Gå til innhold

Trenger anbefalingshjelp, kjøp av nytt videokamera

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tenkte å kjøpe et videokamera - maks kr 10K, helst litt mindre. Jeg har ikke peiling på videokamera, og trenger derfor noen anbefalinger.

Kameraet skal brukes til alt fra 'familiefilming', til ferie, og litt natur hvis mulig.

Panasonic NV-GS500E eller Sony HDR-HC3E eller noe annet?

Jeg kan ikke noe om videoredigering, men jeg kan lære.

Takk for innspill

Endret av sdhild99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OK, da blir det nok et slikt kamera. Er det noe annet jeg bør tenke på som en videokamera-newbie?

Takk for svar Afseth - du er en god mann for dette forumet

8173844[/snapback]

Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Kjøp med noen kassetter samtidig, og kjøp et merke som er lett å få tak i i ditt nærmiljø... det er viktig å holde seg til én kassettprodusent for å unngå at skitt setter seg fast på videohodet (grunnen er at de forskjellige produsentenes smøremidler kan reagere uheldig med hverandre og lage kliss). Jeg har god erfaring med Panasonic-kassetter, og smøremiddelet her er meget skånsomt, og jeg har i løpet av 3-4 år ikke hatt behov for å rense mitt kamera én eneste gang.

Ellers bør du ha med en firewirekabel om du skal redigere. Kameraet bruker 4 pins, mens datamaskinen kan bruke enten 4 eller 6 pins (hvis du har firewire), så pass på å kjøpe riktig kabel. Har du ikke firewire, kan du kjøpe PCI kort (stasjonære maskiner) eller PCMCIA-card (laptop) om du vil ha dette. Windows Movie Maker og evt. program som følger med kameraet er greie redigeringsprogram, men vil du ha noe mer avansert, kan du se på Adobe Premiere Elements.

Skal du ta opp mye intervjuer eller være i situasjoner hvor lyd er viktig, kan en ekstern mikrofon være en god investering. Har hørt at "Røde" mikrofoner (merkenavnet, ikke fargen :!: ) skal være veldig bra, men har ikke erfaring med disse selv.

Ikke så dumt med en bæreveske heller, og ønsker du lang batterilevetid, får du også tak i ekstra batterier, også større som varer lenger. Jeg har et batteri som varer opp til fire timer. Det som følger med varer vel 1,5 til 2 timer.

Lenke til kommentar

1. OK, kan jeg bruke slike kassetter?

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37263

(Panasonic Mini DV)

2. Ang. redigering: Skjer denne på kameraet, eller etter at jeg har overført filen til PCen?

3. Bruker kameraet Firewire for å overføre til PC? Jeg har ikke Firewire på PCen

4. Er det noe forskjell på NV-GS500E & NV-GS500E-S ?

Endret av sdhild99
Lenke til kommentar
1. OK, kan jeg bruke slike kassetter?

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37263

(Panasonic Mini DV)

2. Ang. redigering: Skjer denne på kameraet, eller etter at jeg har overført filen til PCen?

3. Bruker kameraet Firewire for å overføre til PC? Jeg har ikke Firewire på PCen

8173986[/snapback]

1. Slike kassetter skal passe kameraet, ja. :)

2. Redigeringen skjer på PC-en, og du kan selvfølgelig spille over det redigerte opptaket tilbake på kameraet (f.eks. en ny tape, eller etter råvideoen, for å ha en master liggende av det ferdige produktet). Eller du kan enkelt og greit brenne videoen rett på DVD etter at du har overført via FireWire til PC-en og redigert det slik du vil ha det.

3. Kameraet bruker FireWire for å overføre til PC. Dette er standard. Går an å kjøpe deg et kort å plugge i PC-en som Afseth nevner, har du stasjonær koster ikke disse mer enn 3-400kr. Godt mulig de er enda billigere også. Mulig du har analoge utganger også fra kameraet (kompositt?), men det er absolutt ikke å anbefale når du har digital utgang som FireWire.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Takk for det. Da skal jeg anskaffe meg et firewirekort å stappe inn i maskinen. Men, kan noen linke til korrekt firewire-kabel?

Jeg synes det er rart at dette ikke følger med kameraet!

8174935[/snapback]

Grunnen til at det ikke følger med kameraet, er at pluggen må være riktig i "PC-enden", og denne kan variere mellom 4 og 6 pin. Om du kjøper firewirekort, må du sjekke om dette kortet har 4 eller 6 pins kontakt. Har den 4-pin, må du ha en 4-4 pins kabel. Har den 6-pin, må du ha en 4-6 pins kabel (kamera er alltid 4 pins).

Ellers kan det lønne seg å kjøpe en 5-pack med kassetter. Der jeg jobber selges disse for 300 kroner (samme merke som du linker til) og da sparer du fort en hundrelapp. Kassettene blir ikke dårlige over tid, og da har du noen liggende :) Ser nå at Fotovideo ikke har disse inne (sløvt, ettersom de ikke er vanskelig å få tak i), og ubekreftet dato er absolutt ikke til å stole på. Sløvt at de heller ikke har Firewire kort til PC'n. Kan evt. kjøpe både kamera og ekstrautstyr et annet sted. Er mange gode alternativer.

Lenke til kommentar
Men hva med f.eks

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325237

Hvis en vurderer HD kamera da.

Er dette så mye dårligere bildekvalitet på?

Hva vil dere eventuelt anbefale av HD kamera i samme prisklasse

8191147[/snapback]

Dette kameraet har ikke 3CCD, og det er en ulempe. Bildekvaliteten blir MYE bedre hvis kameraet har 3 bildebrikker.

Angående kjøp av FireWire-kort, så går det an å kjøpe en overgang fra liten (4 pins) til stor (6 pins), om du skulle finne ut at du har kjøpt feil. Så du risikerer uansett ikke å kjøpe katta i sekken. Selv fikk jeg med en slik da jeg kjøpte iPod, men det kan ikke koste allverdens. Har begge inngangene i den stasjonære PC-en min, mens på laptoper er det mer vanlig med 4-pin tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...