Mekker`n Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Litt tanker rundt eu-kontrollen.... Du har ikke lenger lov til og gi følgefeil dvs hvis du mangler hovedlysene vil du ikke få feil på lysbildet siden det ikke er kontrollert. Så hvis du da vet at lysene dine er feil instilt,matte reflektorer osv kan du enkelt ta ut sikringen og unngå 2`er feil og får da 1 på defekte pærer. Du kan teipe over de store ekstralysene dine som står rett oppover. Man vet det er ulovlig, men de virker jo ikke. ingen mangel. Ulovlig montert xenon gir deg 1`er på ulovlige pærer. hvis du har har hull i eksosen kan du få f. eks 2`er feil på eksoslekasje, men da skal du plutslig gi følgefeil på støy og ikke målt avgass. Dette er liksom et uskrevet unntak sånn jeg skjønte det på forrige kurs. Har du har montert reservehjulet eller noe sånt og får 2`er feil på forskjellige dekk samme aksel(foran) kan du sette hjulet bak og vise bilen. Man kan vel da gjøre det samme på manglende hjulbolt noe som gir deg kjøreforbud hvis du har 4 bolter orginalt? Frontruta di kan være pulverisert bare du har A4 ark strørrelse og se igjennom uten steinsprut/sprekker/ over 10mm Slitt frontrute blir ikke dekket av forsikringen. knus ruta og de dekker det. Fått mangel på rust i kanaler? Lim på nye uttapå de gamle og vis bilen. Noen som vet noe annet? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Slitt belegg på pedalene = 2'er-feil Manglende belegg på pedalene = 1'er-feil Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Man kan vel da gjøre det samme på manglende hjulbolt noe som gir deg kjøreforbud hvis du har 4 bolter orginalt? jobber på verksted, og jeg mente jeg hørte att har du 5 bolter og mangler en, er det 1'er feil, har du 4 bolter og mangler 1 er det 2'er feil. kjøreforbud skal visstnok være i ekstreme tilfeller, en jeg jobber med har vært mekaniker en 10 års tid, og han hadde inne en Hiace som fronten var sveist på igjen, satt bare i noen få punkter!! værste han han hadde sett, så biltilsynet ble oppringt. de kom å så på det, men det var ingen 3'er feil ifølge de.. kun en 2'er feil Lenke til kommentar
trra Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Bla bla bla 8172798[/snapback] Den med ruta har jeg vanskelig å tro på pga man mister lappen hvis man kun skrapper en liten del av ruta når det er is på den. Hvis det blir godkjent så er det jo rart at man kan kjøre ut av kontroll og miste lappen 1 min senere pga dårlig utsyn. Endret 17. mars 2007 av trra Lenke til kommentar
Maxvarv Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Litt tanker rundt eu-kontrollen.... Du har ikke lenger lov til og gi følgefeil dvs hvis du mangler hovedlysene vil du ikke få feil på lysbildet siden det ikke er kontrollert. Så hvis du da vet at lysene dine er feil instilt,matte reflektorer osv kan du enkelt ta ut sikringen og unngå 2`er feil og får da 1 på defekte pærer. Du kan teipe over de store ekstralysene dine som står rett oppover. Man vet det er ulovlig, men de virker jo ikke. ingen mangel. Ulovlig montert xenon gir deg 1`er på ulovlige pærer. hvis du har har hull i eksosen kan du få f. eks 2`er feil på eksoslekasje, men da skal du plutslig gi følgefeil på støy og ikke målt avgass. Dette er liksom et uskrevet unntak sånn jeg skjønte det på forrige kurs. Har du har montert reservehjulet eller noe sånt og får 2`er feil på forskjellige dekk samme aksel(foran) kan du sette hjulet bak og vise bilen. Man kan vel da gjøre det samme på manglende hjulbolt noe som gir deg kjøreforbud hvis du har 4 bolter orginalt? Frontruta di kan være pulverisert bare du har A4 ark strørrelse og se igjennom uten steinsprut/sprekker/ over 10mm Slitt frontrute blir ikke dekket av forsikringen. knus ruta og de dekker det. Fått mangel på rust i kanaler? Lim på nye uttapå de gamle og vis bilen. Noen som vet noe annet? 8172798[/snapback] Synes det er litt i teiteste laget dette jeg, lover er laget for sikkerhetens skyld. Og det for å evt spare liv osv, så ramser du opp hvordan man skal lure seg igjenom. Det er kanskje en grunn for at det ble eu krav om visning andre hvert år ! Kjøper jammen iokke bil av deg mister Mekker,n. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Hva er forskjellen på 1'er feil, 2'er feil og 3'er feil? Du får vel ikke godkjent bilen på EU kontroll samme hvor mange/få feil du har? Eller kan du få godkjent med x antall 1'er feil f.eks.? Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Alle feil må utbedres. Men med kun 1 er feil trenger du ikke vise bilen på nytt. Med 2 er feil må disse utbedres og så må den inn til ny godkjenning. Og med 3 er feil tror jeg ikke du får lov til å kjøre bilen til verksted en gang. Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 1'er feil: skal rettes snarest av eier, men trenger ikke ny etterkontroll. Bilen blir godkjent 2'er feil: skal rettes og vises på etterkontroll før bilen blir godkjent. 3'er feil: kjøreforbud Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Uansett hvor mange 1-ere du har blir bilen godkjent. 1-ere trenger ikke fikes. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Uansett hvor mange 1-ere du har blir bilen godkjent.1-ere trenger ikke fikes. 8175505[/snapback] Så det du på en måte sier, det er greit å ettermontere ulovlig xenon kit Lenke til kommentar
acon Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Litt tanker rundt eu-kontrollen....... 8172798[/snapback] Synes det er litt i teiteste laget dette jeg, lover er laget for sikkerhetens skyld. Og det for å evt spare liv osv, så ramser du opp hvordan man skal lure seg igjenom. Det er kanskje en grunn for at det ble eu krav om visning andre hvert år ! Kjøper jammen iokke bil av deg mister Mekker,n. 8173383[/snapback] Enig! Det er en grunn til at det stilles krav til biler som ferdes på norske veier. Min mening er at har du ikke råd til å fikse bilen slik at den er i forskriftsmessig stand, så burde du kanskje heller ha tatt kollektivtransport. Da jeg eu-godkjente bilen min her for en måned siden fikk jeg være med på testen. Kontrolløren gikk over bilen, sa hva som var bra og ikke. Vi snakket om hvordan det burde fikses, og hva som måtte til. Det endte opp med at jeg gjorde en hel del selv, og overlot det mer avanserte til verkstedet. Prisen ble ikke så værst og resultatet er at bilen vil overleve enda noen år til på norske veier. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Den posten her er vel egentlig mer en dissing av eu reglene. Ser mange rare løsninger innimellom som det egentlig burde vært gitt 2`er feil, men vi får ikke lov pga reglene. f.eks nye kanaler som er limt uttpå de gamle. Hvorfor skal du ikke kjøpe bil av meg? er ikke jeg som trikser med reglene.. Har gitt dette tipset til en kunde EN gang som kjørte jaguar x et eller annet. han hadde løse reflektorer i lampene som er 2`er feil. Han spurte før kontrollen om det gikk ann og ordne noe. Jeg sa at han kunne nappe sikringen og at jeg ikke visste noe om det. Lampene kosta 13 000,- stykk + montering Du har heller ikke lov til og bli med på en eu kontroll. Du har ikke forsikring på verkstedet og har ikke værneutstyr. knuser du en fot går det av egen lomme og verkstedet får problemer med arbeidstilsynet. Lenke til kommentar
eab Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Bare en liten ting jeg har lurt på: Når det merkes av rustangrep på bremserør (eller hva nå enn det merkes av som), og man pusser rusten og lakkerer over, har da kontrolløren lov til å skrape vekk lakk for å finne rusten? Dette gjelder vel kanskje mest dersom man bare tørker av og hiver på lakk over rustne bremserør. Og blir sveisa diff merket av som feil? Greit nok at det blir umulig å få forskjellig bremsevirkning på det respektive hjulparet, men ellers? Endret 18. mars 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Måtte bare legge til at manglende skvettlapp gir 2`er feil... Mohahahaha! Altså du kan bli avskilta for og mangle en skvettlapp hvis du bare ler eu kontrolløren opp i trynet og lar tiden gå..... Husker ikke helt punktene du kan gi feil når det gjelder drivverk angående diffen. Sveisa diff er helt klart en feil. Forevisning for trafikkstasjon kanskje. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg kan ikke se at rust i kanaler noen gang har tatt liv. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Bare en liten ting jeg har lurt på: Når det merkes av rustangrep på bremserør (eller hva nå enn det merkes av som), og man pusser rusten og lakkerer over, har da kontrolløren lov til å skrape vekk lakk for å finne rusten? Dette gjelder vel kanskje mest dersom man bare tørker av og hiver på lakk over rustne bremserør. Om de har lov eller ikke veit jeg ikke men omtrent alle gjør det og hvis de da finner rust blir det 2 er feil. (noe som er ganske opplagt, de benner og vrir på foring og ser etter sparke og dritt på kanal) Men hvis man absolutt skal skippe eu kontroll er det vel best å ta den helt ut og levere til verksted å gi en 1000 lapp. Har i hvert fall hørt rykter om enkelt verksteder som gjør det her i drammen. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg kan ikke se at rust i kanaler noen gang har tatt liv.8651890[/snapback] En kanal spiller vel en rolle i bilens konstruksjon, og rust (dvs nok til at det blir feil) svekker vel dens egenskaper? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg er jammen ikke sikker på om det er noe EU-KRAV til at bilen SKAL ha differensial. Det er da ingen krise å kjøre med esab-sperre, jeg har selv gjort det daglig i 2 år. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg kan ikke se at rust i kanaler noen gang har tatt liv.8651890[/snapback] En kanal spiller vel en rolle i bilens konstruksjon, og rust (dvs nok til at det blir feil) svekker vel dens egenskaper? 8654568[/snapback] Da må man se an bilens konstruksjon. Stort sett er vel de fleste biler bygget slik at kanalen ikke er bærende konstruksjon, men det finnes nok unntak der også. PS. Har du sett en kanal noen gang så skjønner du fort at det ikke kan være bærende konstruksjon, er jo tynnere blekk enn billigste sort takplater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå