DDoystein Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Jeg skal kjøpe PC til ca 13 k. Dette er uten skjerm, lydkort, tastatur, mus, høyttalere og OS. Jeg skal ikke overklokke (da jeg ikke har greie på slikt), og spiller heller aldri. PC'en skal brukes til "vanlige" ting; en del film og musikk etc. Jeg er opptatt av at den skal være stille og "oppgraderbar". Jeg har et oppsett fra PS Data's PC bygger. Total: 13075,- (dette inkluderer montering og garanti) Aopen Case H700B Silver Full Tower 400W Silent W/SATA USB/Audio/1394, 91.97220.B11 Chieftec PSU 620W ATX 12V 2.2/EPS-12V For Dual Xeon 12cm Fan PFC, CFT-620A-12S Asus Mainboard S-775 iP965 ATX Audio GbLAN SATA Raid Retail, P5B Intel CPU Core 2 Duo E6600 2.40GHz S-775 1066MHz 4MB "Conroe" Boxed, BX805576600 Geil 2GB (2x1GB) PC6400 DDR2 800Mhz BGA Brushed Aluminum Heat Spreader Retail, GX22GB6400DC (2 stk, altså 4 GB) Asus VGA-Card nVidia 7950GT 512MB PCI-E 2xDVI HDTV TV-OUT HDCP Retail, EN7950GT/HTDP/512M Samsung Harddisk 250.0GB IDE 7200RPM UDMA-133 3.5" 8MB Noise Guard, SP2514N WD Harddisk 73.4GB SATA 10000RPM 3.5" 16MB "Raptor", WD740ADFD Samsung DVD Recorder Det jeg lurer på er om noen av dere som har mer greie på det enn meg synes det er noe som ikke passer inn, eller om dere vet noe om lydnivå på et slikt oppsett. Jeg er takknemlig for kommentarer. Endret 17. mars 2007 av DDoystein Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 kjøp heller dette skjermkortet Lenke til kommentar
tevil Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Boxed-kjøleren bråker. Kjøp en skikkelig tower-kjøler med 120mm vifte med mulighet til å justere volten (og dermed hastigheten og støyen) Kjøp en 3.partskjøler til skjermkortet. Kan anbefale Zalman (nyeste vf900 f.eks) Raptor-disker bråker og er ikke verd pengene. Kjøp evt 2stk 320gb og sett i raid. De er dessuten billigere pr gb enn 250gb. Vurder O-ring-oppheng av diskene. Sjekk tråden til Petterram under støydemping. Mist 500w psu skal være den mest støysvake psuen. Og leverer kraft nok til det meste i de neste 3 årene med oppgraderinger. (sjekk 12v-railsene; det er de som teller, opp mot den Chieftec psuen, orker ikke søke det opp selv) Kjenner ikke kvaliteten på kabinettet, men generelt er det pris/kvalitet/tykkelse=støysvakt som er avgjørende. Du bør har 2stk 120mm vifter gående på lav hastighet (volt) for å få det stillegående. Lykke til med en støyfri hverdag! Det er virkelig verdt det!! T-Evil. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Er også tvilende til den Chieftec PSU-en. Aopen bruker FSP-psuer, som trolig er bedre enn den Chieftecen. Lenke til kommentar
DDoystein Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Som dere kanskje ikke skjønte av mitt innlegg, så har jeg aldri satt sammen en PC selv, kun satt inn DVD-brenner, RAM og slikt. Mitt nivå er således noe lavt, og jeg har derfor noen spørsmål til kommentarene: "Boxed-kjøleren bråker. Kjøp en skikkelig tower-kjøler med 120mm vifte med mulighet til å justere volten (og dermed hastigheten og støyen)" ------Hvis jeg kjøper et kabinett med to vifter montert og viftestyring, hva bør jeg da gjøre med boxed-kjøleren? Og kan jeg gjøre dette selv? "Kjøp en 3.partskjøler til skjermkortet. Kan anbefale Zalman (nyeste vf900 f.eks)" ------Vil denne kjøleren passe til det skjermkortet jeg fikk anbefalt (XFX GeForce 8800 GTS 320 MB)? Ellers takker jeg for kommentarer og anbefalinger! Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Hvis du ikke spiller så er GeForce 8800 GTS bortkastet til tusen, du trenger ikke et sånt skjermkort for å se film på PC'en. Hvis du laster ned DVD'er i HD-kvalitet og skal se dem på PC'en kan et bra skjermkort være verdt det, men ikke et så bra. Her kan du spare minst 1000 kr på å gå ned på skjermkort. Det er ikke det store som skal til for å vise film og vanlige programmer i windows(Firefox, Itunes, Azureus, msn osv.). Spørsmålet blir om du skal se HD-DVD på PC'en? Lenke til kommentar
DDoystein Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Nei, det går nok en stund før det blir aktuelt med noe HD DVD ennå. Hvilket kort er "nok" til annet DVD-bruk? Og finnes det et "stille" kort jeg kan kjøpe, eller bør jeg bytte kjøleren på kortet uansett? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Herrrrre.... 8800gts kortet er stille nok, trenger ikke 3.parts kjøler på det. Skal du ikke spille så går du for et passivt kjølt geforce 7300 / 7600 + + noe den duren Lenke til kommentar
tevil Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Ja, ville gått for en passivt kjølt kort som takler dvd-filmer. dvs alt i 7-serien til Nvidia. Selv valgte jeg 7900gs 450m. Fordi jeg hadde en vf700-kjøler som jeg er veldig fornøyd med støynivået på, og fordi jeg visste det var relativt godt nok til de fleste spill, spiller uansett bare Trackmania og Football Manager. Dessuten kan det lett overklokkes til å funke som det kortet som kostet 300kr mer i samme serie. En stor kjøler vil nok PSData ikke montere og sende til deg. PGA vekten er for stor for hovedkortet. Men det er virkelig ikke vanskelig å montere en pc selv. Og hvis du først skal bytte kjøler på Core2Duo så må du ut med HK for å få det til. Hvis du støydemper resten av pcen til den store gullmedaljen er det like greit å bite i det sure eple å demontere HK for å montere 3.partskjøler på cpuen. (finn test på Hw.no!!). Det er vel snakk om wife approval factor her? Og når det er gjort så merker du at det ikke er store prosjektet å bygge pcen selv. Selvsagt litt vanskeligere enn Ikea, men likevel. Eneste jeg ser er at det er enklere å sende hele kassa inn hvis det er noen feil med den. Produsenten har ansvar for det dem har bygd hvis dem har satt det sammen. Det har dem ikke hvis du har montert selv. Da må du feilsøke selv og så f.eks sende inn skjermkortet hvis det er det som er noe feil med. Kanskje det viser seg det er konflikt med rammen så får du skjermkortet i retur og fremdeles funker ikke pcen... Men selvbygd med tips herfra så skal du slippe problemer med HK som ikke liker den og den rammen og skjermkort som passer akkurat ditt behov. Anbefaler til deg: Lian Li 6070 Scandv2 (støydempet!) Mist 500w E6600 (ekte conroe for ekte entusiaster) OZC 2gb el. 4gb pc5300 Asus P5B 7900gs (passivt kjølt eller vf-900cu som 3.partskjøler) CPU-kjøler som i testen her på HW.no Samsung spinpoint-HD montert i O-ring-oppheng som forklart av Petteram Alt fra netshop til (gjetting) under 13000kr. Velbekomme. edit: glemte Cpu i forslag Endret 17. mars 2007 av tevil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå