Gå til innhold

Stavekontroll i Office 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker. Forstår det slik at ordboka (engelsk) legges inn som et tilleggsprogram eller som ei fil.

 

Dersom ikke office 2007 home har engelsk stavekontroll så kan man eventuelt kjøpe eller få en kopi av denne fila.

 

Har jeg rett?

8179813[/snapback]

 

Ja, hvis den ikke er der, kan du få tak i en kopi av den fila ja.

Lenke til kommentar

Ok, takk.

 

Har brukt litt tid på finne den ideelle versjonen enten av Office 2003 eller 2007. Har fortiden en Office Pro Edition 2003, denne tilhører en annen, skal kjøpe egen lisensnøkkel. Office 2003 Pro er god nok, men jeg finner ikke 3 bruker lisens, forstår det slik at 2007 er tingen nå.

 

Hvilken versjon anbefaler dere i dag? Som nevnt tidligere er jeg avhengig av Norsk/Engelsk stavekontroll.

Lenke til kommentar

jeg vet ikke om jeg kan bekrefte /avkrefte om det er sant, siden jeg, kremt, ikke har "kjøpt" min office. men siden jeg har engelsk stavekontroll på den jeg lastet ned, er det nok det på den du kjøper og.

du kan jo alltids sende en mail, eller noe, og spørre de du skal kjøpe den av.

:)

rart at flere ikke har svart deg, enn meg... :confused:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Til Office 2003 fantes det en tilleggspakke som het Proofing Tools som ga deg forbedret gramatikk- og stavekontroll til de fleste språk. Jeg håper det kommer noe tilsvarende til Office 2007 for det var en pakke som var veldig hendig å ha installert. Er det noen som vet om noe slikt vil dukke opp for Office 2007?

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer; Hvorfor vil dere ikke ha OpenOffice?

Den er gratis

Åpen kilde

Engelsk og norsk ordbok

Den har flere synonymer i ordboken en ms office

Den har full støtte for odf formatet

Du kan lagre direkte i PDF

Den kan lagre i ms sitt proprietære doc format

Det kommer snart plugins som vil gi økt funksjonalitet.

Filene den lagrer blir mindre enn hva ms klarer, og derfor enklere å maile.

 

Eller hva med AbiWord som har samme fordeler, men mangler de øvrige programmer som følger med OpenOffice.

 

Hadde vært artig å høre :)

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer; Hvorfor vil dere ikke ha OpenOffice?

Den er gratis - Wordpad er også gratis, det betyr ikke at den er voldsomt bra

Åpen kilde - Irreleavant for bruker

Engelsk og norsk ordbok - Har office også

Den har flere synonymer i ordboken en ms office

Den har full støtte for odf formatet - Hvem bryr seg?

Du kan lagre direkte i PDF - Det kan Office 2007 også

Den kan lagre i ms sitt proprietære doc format - Det kan Office 2007 også, bare bedre

Det kommer snart plugins som vil gi økt funksjonalitet. - Office 2007 har allerede økt funksjonalitet

Filene den lagrer blir mindre enn hva ms klarer, og derfor enklere å maile.  - 10KB fra eller til spiller ingen rolle

8216543[/snapback]

 

Folk betaler for MS Office fordi det udiskutabelt er et bedre produkt enn Openoffice. Det slår jo alle tester også fast.

 

Dette betyr ikke at OpenOffice er dårlig - bare at MS Office er bedre.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Folk betaler for MS Office fordi det udiskutabelt er et bedre produkt enn Openoffice. Det slår jo alle tester også fast.

 

Dette betyr ikke at OpenOffice er dårlig - bare at MS Office er bedre.

8216581[/snapback]

Man kan vel si at det er bare Outlook, som er verdt pengene. Ellers blir det ikke noe poeng til å betale til MS Office. OpenOffice funker bra og er helt gratis.

 

Prisen som Microsoft has lagt pa MS Outlook (standalone version) i forhold til prsien til MS Office 2007 Suite, bekrefter dette.

Lenke til kommentar

Jeg bruker MS Office på jobben og hjemme, det betyr at jeg lett kan sitte både her og der for å gjøre jobben. Dersom man begynner å blander inn forskjellige verktøy som MS Offoce og OpenOffice så blir formater og maler i en stor haug av rot. Begynner du å konvertere fra Word til OpenOffice og tilbake igjen så skal jeg garantere at det blir bare tull.

 

For mitt vedkommende er det bare MS Office som gjelder.

 

Jeg har MS Office 2003 PRO både hjemme og på jobben, den har stavekontroll på flere språk. Er i ferd med å fornye pakken til Office 2007, men fortsatt har jeg ikke fått en bekreftelse på om det er flerspråklig stavekontroll i den nye utgaven. Har sendt e-mail til Komplett.no, men de svarer meg ikke på denne e-mailen.

 

Jeg bestiller ikke en Office utgave jeg ikke er helt sikker på hva inneholder. Alternativet er bare å beholde 2003 versjonen inntill videre.

 

John Kr

Lenke til kommentar

Takk for svar, dette lurte jeg faktisk på.

 

Folk betaler for MS Office fordi det udiskutabelt er et bedre produkt enn Openoffice. Det slår jo alle tester også fast.
Ingen tvil om at ms Office er bra, stavekontollen er bla. noe raskere, og det programmet har noen flere funksjoner. Men, trenger dere disse ekstra funksjonene? Jeg leste nemmelig en undersøkelse som viste at for folk flest har OpenOffice(og da også ms office) alt for mye funksjoner, folk flest trenger dem ikke.

 

Må innrømme at ms office 2007 ser fryktelig bra ut, men tror ikke det er mer produktivt.

 

Edit; jeg er enig med John Kr at flere ulike programmer for samme jobb fører til krøll! Så må bruke et på jobb så forstår jeg godt at vedkommende ønsker samme hjemme, dersom det er et program man benytter ofte på jobb.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvem du spør. De aller fleste som bruker Office i privat sammenheng har ikke behov for alle funksjonene. Svært mange behøver dem heller ikke i yrkessammenheng, men de som virkelig bruker det mye har behov for dem, og ønsker seg gjerne enda flere funksjoner (eller; enklere måter å gjøre svært avanserte ting på).

 

Det blir, som alltid, en avveining mellom flere hensyn. I privat sammenheng ville de fleste klart seg med WordPad for den saks skyld, men det er ofte enklere å bruke det verktøyet man kjenner og dermed bruker man Office også hjemme. Det er en grunn til at OpenOffice er 95 % likt med Office 2000 i forhold til utseende og plassering av funksjoner.

 

Det er akkurat det samme med andre programmer, som for eksempel Photoshop. Det er fullstendig bortkastet om man bare skal klippe litt i feriebildene, men det er allikevel svært mange som bruker det til akkurat det og som ikke har behov for 95 % av funksjonene i programmet.

 

Om Office 2007 gjør deg mer produktiv eller ikke er vanskelig å si, det kommer alt an på dine bruksområder og erfaring. Det er ikke tvil om at det i det minste er nyskapende i Office-sammenheng og jeg tror nok at det nye grensesnittet vil vinne frem, enten man liker det eller ikke. Alt Microsoft har en finger med i har en tendens til det...

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at spørsmålet mitt må besvares forskjellig alt etter hvem vi spør. For dem som bruker ms Office i jobbsammenheng og da aktivt/avansert, og ikke får dekket alle sine behov i OpenOffice – så gir svaret seg selv.

 

For andre tror jeg dette stiller seg ganske så annerledes. Jeg er overbevist om at mange ikke forstår hvor bra OpenOffice har blitt, og at også dette programmet har sine fordeler når man saml med ms Office(folk tror vel at det bare går andre veien). Videre; hvis vi begrenser oss til å se på hvilke faktiske behov den vanlige bruker har, og sammenligner om vi kan få dekket disse i begge program – så tror jeg svaret blir ja.

 

Når jeg stilte spørsmålet mitt så siktet jeg til andre gruppen her, jeg tror ikke piratkopiering skjer så på arbeidsmaskiner(men hva vet jeg). Og jeg tror hjemmebrukere, elever og studenter, og også en del i arbeid, kunne få dekket sitt behov gjennom OpenOffice. Faktisk tror jeg det har betydelig flere muligheter enn hva de trenger.

 

Krøll med konvertering tro jeg vil forsvinne ettersom ODF formatet er blitt en ISO standard, kanskje naivt av meg hvis vi vet litt om ms historikk, men vi får håpe. Men klart; for dem som får problemer her så sitter vi i hengemyren også kalt vendor lock-in.

 

Men ikke missforstå meg, ms office er et svært bra program emm., men hvorfor betale mye for noe ev. piratkopiere det hvis du kan få det lovlig/gratis – og det dekker ens behov i den sammenheng.

 

Så en liten digresjon;

El kjøp, som selger ms Office, går nå over til OpenOffice selv for å spare penger. Lurer på hvilke argumenter de skal føre under salg :)

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Jeg bruker MS Office på jobben og hjemme, det betyr at jeg lett kan sitte både her og der for å gjøre jobben. Dersom man begynner å blander inn forskjellige verktøy som MS Offoce og OpenOffice så blir formater og maler i en stor haug av rot. Begynner du å konvertere fra Word til OpenOffice og tilbake igjen så skal jeg garantere at det blir bare tull.
OpenOffice kan som jeg alt har nevnt lagre direkte i doc formatet

OpenOffice har støtte for andre språk, engelsk, norsk bokmål, nynorsk, bedre synonymordbok for norsk og mer.

 

Ser vi litt fremover;

Som alt nevnt er jeg overbevist om at ODF kommer til å bli formatet som blir det vanlige snart, dette vil alle skriveprogram kunne bruke fritt. MS vil nok gjøre sitt for å stoppe det, men det er allerede så mange stater/land som har gitt beskjed om at de bare aksepterer dette formatet, så jeg tror ikk de makter det.

 

For å svare på spørsmålet til John Kr;

Denne siden tror jeg gir svar på spørsmålet ditt, ikke direkte, men det står at man "Du trenger ikke å installere en språkpakke for å opprette eller redigere tekst på et annet språk." Men jeg vet ikke.

 

For mitt vedkommende er det bare MS Office som gjelder.
Jeg tror nok dette er største forklaringen på at openoffice, sammen med manglende markedsføring, ikke er mer utbredt, og ikke pga. manglende egenskaper :ermm:
Lenke til kommentar

Ja, men OpenOffice kan åpne og lagre disse i doc takket være Novel.

 

Men enda mer viktig; Office 2007 lagre i ODF; og den som tenker litt fremover gjør det og styrer langt unna de proprietær formater som bare fører til vendor lock-in. Stat og kommune vil fremover kreve at innsendte filer er i et åpent format som ODF, Vegvesenet har vært først ute og krever dette.

 

Edit; merkelig at ingen vektlegger 1300kr mer :)

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...