Gå til innhold

Test: Matte i 5. klasse

dan1el

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var da som faen... Fikk én jævla feil.. Enda matte er liksom "hjemmeområdet" mitt...

Bommet på oppgave # 4, når man skal runde av til nærmeste hele krone..

Tror jeg må ha glemt en liten regel her, eller noe..

For tallet var 7,49 .. jeg rundet først opp 49 til 50 .. (siden jeg jobbet meg bakfra) .. så rundet jeg jo selvfølgelig 50 opp.. så 7,49 til 8,0 .. det var jo feil..

Er det slik at når man runder av så skal man KUN regne med ETT DESIMALTALL ekstra?? Altså ett ekstra utover det man skal runde til, så at man egentlig KUN skal lese 7,4 !? hmm .....husker faen meg ikke...

Lenke til kommentar
Er det slik at når man runder av så skal man KUN regne med ETT DESIMALTALL ekstra?? Altså ett ekstra utover det man skal runde til, så at man egentlig KUN skal lese 7,4 !? hmm .....husker faen meg ikke...

8208429[/snapback]

Det spørs hva det er til. Her var det hele krone og du hadde 7, 7.5 og 8. 7,49 er nærmest 7.5 og siden syv kroner og femti øre er sett som en hel krone, skal du runde av til den. Hvis du skulle ha rundet av til nærmeste hele tall hadde det blitt 7, nærmeste desimal, 7.5, og nærmeste tier, 10.

Skjønner? :)

Lenke til kommentar

alt fra og med 5 og over skal rundes oppover..

Så da mente jeg at 9 blir til 10, altså 50.. og siden vi da er på 5, skal det da rundes OPP til 8 kroner..

hmm.. det virker som om vi skal droppe 9-tallet HELT? :ermm:

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Dette er jo rimelig elementært. Det er jo helt klart at 7,49 er nærmere 7 enn 8. Hvordan går det an å ikke skjønne dette?

8210832[/snapback]

Enig ...

7,49 er 0,49 fra 7 og 0,51 fra 8.

8210852[/snapback]

hmm.. :blush: ..er bare jeg som roter noe jævlig..

Lenke til kommentar
Dette er jo rimelig elementært. Det er jo helt klart at 7,49 er nærmere 7 enn 8. Hvordan går det an å ikke skjønne dette?

8210832[/snapback]

Enig ...

7,49 er 0,49 fra 7 og 0,51 fra 8.

8210852[/snapback]

hmm.. :blush: ..er bare jeg som roter noe jævlig..

8210967[/snapback]

Hvis det er meningen til hele krone, da er 7 riktig. Men hvis det er til hele "gyldige krone" blir det 7,5. Men siden, som du sa, 7,49 er nærmest 7, så er det riktig. Men hvorfor har de med 7,5 som et alternativ hvis de mener "hele krone"?

Er ikke det litt idiotisk kanskje? Man har 50-øringer og 1 kroninger og man har muligheten til å gå 50 øre i hånde som ett kronestykke. Hvis du er i en butikk og skal kjøpe ting som til sammen koster 432,45,- , så runder kassefyren opp til nærmeste hele krone han kan betale til deg i kontanter, som er 432,5.

Og nei, jeg har ikke røket sokkene mine. Selv om jeg burde ha satt dem i flammer, :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...