere slike, og livet blir herlig dere.

 

PS. Er mot EU og vil være det til Dovre faller og ennå en tid til.

Takk.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...