Marvil Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Jeg kan ikke se at rust i kanaler noen gang har tatt liv.8651890[/snapback] En kanal spiller vel en rolle i bilens konstruksjon, og rust (dvs nok til at det blir feil) svekker vel dens egenskaper? 8654568[/snapback] Da må man se an bilens konstruksjon. Stort sett er vel de fleste biler bygget slik at kanalen ikke er bærende konstruksjon, men det finnes nok unntak der også. PS. Har du sett en kanal noen gang så skjønner du fort at det ikke kan være bærende konstruksjon, er jo tynnere blekk enn billigste sort takplater. 8663561[/snapback] Ikke umulig.Det jeg mente var at dersom kanalen er såpass rusten at det ikke blir godkjent, så er det vel en grunn til at det ikke blir godkjent? Ellers kunne man vel bare droppa det punktet der på EU-kontrollen, og evt fjerna hele kanalen på bilen om den ikke spiller noe rolle (satt på spissen, ja). Endret 21. mai 2007 av Marvil Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Ikke umulig.Det jeg mente var at dersom kanalen er såpass rusten at det ikke blir godkjent, så er det vel en grunn til at det ikke blir godkjent? Ellers kunne man vel bare droppa det punktet der på EU-kontrollen, og evt fjerna hele kanalen på bilen om den ikke spiller noe rolle (satt på spissen, ja). 8663986[/snapback] Grunnen til at det er såpass viktig ved en slik sjekk er vel sikkert fordi veien til videre rust i bærende konstruksjon er ganske kort? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Må bare fortelle om resultatet av en EU-kontroll hos NAF her i forrige uke. Broren min har akkurat kjøpt en BMW 316 som ble levert fersk EU-kontroll fra NAF. Følgende mangler er notert: Brudd i begge fjærer bak, skiltlys mangler på ene siden, og høyre nedre bærekule. Jeg trodde at NAF representerte det grundige og bunnsolide, men den gang ei. Jeg avdekket følgende mangler når jeg begynte å rette feilene fra EU-kontrollen: Bremseskjold foran begge sider opprustet ---> Faller snart av. Bærearmer bak hardt rustangrepet, fjærskåler opprustet ----> Bakfjærene står i fare for å dette av! Høyre kjørelys mangler Høyre blinklys forskjerm mangler Bremserør angrepet av rust Grovt, NAF!! Og at dem ikke en gang oppdaget feil på lys! Min tillitt er veldig svekket.. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Og jeg som skal på EU kontroll hos NAF Stavanger den 04.06.07, da Statens Vegvesen ikke hadde ledige timer før engang i juli. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Må bare fortelle om resultatet av en EU-kontroll hos NAF her i forrige uke. Broren min har akkurat kjøpt en BMW 316 som ble levert fersk EU-kontroll fra NAF. Følgende mangler er notert: Brudd i begge fjærer bak, skiltlys mangler på ene siden, og høyre nedre bærekule. Jeg trodde at NAF representerte det grundige og bunnsolide, men den gang ei. Jeg avdekket følgende mangler når jeg begynte å rette feilene fra EU-kontrollen: Bremseskjold foran begge sider opprustet ---> Faller snart av. Bærearmer bak hardt rustangrepet, fjærskåler opprustet ----> Bakfjærene står i fare for å dette av! Høyre kjørelys mangler Høyre blinklys forskjerm mangler Bremserør angrepet av rust Grovt, NAF!! Og at dem ikke en gang oppdaget feil på lys! Min tillitt er veldig svekket.. 8668109[/snapback] Seriøst? Jeg er glad jeg tar EU-kontrollen hos den lokale Toyota-forhandleren, og ikke hos NAF Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 NAF er en gjeng med tullinger, det bør alle innse snart. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Jeg har sett MANGE stygge kontroller fra naf! Biler som er livsfarlige og kjøre, men godkjent! Har en BMW for et par år siden som et skrekk eksempel, men skal ikke gå inn på det nå untatt at bilen kom inn til oss fordi bremserørere hadde rusta bort, det var også 2 barneseter i baksete.... Fant så mye alvorlige feil at kunden valgte og vrake bilen. Den var godkjent dagen før dette skjedde! Skulle på en måte egentlig ønske at det hadde gått verre enn det gjorde bare for og få rakka litt ned på naf. Et verksted har ingenting de skulle sagt mot naf i slike tilfeller. Blir bare bedt om og holde oss unna og ikke lage noen sak av det for da er det vi som mister godkjennings skiltet på veggen til slutt! helt bedritent! Sveisa diff er forresten godkjent. Du må bare kjøre 4-hjulstrekk program når du tar den i rulla og det trenger ikke stå i vognkortet at den har diff sperre/brems e.l Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Mens jeg jobba i Stavanger fikk en kollega inn en bil for fiks av noe småtteri som var blitt anmerka på EU-kontroll hos biltilsynet. Han fant da at begge framsetene var i ferd med å ramle gjennom gulvet pga rust (man kunne vippe setene flere cm fram/bak), inner og ytterkanaler var nesten bortrusta (bærende del) og rammevangene bak der øvre del avfjærene lå an kunne kollapse når som helst. Vi kontakta den aktuelle trafikkstasjonen som hadde godkjent bilen og fikk en derfra til å komme å se på bilen. "Herregud, denne bilen hadde ikke jeg turt å kjøre" var reaksjonen til han som kom å så på bilen. Vi kunne ikke gjøre annet enn å informere eier om at bilen ikke var trygg å kjøre og anbefalte han å skrote den, noe som han også gjore etter som jeg forsto. Hadde han likevel valgt å fortsette å bruke bilen kunne han gjort det. Hva som skjedde på den aktuelle trafikkstasjonen fikk i alle fall ikke jeg vite noe om. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Drar opp denne igjen, da vi kan ta litt brainstorming ang. eukontroll av bilen min. Hovedmålet er at det skal koste minst mulig å få den gjennom. Bilen er forsåvidt tight og fin å kjøre, så jeg har ingen problemer med å ta noen snarveier for å unngå små drittfeil som ikke har noen betydning i det store og hele. Følgende feil vet jeg om så langt: steinsprut i lykteglass (1'er feil, drit i det) Hovedlysene er helt på bærtur (ta sikring, som nevnt i 1. post) senkesett ikke godkjent (svart lakk på fjørene, eller bare bytte? Sparer jo meg litt arbeid om jeg slipper å bytte, selv om jeg kommer til å skifte tilbake igjen 2sek etter kontrollen er ferdig isåfall) ødelagt baklykt (holder det med tape, slik at det ikke lyser hvitt, eller må lykta være hel?) baklys full av rød sotespray (slipepapir) eksoslekasje i skjøt mellom kat. og midtre potte (kline på no guff og brette en colaboks rundt med slangeklemmer, eller noe annet lurt) ingen bakpotte, bare et 3" rør (pakke stålull i stussen, dra netting foran og sette på ei slangeklemme, hvis noen finnerpå at det blir for mye støy) Opprusta forskjerm - skarp kant (ducttape) oljesøl fra girkasse og diff (tørke godt og håpe det ikke drypper når de har den til kontroll) håndbrekk - dårlig virkning (her tror jeg det er bare å bytte sko bak) batteri sitter ikke fast (jekkstropp rundt batteri) defekt motorfeste hf. (dette blir vel ikke merket som feil uansett hvor ille det er?) Får bestille time til kontroll snart, så får vi se hvor mange feil de finner Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Høres ut som Grøftekanten Auto har jobben planlagt i detaljer her Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Holdt på å glemme dette jeg. Må bytte styrestag hf., bremseslangene til caliperne foran (alle 4) og belte vf. pga rifter. Dessuten må jeg låne meg et par baklykter og bytte fjører før etterkontrollen. Blir vel snaut 600kr i deler da Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Opprusta forskjerm - skarp kant (ducttape) Evt. stålplast, ser jo faktisk mye bedre ut også. Koster ikke mange kronasjene eller. Nye lykter bak finner du vel kanskje på høggern for en billig penge? Lenke til kommentar
Ms-Me Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Kan nevne det punktet om slitt frontrute i første post, den har nemlig jeg. Er fullstendig umulig å få den på forsikringa hvis den blir registrert som feil. De skiller mellom slitt/steinsprut på EU, og det er ikke et verksted i verden som vil fikset ruta på forsikring når det står som feil på EU. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 hmm hva mener du? jeg fikk 2'er feil på ruta mi for jeg hadde fått steinsprut, reiste jo bare innom en bilglass forretning å bytta å betalte 2000 kr i egenandel som er vanlig Lenke til kommentar
Ms-Me Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg snakker om slitt frontrute, som er poenget i første post. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hva hvis man da "lager" en steinsprut? ;p Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 ja det er jo ingenting en hammer ikke fikser dette her men var litt av grunnen til att det ble egenandel det tror jeg, for før var det ikke egenandel og da knuste folk ruta si så snart den ble litt slitt Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 heller 2000 i egenandel enn å punge ut bortimot 10000 kroner av egen lomme. Lenke til kommentar
Ms-Me Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Det var tydeligvis ikke lett å forstå. Å "lage" en steinsprut vil ikke gå, for ingen som fikser slikt fikser en rute på forsikring når ruta har fått anmerkning på EU. Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Aldri opplevd problemer med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå