Gå til innhold

Sensoren på termometer !

Anbefalte innlegg

Quote:

Du verden! Det får´n si! Du kom jo med litt av en utredning nå.

Har ikke peiling på hva en AD590 er for noe, tar gjerne imot en forklaring! Men løsningen høres umiddelbart "dyr" ut?

Samtidig må jeg jo nevne at det er jo litt elektronikk i et billig termometer også, men det er kanskje displaydriveren som står for brorparten av denne?

Men om man ønsker å kjøpe en slik sensor separat hos f.eks ELFA, så refereres det gjerne til denne som en NTC-motstand?

Eller er jeg heeelt på villspor nå?

Btw; Fant forresten en interessant link her nå:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-12-12 00:10 ]</font>

Jeg er ganske sikker på at det brukes en NTC motstand i disse termometerene siden jeg selv har "åpnet" en slik sensor og sett at det som var inni lignet mistenkelig på en NTC - og den hadde kun to ben. Jeg har også laget et digital "kvasi"-termometer med en microcontroller, en NTC og noen 7-segments LED displayer, så det er definitivt mulig. Denne hadde ikke avbildning fra motstand til temperatur, men det skulle ikke by på noe større problem å implementere ved hjelp av en tabell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-12 01:25, skrev kingkong:

Quote:

Du verden! Det får´n si! Du kom jo med litt av en utredning nå.

Har ikke peiling på hva en AD590 er for noe, tar gjerne imot en forklaring! Men løsningen høres umiddelbart "dyr" ut?

Samtidig må jeg jo nevne at det er jo litt elektronikk i et billig termometer også, men det er kanskje displaydriveren som står for brorparten av denne?

Men om man ønsker å kjøpe en slik sensor separat hos f.eks ELFA, så refereres det gjerne til denne som en NTC-motstand?

Eller er jeg heeelt på villspor nå?

Btw; Fant forresten en interessant link her nå:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-12-12 00:10 ]</font>

Jeg er ganske sikker på at det brukes en NTC motstand i disse termometerene siden jeg selv har "åpnet" en slik sensor og sett at det som var inni lignet mistenkelig på en NTC - og den hadde kun to ben. Jeg har også laget et digital "kvasi"-termometer med en microcontroller, en NTC og noen 7-segments LED displayer, så det er definitivt mulig. Denne hadde ikke avbildning fra motstand til temperatur, men det skulle ikke by på noe større problem å implementere ved hjelp av en tabell.

Jepp, som jeg sa. Det er mulig å bruke NTC og PTC motstander, men da kreves det ekstra elektronikk (som en mikrokontroller i ditt tilfelle). Den AD590 som jeg fortalte om e rikke transistor, men en konstanstrømsgenerator. Den tredje benet er bare direkte tilkoblet kapselen og er normalt ikke i bruk. Ved bruk av en slik temperatursensor kan du få en avlesning ved hjelp av en enkel operasjosnforsterker (må jo selvføleglig også ha display med tilhørende driver) noe som gjør kretsen mye billigere å lage! Og som sagt så er avlesningen mye mer nøyaktig med en temperaturavhengig konstanstrømsgenerator enn med termistorer.

Så som sagt, jeg sier ikke at det er umulig med NTC eller PTC, men det mest vanlig og enklest med en slik konstanstrømsgenerator. Det tredje benet på AD590 er som sagt normalt ikke i bruk, så det er godt mulig det er en slik som er brukt i termometeret fra Clas, men jeg skal ikke nekte på at det er brukt termistorer heller :wink:

Lenke til kommentar

Trenger ikke bruke mikrokontroller for å måle temp. med ptc eller ntc motstander. Ta deg en titt på en produsent av ntc/ptc sin hjemmeside, så ser du hva det går i.... Om motstanden er linær med temp. ? Nei det er den ikke, men er tilnærmet linær innenfor et gitt temp. område og det blir utnyttet:

PTC

PTC04.jpg

NTC

NTC01.jpg

Dette er nøyaktig nok for billige termometre som man finner hos clas ohlson og rema 1000 til 100 kr.

Er mange bedre sensorer, JA. Ikke ofte du finner dem i måleinstrumenter fra rema 1000...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-11 23:29, skrev aurstad:

Ikke la det skli ut nå da gutter :smile:

Lasseandrek; ja Clas Ohlson.. Vanskelig å forstå? :smile:

Til dere andre;

Jeg var vel litt ute etter hvordan slike sonder fungerer helt basic, trenger ikke legge ut i det vide og brede..

Og angående, plasseringen.. Hvor er best og på hvilken måte? (jeg brukte slik Elektriker-tape, holder d?)

Øhhh, ja :smile: Nei da, hadde bare aldri sett det før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...