Gå til innhold

Program for rapportlaging?

voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal lage layout på en rapport i nær fremtid. Den må se rimelig proff ut med mye bilder, grafikk, tabeller og farger. Det ferdige resultatet skal trykkes på et trykkeri.

Hvilket program brukes normalt til slikt? Adobe Illustrator eller liknende? (Word blir ikke bra nok for å si det sånn.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

InDesign er laget for trykksaker ja, med særlig vekt på tekst. En del aviser som benytter seg av InDesign for å brekke sider, mens andre bruker Quark.

Sånn når det er sagt, vil jeg si at det er litt overkill å ta i bruk InDesign om du bare skal lage en rapport. Dessuten er det mye å sette seg inn i i dette programmet.

Lenke til kommentar

Er jo også litt greit å vite hvilke rapporter man skal lage, og hvilket media det skal presenteres på. De fleste programmene er laget for et vist mediaformat(fremvisning, utskrift, webrapport osv).

Crystal Reports har eg god erfaring med, Adobe Acrobat er også et godt verktøy og for fremvisning har man jo Microsoft Powerpoint.

Lenke til kommentar

Som noen har nevnt tidligere er Adobe InDesign standardprogrammet til slike oppgaver på det profesjonelle markedet. Hvis dette er snakk om en en-gangsproduksjon kan nok det være overkill.

Det er fullt mulig å lage et slikt design og oppsett i Word selv om det i utgangspunktet ikke er det Word er beregnet for. Problemer som kan oppstå er fargebehandling, bildebehandling etc. i forhold til trykkeriet, men det finnes metoder for å omgå disse problemene.

Et annet forslag kan være MS Publisher som likner mer på InDesign men som er langt rimeligere og med færre muligheter.

Lenke til kommentar
Til noe sånt vil jeg anbefale InDesign.

... men det er ikke alltid man trenger å anbefale det beste til de minste ting. For eksempel anbefaler jeg ikke å gå til innkjøp av en Ferrari fordi du skal en tur ned på Kiwi og handle melk og egg.

Men, det blir jo helt opp til trådstarter. InDesign er et fantastisk verktøy med masser av muligheter - bare vit at det tar tid å sette seg inn i funksjonene - har du ikke peiling på InDesign vil jeg tro at resultatet har gode sjanser for å bli dårligere enn tilsvarende laget i Word.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...