lokeland Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Skal utvikle et utleiesystem for en kar som skal leie ut lyd og lys-utstyr. Jeg har lagt det opp slik at jeg har 3 viktige tabeller: - Kunder - Produkter - Utleieobjekter Kunder er da informasjon om kundene, produkter er da informasjon om produktenesom leies ut og utleieobjekter er informasjon om utleier av utstyr. Problemstillingen er: La oss si at jeg skal leie 3 stk. av produkt A, 1 stk. av produkt B og 9 stk. av produkt C. Hvordan burde jeg lagre den informasjonen om det er så og så færre antall av et produkt utilgjengelig i en angitt tidsperiode? Dette må jo kunne manipuleres lett så det kan sjekkes så overbooking ikke forekommer. Edit: Glemte å nevne at det her vil bli brukt PHP (OOP) og MySQL. Endret 17. mars 2007 av Glisevask Lenke til kommentar
roac Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Kort fortalt: Du vil ikke. Det du vil gjøre er å gi hver eneste enhet en bestemt id (som da selvfølgelig står skrevet på den fysiske gjenstanden også), og så har du videre en tabell som inneholder informasjon om utleie, dvs hvilken kunde, hvilket produkt, fra og til dato og evt prisinformasjon. Å holde på med så og så mange færre og så videre vil overhodet ikke bli oversiktlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå