koda Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Når jeg kobler kameraet til PC-en, spretter auto-import funksjonen til Lightroom opp, og det er bra. Poenget mitt var at ifm. denne importeringen burde man kunne huke av for å slette bilder i kameraet. Siden det ikke går, er jeg nødt til å bruke Utforsker (eller kameraet eller et annet program) til å slette bildene i kameraet. Dette er vel noe alle (som ikke ønsker å ha bildene lagret på minnekortet) sliter med? 8179999[/snapback] Det er faktisk fortsatt litt uklart for meg hva du har problemer med. Er det sletting av bilder på kortet etter import? Eller er det at du ønsker å slette bilder som du ikke ønsker å bruke? 8186998[/snapback] Det jeg mente med dette var at ved bruk av mange andre bildeprogrammer kan man automatisk slette bildene på kameraet etter at bildene er importert til PC-en. (Man kobler kameraet til PC-en med kabel, dialogboks dukker opp og spør om du vil importere bildene til PC-en OG slette bildene på kameraet etterpå.) Ikke noe hokuspokus altså, bare en funksjon som ser ut som mangler i Lightroom. Det er kanskje gjort sånn nettopp fordi kameramanualene anbefaler at de slettes med kameraet, men jeg foretrukker likevel å slette dem automatisk. (Fordi jeg ellers glemmer det og ender opp med å importere nye bilder OG de gamle som jeg glemte å slette sist, og så blir alt kaos:) Endret 19. mars 2007 av koda Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Skjønner. Det beste er jo å slette bildene gjennom kamera har jeg hørt. 8182756[/snapback] Hva er grunnen til det? Det enkleste er jo å gjøre det samtidig med importeringen av bildene? 8183123[/snapback] Det er ingen forskjell om man sletter bildene fra minnebrikka med PC'en eller gjennom kamera. Operasjon på kortet blir det samme. For dere som bruker Linux så vær obs på at diverse filbehandlere i linux oppretter en skjult TRASH mappe på brikka du sletter fra og legger de "slettede" filene inn der. En god grunn til å ikke la noe software kontrollere når bildene slettes fra brikka er å sikre seg mot evt. feilsituasjoner og buggs som kan oppstå og du kan få slettet bilder som ikke er blitt lagret på PC'en. Skal minnebrikka formateres av PC'en så må du vite om kameraet bruker FAT12, FAT16 eller FAT32 og formatere med rette parameter. Det kan også hende at kamereaet fungerer optimalt med enn annen blokkstørrelse en det en standard formatering gir. Det er det nok greiest å la kamera ta seg av formatering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå