Gå til innhold

ASUS M2N-E/Nvidia nForce 570 Ultra og SATA disker

rofl

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med dette kortet?

Har lenge kjørt en 250GB WD Caviar HD (SATA) med Win2kSP4 uten problemer.

Men har problemer med å installere en WD Caviar 320GB SATA.

Hvis jeg starter maskinen med systemet jeg allerede har på 250GB disken, kan jeg partisjonere, fomatere og kopiere til 320GB disken, tilsynelatende uten minste problem.

Men hvis jeg kobler fra 250GB og bare har 320GB tilkoblet, og forsøker å installere Win2k går det tilsynelatende greit, helt til første restart. da får jeg beskjed om 'Feil ved lasting av operativsystem.'

Kobler jeg så 250GB til igjen og starter, kan jeg se at WINNT katalog med filer er opprettet på den nye disken, så problemet har tydeligvis noe med boot track/sector å gjøre.

I disk management ser alt greit ut, volumet med det nye systemet er markert som 'aktiv', men ikke som system, og det er kanskje riktig sålenge det aktive system bootet fra, ligger på første volum på første disk?

Før installasjonen har jeg laget en SCSI driver diskett fra ASUS CD'n som fulgte hovedkortet, det lages både en RAID og en anne driver, begge er markert som 'required.'

Jeg valgte 32 bits drivere, 64 bits ble ikke godtatt.

Trykker så F6 under installasjon av Windows, og ser at det har funket - hvis jeg ikke installerer disse driverne finner systemet bare 131GB i stedet for 3xxGB.

Noen jeg spurte nevnte LBA - men det er vel ikke relevant for SATA, kan ikke se noen ting om dette i BIOS?

Hører gjerne fra noen med peiling på disse ting.

mvh, Rolf

Endret av rofl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hei,

Er det noen som har erfaring med dette kortet?

Har lenge kjørt en 250GB WD Caviar HD (SATA) med Win2kSP4 uten problemer.

Men har problemer med å installere en WD Caviar 320GB SATA.

Hvis jeg starter maskinen med systemet jeg allerede har på 250GB disken, kan jeg partisjonere, fomatere og kopiere til 320GB disken, tilsynelatende uten minste problem.

Men hvis jeg kobler fra 250GB og bare har 320GB tilkoblet, og forsøker å installere Win2k går det tilsynelatende greit, helt til første restart. da får jeg beskjed om 'Feil ved lasting av operativsystem.'

Kobler jeg så 250GB til igjen og starter, kan jeg se at WINNT katalog med filer er opprettet på den nye disken, så problemet har tydeligvis noe med boot track/sector å gjøre.

I disk management ser alt greit ut, volumet med det nye systemet er markert som 'aktiv', men ikke som system, og det er kanskje riktig sålenge det aktive system bootet fra, ligger på første volum på første disk?

Før installasjonen har jeg laget en SCSI driver diskett fra ASUS CD'n som fulgte hovedkortet, det lages både en RAID og en anne driver, begge er markert som 'required.'

Jeg valgte 32 bits drivere, 64 bits ble ikke godtatt.

Trykker så F6 under installasjon av Windows, og ser at det har funket - hvis jeg ikke installerer disse driverne finner systemet bare 131GB i stedet for 3xxGB.

Noen jeg spurte nevnte LBA - men det er vel ikke relevant for SATA, kan ikke se noen ting om dette i BIOS?

Hører gjerne fra noen med peiling på disse ting.

mvh, Rolf

8173253[/snapback]

Hei Halle her..!

Det er veldig avhengig av din OS versjon !

Om den støtter større disker.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du prøver å installere fra en original Win2k cd uten noen servicepacks. Win2k støtter ikke disker over 132GB uten servicepack 4 eller høyere.

Få tak i en med servicepack 4 eller bedre integrert og det vil muligens løse problemet. Du kan eventuelt lage en slik selv - søk på nett etter "slipstreaming sp4 windows 2000".

Se eventuelt denne tråden ... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=733249 :p

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...