Gå til innhold

Nvidia control panel AA vs. in-game AA

Anbefalte innlegg

Jeg har 8800 GTX og slo av noen forhåndsbestemte AA-verdier i nvidia control panel for å se om det hadde noe å si på FPS in-game, og det hadde det. Økte 20+ FPS i snitt i CS:S (det eneste jeg prøvde), men det syntes jeg var litt rart, da jeg ikke hadde endret noe på grafikkinnstillingene i CS:S. Jeg trodde nemlig at funksjonene i et spill "overridet" funksjonene i control panel etterhvert som jeg endret dem i spillet.

Men betyr dette da at skjermkortet kjører "dobbel-AA" (som jo må være litt unødvendig?) dersom dette er aktivert i både nvidia control panel og i et spill?

Og er det nødvendig med å ha noe AA aktivert i control panel i det hele tatt så lenge disse verdiene kan angis direkte i spillet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AA på nyere kort er programbar slik at spill utviklerene kan sette opp et sample mønster som passer bedre for spillet enn standard oppsettet. Å tvinge AA i driveren kan også ha kompatibilitet problemer med spill som bruker f.eks float point buffer/HDR og render targets. Så ja, det kan være best å la spillet styre dette.

I andre tilfeller kan det igjen være et applikasjons spesifikk løsning for AA i driveren. F.eks med Oblivion der AA må tvinges i driveren for å gi AA sammen med HDR (ATi X1x00 og Nvidia 8800).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...