Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabel - målt ok men virker ikke..? *LØST*

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en 100m rull med skjermet CAT5, kontakter og tang på Clas Ohlson og satte friskt igang med ommøblering og omlegging her. Alt fungerte helt fint fram til siste maskinen skulle på.

Den siste kabelen er vel rundt 25m. Jeg har målt den og lederne ligger på rundt 1,7 ohm, ingen forbindelse til skjermen. Likevel får ingen av maskinene forbindelse med akkurat denne kabelen. Switchen lyser eller blinker sakte og nettverkskortet indikerer forbindelse med kun den gule lampa.

Er jeg kraftig feilinformert når jeg mener det ikke burde være noe problem å dra langt mer enn 25m med en slik kabel??

Synspunkter mottas med stor takk.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som la7dfa-com.

fragen du SKAL bruke er :

1hvit/gul (orange)

2gul (orange)

3hvit/grønn

4blå

5blå hvit

6grønn

7 hvit/brun

8burn

tar du feil funker det ikke. du kan få det til og funke hvis du setter korte ditt til 10mbit, isteden for 100mbit.

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke normen for fargene, men har satt dem likt i begge ender.

Hvilken pin er nr.1?

Jeg har ikke prøvd å sette ned hastigheten, noen som kort kan forklare hvordan jeg gjør dette?

Noen som har andre ideer på hva som kan være galt?

Edit: Takker for svar folkens :)

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Du må koble dem i samme pattern som vist ovenfor, ellers fordeler Tx/Rx(avhengig av hvilken side) seg over to par, noe som ødelegger egenskapene til en TP-kabel. Det dannes da kapasitans og induktans som påvirker kabelens impedans (motstand mot vekselstrøm). Selv om likestrømsmotstanden (som måles med et ohmmeter) er lik 0 kan vekselstrømsmotstanden være for lav eller for høy.

Hva som er 1 og 8 har egentlig ikke veldig mye å si, men eneren er den som er til venstre når du snur pluggen slik at tilkoblingene peker oppover.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Nå begynner dette å bli forståelig. Jeg har sikkert kobla alle kablene feil, men de andre kablene er så korte at induktans ikke får nevneverdig innvirkning. La merke til at motstanden bygde seg opp fra 0 til 1,7v i løpet av et sekund eller to.

jonepet, er eneren til venstre når ledningen peker mot eller bort fra deg?

Lenke til kommentar
jonepet, er eneren til venstre når ledningen peker mot eller bort fra deg?

Beklager, det skulle jeg kanskje sagt. Når du ser den bakfra, dvs. der kabelen går inn, så er pinne 1 til venstre.

Jeg har sikkert kobla alle kablene feil, men de andre kablene er så korte at induktans ikke får nevneverdig innvirkning.

Du merker det ikke i praksis før det blir over ca. 5 meter. Under det kan du måle det med ping, og du vil se at pakker forsvinner iblandt. Under 50cm har det omtrendt ingenting å si, men en patchkabel bør ikke være noe særlig kortere enn 50cm uansett.

La merke til at motstanden bygde seg opp fra 0 til 1,7v i løpet av et sekund eller to.

Om dette er feilmåling, eller om du faktisk måler induktans i kabelen er vanskelig å si. Det kan likegodt komme av kapasitans i instrumentet, som ekstern induktans. Siden lederene i en TP-kabel er tvinnet vil de fungere som en spole om kun èn av lederene blir brukt, og dette kan være grunnen til at likestrømsmotstanden går gradvis oppover. Dersom to ledere i forskjellige par brukes, dvs. at du f.eks kortslutter på ene enden og måler fra andre siden, vil det oppstå kapasitans som vil gi samme effekt, og vil gjøre det umulig å overføre data over høye frekvenser igjennom den.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Er det noen grunn til at en patch ikke bør være under 50cm? Jeg bruker bl.a en på ca. 5cm fra IP-telefon til switch. (jepp, av en eller annen grunn funker det kun den veien)

At avlesningen tar litt tid kan være at jeg brukte et billig lommeformat multimeter, at kabelen ikke overfører data kan jeg f**n skrive under på!

Tenker problemet er løst på mandag når jeg får kjøpt flere kontakter. Takker såå masse for kjempegode svar!

Lenke til kommentar

Når det gjelder lengde, så er det for det meste bare teori. De fleste kabler fungerer selv om de er utenfor den definerte min/max-lengden. Fungerer det, så er det ikke nøye.

Det som er derimot kan ses i praksis er at en kabel på over 10 meter fungerer ikke i det hele tatt om den ikke er koblet slik at pinne 1 og 2 er ett og samme par, og pinne 3 og 6 er ett og samme par. Resten av pinnene brukes ikke i 10/100-nett. Er lederene koblet parvis fra pinne 1 til 8 fordeles den ene datastrømmen over to par, og man får dermed ikke overført data den veien hvor dette skjer. Data vil derimot likevel gå andre veien, siden det er samme par som ligger over pinne 1 og 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...