koda Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Kanskje bare meg som er vant til "gammeldags" bildebehandling med Utforsker, men hvordan oppdaterer jeg mappene med bilder i Lightroom? Poenget er at hvis jeg f.eks. har flyttet et bilde til en annen mappe med Utforsker, så tror fortsatt Lightroom at bilde ligger der. Jeg kan kjøre "Search for missing files..", men det eneste den gjør er å merke bildet som missin, uten å hverken fjerne det eller "oppdage" det i den nye mappen. Hva er det jeg ikke har forstått? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Kanskje bare meg som er vant til "gammeldags" bildebehandling med Utforsker, men hvordan oppdaterer jeg mappene med bilder i Lightroom? Poenget er at hvis jeg f.eks. har flyttet et bilde til en annen mappe med Utforsker, så tror fortsatt Lightroom at bilde ligger der. Jeg kan kjøre "Search for missing files..", men det eneste den gjør er å merke bildet som missin, uten å hverken fjerne det eller "oppdage" det i den nye mappen.Hva er det jeg ikke har forstått? 8173399[/snapback] Du må importere mappen på nytt i Lightroom ved å trykke på "+"-knappen i øvre høyre del av folders menyen. LR vil da importere kun de nye menyene. Syns det ikke finnes en oppdateringsfunksjon utenom denne tungvinte måten. Lenke til kommentar
koda Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Den skjønte jeg ikke, "+" er jo for å lage ny folder? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Den skjønte jeg ikke, "+" er jo for å lage ny folder? 8173682[/snapback] Men også for å importere nye bilder i eksisterende mapper! Finnes en del gratis opplæringsvideoer på nettet, jeg syns det beste er www.rawworkflow.com. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Du må importere mappen på nytt i Lightroom ved å trykke på "+"-knappen i øvre høyre del av folders menyen. LR vil da importere kun de nye menyene. Syns det ikke finnes en oppdateringsfunksjon utenom denne tungvinte måten. 8173650[/snapback] Lightroom bygger på en database. Den må oppdateres, og det må Lightroom gjøre selv. Fordelen er at du kan arbeide direkte med bildene uten å faktisk endre de (du beholder orginalen) samtidig som du sparer plass. Men hvorfor i all verden flytter du på filer? Da tenker jeg at må du ha planlagt dårlig i utgangspunktet. Greit nok, men du lager problemer for deg selv. Ta deg tid til å tenke igjenom hva slags filstruktur som fungerer for deg. Bruk papir og blyant. Du vil spare utrolig med tid på det, i det lange løp. Uavhengig av om du bruker Lightroom eller ikke. Men bruk av databaseprogram gjør nesten dette til en nødvendighet. Database = struktur, på godt og vondt. Når det er sagt, så har jeg selv nettopp gått igjenom en slik flytteprosess, nettopp fordi jeg ikke hadde planlagt godt nok (selvironisk smilie her) Tror du finner svar på du lurer på her http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=270804 Mvh Tim Typo Endret 17. mars 2007 av fototim Lenke til kommentar
koda Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Takk for svar! ...Men hvorfor i all verden flytter du på filer? Da tenker jeg at må du ha planlagt dårlig i utgangspunktet... 8174035[/snapback] Av gammel vane har jeg alt (dokumenter, musikk, bilder, filmer osv.) lagret i en mappestruktur i operativsystemet som jeg er vant med å forholde meg til. Hovedgrunnen til dette er at programmer kommer og går, og databaser blir korrupte, mens mapper i OS har bestått siden 80-tallet, noe som også betyr at jeg slipper å omorganisere alt hver gang jeg ønsker å bruke ett nytt program. Dette medfører at jeg er vant til å kunne flytte/slette filer med Utforsker/kommandolinje/(Norton Commander:), og det vil jeg helst kunne fortsatte med. Dersom ikke Lightroom støtter automatisk oppdatering av sin database mht. endringer i mappene, har jeg en utfordring. Sikkert ikke uoverkommelig, men det må da være mange som har samme behov som meg..? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Japp, har nettopp måtten begynne på nytt selv. Lønner seg å tenke grundig gjennom tingene før man begynner med Lightroom. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Jeg irriterer meg også over manglende funksjonalitet for automatisk oppdatering, tror nok det vil komme etterhvert. Iview Mediapro har dette, og det er meget praktisk. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Jeg irriterer meg også over manglende funksjonalitet for automatisk oppdatering, tror nok det vil komme etterhvert. Iview Mediapro har dette, og det er meget praktisk. 8174412[/snapback] For å være ærlig tviler jeg på at det kommer til å skje. Jeg er redd det vil forutsette konstant overvåking av hele filstruktren. I så fall vil det nok bli svært ressurskrevende, les gi et håpløst tregt program. Mvh Tim Typo. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Takk for svar!...Men hvorfor i all verden flytter du på filer? Da tenker jeg at må du ha planlagt dårlig i utgangspunktet... 8174035[/snapback] Av gammel vane har jeg alt (dokumenter, musikk, bilder, filmer osv.) lagret i en mappestruktur i operativsystemet som jeg er vant med å forholde meg til. Hovedgrunnen til dette er at programmer kommer og går, og databaser blir korrupte, mens mapper i OS har bestått siden 80-tallet, noe som også betyr at jeg slipper å omorganisere alt hver gang jeg ønsker å bruke ett nytt program. Dette medfører at jeg er vant til å kunne flytte/slette filer med Utforsker/kommandolinje/(Norton Commander:), og det vil jeg helst kunne fortsatte med. Dersom ikke Lightroom støtter automatisk oppdatering av sin database mht. endringer i mappene, har jeg en utfordring. Sikkert ikke uoverkommelig, men det må da være mange som har samme behov som meg..? 8174222[/snapback] Men hvis du har en filstruktur som fungerer, hvorfor kan du ikke bare beholde den? Jeg spør fordi det kanskje finnes enklere løsninger på problemet ditt. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
koda Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Filstrukturen blir imortert i Lightroom, men poenget mitt er at jeg ønsker å fortsatt kunne slette/flytte filer i Utforsker. Flere grunner til at jeg bruker Utforsker: Jeg tar bilder i RAW+JPEG. Når jeg sletter RAW-bildet, ønsker jeg at JPEG-bildet også blir slettet, noe såvidt jeg vet ikke går med Lightroom. Så JPEG-filen blir liggende uten at jeg "ser" det. Når jeg importerer bilder fra kameraet med Lightroom, må jeg slette bildene fra kameraet med et annet program etterpå. Har ikke funnet en måte å raskt vise bilder i fullscreen med Lightroom. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Filstrukturen blir imortert i Lightroom, men poenget mitt er at jeg ønsker å fortsatt kunne slette/flytte filer i Utforsker. Flere grunner til at jeg bruker Utforsker: Jeg tar bilder i RAW+JPEG. Når jeg sletter RAW-bildet, ønsker jeg at JPEG-bildet også blir slettet, noe såvidt jeg vet ikke går med Lightroom. Så JPEG-filen blir liggende uten at jeg "ser" det. Når jeg importerer bilder fra kameraet med Lightroom, må jeg slette bildene fra kameraet med et annet program etterpå. Har ikke funnet en måte å raskt vise bilder i fullscreen med Lightroom. 8175010[/snapback] Ok. Da skjønner selv trege meg. Alternativet er om du gjør det til vane å stacke jpg fila sammen med raw fila, i Lightroom. Da vil nok det hele bli enklere å gjøre fra Lightroom. Men selvfølgelig uvant i forhold til den arbeidsflyten du har lagt deg til, og sikkert trives med. Ulempen blir vel først og fremst at Utforsker åpner på et blunk, mens Lightroom tar litt tid før det er klart. Men du får i hvert fall jobben gjort, uten å måtte lete etter missing files. Mvh Tim Typo Endret 17. mars 2007 av fototim Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Filstrukturen blir imortert i Lightroom, men poenget mitt er at jeg ønsker å fortsatt kunne slette/flytte filer i Utforsker. Flere grunner til at jeg bruker Utforsker: Jeg tar bilder i RAW+JPEG. Når jeg sletter RAW-bildet, ønsker jeg at JPEG-bildet også blir slettet, noe såvidt jeg vet ikke går med Lightroom. Så JPEG-filen blir liggende uten at jeg "ser" det. Når jeg importerer bilder fra kameraet med Lightroom, må jeg slette bildene fra kameraet med et annet program etterpå. Har ikke funnet en måte å raskt vise bilder i fullscreen med Lightroom. 8175010[/snapback] Shift+tab og deretter tryll på bokstaven e så får du tilnærmet fullskjermvisning på 3 tastetrykk! Kan du slette bildene med minnekortet inni kameraet? Høres ut som du har en litt tungvint workflow. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 <snip>Kan du slette bildene med minnekortet inni kameraet? Høres ut som du har en litt tungvint workflow. 8176504[/snapback] Å kopiere bilder fra kortet via kortleser, for så å formatere kortet i kamera er klart å foretrekke fra et sikkerhetssynspunkt. Men jeg tror ikke at det er dette trådstarter snakker om. Han er nok opptatt av å slette og flytte "slengerfiler" på PC'en etter billedbehandling. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
koda Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Shift+tab og deretter tryll på bokstaven e så får du tilnærmet fullskjermvisning på 3 tastetrykk! 8176504[/snapback] Ah, takker! Kan du slette bildene med minnekortet inni kameraet? Høres ut som du har en litt tungvint workflow. 8176504[/snapback] Når jeg kobler kameraet til PC-en, spretter auto-import funksjonen til Lightroom opp, og det er bra. Poenget mitt var at ifm. denne importeringen burde man kunne huke av for å slette bilder i kameraet. Siden det ikke går, er jeg nødt til å bruke Utforsker (eller kameraet eller et annet program) til å slette bildene i kameraet. Dette er vel noe alle (som ikke ønsker å ha bildene lagret på minnekortet) sliter med? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Kan du slette bildene med minnekortet inni kameraet? Høres ut som du har en litt tungvint workflow. 8176504[/snapback] Når jeg kobler kameraet til PC-en, spretter auto-import funksjonen til Lightroom opp, og det er bra. Poenget mitt var at ifm. denne importeringen burde man kunne huke av for å slette bilder i kameraet. Siden det ikke går, er jeg nødt til å bruke Utforsker (eller kameraet eller et annet program) til å slette bildene i kameraet. Dette er vel noe alle (som ikke ønsker å ha bildene lagret på minnekortet) sliter med? 8179999[/snapback] Skjønner. Det beste er jo å slette bildene gjennom kamera har jeg hørt. Lenke til kommentar
koda Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Skjønner. Det beste er jo å slette bildene gjennom kamera har jeg hørt. 8182756[/snapback] Hva er grunnen til det? Det enkleste er jo å gjøre det samtidig med importeringen av bildene? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Skjønner. Det beste er jo å slette bildene gjennom kamera har jeg hørt. 8182756[/snapback] Hva er grunnen til det? Det enkleste er jo å gjøre det samtidig med importeringen av bildene? 8183123[/snapback] Kan desverre ikke svare eksakt på det, har bare lest at det er det beste. Fototim har også nevnt dette, mulig han kan gi deg det eksakte svaret. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Skjønner. Det beste er jo å slette bildene gjennom kamera har jeg hørt. 8182756[/snapback] Hva er grunnen til det? Det enkleste er jo å gjøre det samtidig med importeringen av bildene? 8183123[/snapback] Kan desverre ikke svare eksakt på det, har bare lest at det er det beste. Fototim har også nevnt dette, mulig han kan gi deg det eksakte svaret. 8183261[/snapback] Jeg kan desvere ikke gi noen teknisk forklaring, jeg vet bare at dette blir anbefalt i mange kameramanualer. Derfor gjør jeg dette konsekvent. Hvis jeg skal spekulere så går min forklaring på at kameraets format er bedre tilpasset kameraet og kortet enn en mer generell format som PC kjører. Men dette er en hjemmesnekret teori. Det kan og se ut som om de som formaterer fra PC har mer problemer med kort som ikke fungerer som de skal. Mvh Tim Typo. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Shift+tab og deretter tryll på bokstaven e så får du tilnærmet fullskjermvisning på 3 tastetrykk! 8176504[/snapback] Ah, takker! Kan du slette bildene med minnekortet inni kameraet? Høres ut som du har en litt tungvint workflow. 8176504[/snapback] Når jeg kobler kameraet til PC-en, spretter auto-import funksjonen til Lightroom opp, og det er bra. Poenget mitt var at ifm. denne importeringen burde man kunne huke av for å slette bilder i kameraet. Siden det ikke går, er jeg nødt til å bruke Utforsker (eller kameraet eller et annet program) til å slette bildene i kameraet. Dette er vel noe alle (som ikke ønsker å ha bildene lagret på minnekortet) sliter med? 8179999[/snapback] Det er faktisk fortsatt litt uklart for meg hva du har problemer med. Er det sletting av bilder på kortet etter import? Eller er det at du ønsker å slette bilder som du ikke ønsker å bruke? Jeg vil tro det finnes løsninger, men det er vanskelig å hjelpe deg, når vi famler oss fram i blinde og driver en sånn gjettelek som vi har gjort til nå ;-) Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå