Gå til innhold

Software RAID i XP uten reformatering

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et lite problem. Jeg vet at det jeg ønsker ikke er den optimale og sikreste løsningen, men jeg vil gjerne høre om noen vet om det finnes en løsning.

Problem er er slik. Jeg har 2 s-ata harddisker i maskinen, hver disk har to partisjoner, en til windows og en til data. Ja jeg har to forskjellige windows partisjoner i tilfelle virus osv. (ref. mastiffs htpc guide).

Nå har jeg kjøpt meg en ny 500GB harddisk, men jeg ønsker ikke flere partisjoner på maskinen. Er det mulig å sette opp et software raid mellom den ene partisjonen på en av diskene med 2 partisjoner og den nye 500gb harddisken? Slik vil jeg få utvidet den ene partisjonen med 500gb? Jeg ønsker ikke øket sikkerhet, bare større lagringsplass uten å måtte styre med en ny partisjon.

Jeg har prøvd å bare mounte den nye disken i en tom ntfs mappe innenfor denne ene partisjonen, ja det fungerer, men ikke optimalt, det oppfører seg fortsatt som 2 harddisker og det er ikke ønskelig.

Er mitt problem løsbart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

XP P har mulighet for striping, men da må partisjonene/volumene bygges opp på nytt.

Dermed er ikke problemet ditt løsbart uten å restarte maskinen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Du må bygge opp stripen hver gang du skal utvide det ja.

JBOD raid og speiling trenger ikke gjenoppbygging, men er heller ikke en funksjon i XP P.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...