Evju Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Nå har jeg begynt å sikle på speilreflekskamera. Har aldri hatt eget kamera selv (er tross alt bare 20 år), men nå er jeg jo ganske glad i duppeditter (jeg er jo gutt!), og har nok også en undertrykt interesse for fotografi. Jeg sikter meg inn mot et Canon EOS 350D, en bestselger og en testvinner. Selges nå til 4898,- på Japan Photo, med kit-objektiv. Trenger ikke noe mer avansert objektiv enn det nå. Det jeg mangler er da minnekort og bæreveske. Ønsker meg et ganske stort minnekort (gjerne 4GB), og helst bare ett. Kanskje Sandisk Extreme III 4GB? Hva er fordelene med de dyre korta kontra de billige? Bæreveska skal være så nett som mulig, trenger ikke plass til noe annet enn kamera m/objektiv. Hva med denne Canon-veska? Trenger jeg noe annet tilleggsutstyr? Et lite spørsmål i tillegg: Hvor mye tåler egentlig EOS 350D (kontra et tilfeldig valgt kompaktkamera f.eks.)? Hvis jeg f.eks. skulle miste det i gulvet, ville det helt sikkert tatt knekken på det? Hvor mye beskytter en bæreveske? Endret 17. mars 2007 av Evju Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Nå har jeg begynt å sikle på speilreflekskamera. Har aldri hatt eget kamera selv (er tross alt bare 20 år), men nå er jeg jo ganske glad i duppeditter (jeg er jo gutt!), og har nok også en undertrykt interesse for fotografi. Jeg sikter meg inn mot et Canon EOS 350D, en bestselger og en testvinner. Selges nå til 4898,- på Japan Photo, med kit-objektiv. Trenger ikke noe mer avansert objektiv enn det nå. Har du prøvd å holde dette kameraet i hendene? Mange klager på grepet, at det er lite, og litt for spinkelt å holde i. Har sjølv 400d (i bunn og grunn samme kamera som 350d) og grepet på dette er identisk med 350d, grepet plager dog ikkje meg. Har du vurdert å kjøpe brukt, er ein del av dette kameraet på for eksempel finn.no, QXL og liknande, her kan du gjere eit kupp, på denne måten kan du kansje få råd til ein billig telezoom også. Det jeg mangler er da minnekort og bæreveske. Ønsker meg et ganske stort minnekort (gjerne 4GB), og helst bare ett. Kanskje Sandisk Extreme III 4GB? Hva er fordelene med de dyre korta kontra de billige? Fordelen med dyre kort kontra billige er stabiliteten og hastigheita på kortet, Sandisk og Lexar dei mest stabile merka på markedet, Rår deg å kjøpe eitt av dei. Det kan vere lurt å kjøpe 2 kort på 2'Gb i staden for ett kort på 4Gb, på den måten vil du berre miste halvparten av bileta dersom eit av korta skulle streike. Er du sikker på at du treng heile 4 Gb minne? du får vel ca 300-400 bilder per Gb. (med mindre du skyt RAW-kvalitet, da får du ca 100bilder per Gb) Bæreveska skal være så nett som mulig, trenger ikke plass til noe annet enn kamera m/objektiv. Hva med denne Canon-veska? En kompis av meg har den væska der, den funker fett dersom du berre brukar kit-objektivet. Trenger jeg noe annet tilleggsutstyr? Canon 50mm f1.8 kan vere lurt å kjøpe, det er mykje skarpare og meir lyssterkt enn kit-objektivet. Et lite spørsmål i tillegg: Hvor mye tåler egentlig EOS 350D (kontra et tilfeldig valgt kompaktkamera f.eks.)? Hvis jeg f.eks. skulle miste det i gulvet, ville det helt sikkert tatt knekken på det? Hvor mye beskytter en bæreveske? Eit DSLR tåler ein del meir enn vanlege kompaktkamera, men sidan det er tyngre vil det også møte bakken med ei mykje større kraft enn kompaktkameraet, så utfallet vil nok bli ganske likt. Men når du brukar DSLR har du jo ei bærereim rundt nakken, så det skal litt til for å miste det. 8175101[/snapback] Lykke til med nytt kamera, kan også vere lurt å kjøpe ei god fotobok, ''Digital fotografi i praksis'' av magnar fjørtoft (kjempe-bok!) for å nevne ei. Lenke til kommentar
Evju Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Har du prøvd å holde dette kameraet i hendene? Mange klager på grepet, at det er lite, og litt for spinkelt å holde i. Har sjølv 400d (i bunn og grunn samme kamera som 350d) og grepet på dette er identisk med 350d, grepet plager dog ikkje meg. Har du vurdert å kjøpe brukt, er ein del av dette kameraet på for eksempel finn.no, QXL og liknande, her kan du gjere eit kupp, på denne måten kan du kansje få råd til ein billig telezoom også. Ja, har kjent på det. Synes det kjennes helt greit ut. Er opptatt av å ha et lite, hendig kamera også, slik at det ikke er noe problem å ta med seg. Fordelen med dyre kort kontra billige er stabiliteten og hastigheita på kortet, Sandisk og Lexar dei mest stabile merka på markedet, Rår deg å kjøpe eitt av dei. Det kan vere lurt å kjøpe 2 kort på 2'Gb i staden for ett kort på 4Gb, på den måten vil du berre miste halvparten av bileta dersom eit av korta skulle streike. Er du sikker på at du treng heile 4 Gb minne? du får vel ca 300-400 bilder per Gb. (med mindre du skyt RAW-kvalitet, da får du ca 100bilder per Gb) Nei, kan nok hende jeg ikke har behov for 4GB, men da er jeg i det minste HELT sikker på at jeg har plass. To 2GB-brikker blir også dobbelt så mye å passe på... Hvor mange kvalitets-kort er det egentlig som streiker? Vet at Sandisk Extreme III har 10 års garanti... Canon 50mm f1.8 kan vere lurt å kjøpe, det er mykje skarpare og meir lyssterkt enn kit-objektivet. Hvis jeg kjøper dette, blir da kit-objektivet egentlig overflødig? Er det samme bruksområde? Som du skjønner har jeg fortsatt en god del å lære Lykke til med nytt kamera, kan også vere lurt å kjøpe ei god fotobok, ''Digital fotografi i praksis'' av magnar fjørtoft (kjempe-bok!) for å nevne ei. Tusen takk for tipset, den må jeg sjekke ut! 8176709[/snapback] Takk for bra svar. Det her blir spennende Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Har selv et EOS 350D liggende, og grepet er jo fantastisk (?). Ingen ting å syte over i alle fall. Ellers fikk vel turnipkongen med det meste, men personlig liker jeg litt større, og mer beskyttende etuier, som også gjør at du får plass til ekstra batteri, minnebrikke og evt. ekstra objektiv. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Hvis jeg kjøper dette, blir da kit-objektivet egentlig overflødig? Er det samme bruksområde? Som du skjønner har jeg fortsatt en god del å lære nei, med kit-objektivet kan du jo ''zoome'', men med 50mm-eren har du kun eit utsnitt heile tida og den einaste måten du har for å komme nærmare/fjærnare ifrå motivet er å fysisk bevege deg fram/bak. Men 50mm har eit par fordelar som 18-55 (kit-objektivet ikkje har) som større lysstyrke og skarpare optikk. Endret 17. mars 2007 av turnipkongen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Jeg sikter meg inn mot et Canon EOS 350D, en bestselger og en testvinner. Hva som er bestselgere, og hva som er testvinnere, kommer helt an på den som skriver om det. De fleste speilreflekskamera har vunnet en drøss med tester, så å gå etter første og beste anbefaling blir feil. Ville kjøpt kamera i butikk jeg. Da får du holdt kameraene og testet de mot hverandre. Ettersom kameraene er så like i dag, både i spesifikasjoner og bildekvalitet, så er din egen følelse og grepet minst like viktig. Ellers er Japan Photo grådig dyre på EOS 350D kit. Kikk litt rundt. Bare et tips Lenke til kommentar
Evju Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Jeg sikter meg inn mot et Canon EOS 350D, en bestselger og en testvinner. Hva som er bestselgere, og hva som er testvinnere, kommer helt an på den som skriver om det. De fleste speilreflekskamera har vunnet en drøss med tester, så å gå etter første og beste anbefaling blir feil. Ville kjøpt kamera i butikk jeg. Da får du holdt kameraene og testet de mot hverandre. Ettersom kameraene er så like i dag, både i spesifikasjoner og bildekvalitet, så er din egen følelse og grepet minst like viktig. Ellers er Japan Photo grådig dyre på EOS 350D kit. Kikk litt rundt. Bare et tips 8181183[/snapback] EOS 350D er vel kanskje verdens mestselgende speilreflekskamera noensinne, og jeg har ikke hørt mange som her misfornøyd med det. Dette fører jo også til at evt. service og ekstrautstyr er lett å få tak i. Men ser, som du sier, heller ikke mange kameraer som "stryker" i tester. Har allerede sett litt rundt, og vipper litt mellom 350D eller 400D. Er det verdt de ekstra 1500-2000 kronene å kjøpe 400D? Frister en del den 2,5" skjermen, og den automatiske støvfjerningen. I tillegg er det jo to MP ekstra da... Hvor finner man 350D kit billigere? Vil, som du sier, kjøpe i butikk. Alltid greit å ha noen å henvende seg til! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Jeg sikter meg inn mot et Canon EOS 350D, en bestselger og en testvinner. Hva som er bestselgere, og hva som er testvinnere, kommer helt an på den som skriver om det. De fleste speilreflekskamera har vunnet en drøss med tester, så å gå etter første og beste anbefaling blir feil. Ville kjøpt kamera i butikk jeg. Da får du holdt kameraene og testet de mot hverandre. Ettersom kameraene er så like i dag, både i spesifikasjoner og bildekvalitet, så er din egen følelse og grepet minst like viktig. Ellers er Japan Photo grådig dyre på EOS 350D kit. Kikk litt rundt. Bare et tips 8181183[/snapback] EOS 350D er vel kanskje verdens mestselgende speilreflekskamera noensinne, og jeg har ikke hørt mange som her misfornøyd med det. Dette fører jo også til at evt. service og ekstrautstyr er lett å få tak i. Men ser, som du sier, heller ikke mange kameraer som "stryker" i tester. Har allerede sett litt rundt, og vipper litt mellom 350D eller 400D. Er det verdt de ekstra 1500-2000 kronene å kjøpe 400D? Frister en del den 2,5" skjermen, og den automatiske støvfjerningen. I tillegg er det jo to MP ekstra da... Hvor finner man 350D kit billigere? Vil, som du sier, kjøpe i butikk. Alltid greit å ha noen å henvende seg til! 8183456[/snapback] Sjekk butikkene i Oslo sentrum eller i ditt nærmiljø. Mer har jeg ikke lov til å si (jeg vet at det i Oslo selges billigere ihvertfall to steder). Men som sagt... prøv flere kamera før du bestemmer deg. Det er meget viktig. For noen er grepet på 350D/400D veldig pinglete i forhold til andre. Det kommer an på hva man foretrekker, og hvor store hender man har. Olympus, Nikon, Pentax, Sony, Panasonic har alle speilreflekskamera, og å velge disse bort på bakgrunn av tester er ikke lurt. Spesielt Nikon og Canon har vunnet like mange tester, og det skjer like ofte at Nikon vinner foran Canon som omvendt. Pentax sitt nyeste, K10D, har også allerede rukket å vinne en drøss med tester sammenlignet med 400D. For eksempel så hadde en venninne av meg bestemt seg for 350D, og alle hennes venner (alle hadde Canon) sa at det var det eneste som gjaldt. Men etter å ha kjøpt det, angret hun. Det virket ikke som et riktig kamera, så hun byttet til D70 som var Nikons tilsvarende modell da. Og det har hun ikke angret på. Og hun har ganske små hender. Så det er viktig at du føler deg hjemme med kameraet. 350D/400D er utrolig gode kamera, det er det ikke tvil om. Men det er dumt å bestemme seg for det ut fra et par tester og hva jeg, andre på forumet eller dine venner sier. For deg kan det riktige kameraet være et helt annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå