aurstad Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Var innom Clas Ohlson idag, og kjøpte stash for 500kr tilsammen.. Jeg fant et snedig termometer-modul, beregnet for innebygging. Dette var ca 3x9 cm, og med sonde/sensor og 3 meter ledning på denne. Kjøpte også en loddebolt som hadde flere utskiftbare hoder.. Når jeg da kom hjem fant jeg at jeg manglet verktøy for å lage hull i 5 1/4 dekslet (de som dekker hullet i kabinettet der cd-rom osv står). Vel, jeg tenkte jeg skulle prøve loddebolten :smile: Så jeg monterte på Skalpellen på loddebolten og gikk løs på dekslet! Det funket over all forventing, plasten smelta som smør og med skalpellen kunne jeg enkelt og greit skjære ut hull til termometer-modulen! Litt pussing etterpå og det ble perfekt! Det jeg da lurte på er angående sonden! Den er forholdsvis stor, nesten på størrelse av en slik gammeldags øretelefon-plugg (Du vet, den gamle store typen) Er det mulig å kutte av denne og sette på en som er mindre? Hvordan fungerer en slik sensor i praksis igrunn? Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Tempsensoren er vel en PTC, eller NTC, som forandrer den elektriske motstanden i seg selv ettersom tempereaturen øker/minsker. Hvis du skal bytte den, så må du iallefall ha en av samme specs, sikkert ikke så vanskelig å finne. Hvis "sensoren" er merket, så skulle det vel gå ann å måle den ved forskjellige temperaturer, med et ohmmeter. For det var vel et termometer vi snakket om her? Har du link til "saken"? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Det lar seg fint gjøre å bytte ut sensoren, som i de fleste tilfelle består av en såkalt NTC-motsand. En ny og mindre kan enklet loddes på plass på ledningen. Sjekk uansett at temperaturen viser det samme etter utskift, verdien på motstandene og type motstand kan variere. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Isvann funker fint som kontroll av temperaturen før/etter. _________________ [ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-12-11 22:14 ] Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 11. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2002 Dette er termometeret jeg kjøpte meg.. Jeg bruker det på en Western Digital 120gb 8mb, hvor er det best å montere sonden? (hvor blir den varmest?) Nå er den montert på undersiden, ved sentrum av hd, like ved hd-kontroller-kortet. Da ligger den på 38 grader (idle mer eller mindre) Er dette lite/mye ? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Sleg sonden mitt oppå disken. Ligger du under 50 grader der, så kan du visst være fornøyd. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 22:13, skrev Arctic:Isvann funker fint som kontroll av temperaturen før/etter. Jepp, funker bra det! Men vannet _kan_ også påvirke resultatet, om loddepunktene havner i vannet! Så pass på at du unngår å dyppe hele greia under vann. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Hmm.. Sensoren min er plassert midt oppå HDD*en på metallplata. Der holder den mellom 25-31Grader @ full load... ellers rundt 26Grader. Det er en Senfu DigiTermometer. Dr.X Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Har målt adskillige disker med et IR-termometer, (måler bølgelengden på varmestrålene), og de fleste disker har en overflatetemperatur på mellom 40 og 55grader. En sensor som er "slengt oppå" disken vil ikke vise riktig resultat, da den også vil påvirkes av omgivelsesluften. Skal du få et noenlunde riktig resultat, så må sensoren dekkes med et varmeisolerende materiale. Lenke til kommentar
krisfred Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Det er sansynligvis ikke en NTC eller en PTC motstand. Hvis dte mot all formodning skulle være en av dem så er det nok en NTC da dene r emst lineær. Men det er nok brukt en helt lineær temperetauravhenig konstanstrømsgenerator... :wink: Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 22:47, skrev Skrue:Har målt adskillige disker med et IR-termometer, (måler bølgelengden på varmestrålene), og de fleste disker har en overflatetemperatur på mellom 40 og 55grader.En sensor som er "slengt oppå" disken vil ikke vise riktig resultat, da den også vil påvirkes av omgivelsesluften.Skal du få et noenlunde riktig resultat, så må sensoren dekkes med et varmeisolerende materiale. 'Sensoren min er teipet godt med teip.... lol, høres kanskje litt rart ut men det er ikke luft mellom teipen og HDDen. Kanskje den ikke viser helt riktig, men det virker bra nok... Lenke til kommentar
Laka Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 22:13, skrev aurstad:Dette er termometeret jeg kjøpte meg.. Jeg bruker det på en Western Digital 120gb 8mb, hvor er det best å montere sonden? (hvor blir den varmest?)Nå er den montert på undersiden, ved sentrum av hd, like ved hd-kontroller-kortet. Da ligger den på 38 grader (idle mer eller mindre)Er dette lite/mye ? Kjøpte du det termometeret hos Clas Ohlson sa du? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 22:55, skrev krisfred:Det er sansynligvis ikke en NTC eller en PTC motstand. Hvis dte mot all formodning skulle være en av dem så er det nok en NTC da dene r emst lineær. Men det er nok brukt en helt lineær temperetauravhenig konstanstrømsgenerator... :wink: Hm, litt selvmotsigende kanskje? De fleste billige termometre bruker gjerne en NTC-motstand. Men "konstantstrømsgenerator"? En NTC- eller PTC-motstand genererer vel ikke strøm? Men derimot varierer den indre motstanden ved temperaturforandringer. Btw; Det kan vel også være greit å lese litt korrektur i innlegget før det sendes avgårde? Bare som et lite hint.... Lenke til kommentar
krisfred Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 23:02, skrev Skrue: Quote: Den 2002-12-11 22:55, skrev krisfred: Det er sansynligvis ikke en NTC eller en PTC motstand. Hvis dte mot all formodning skulle være en av dem så er det nok en NTC da dene r emst lineær. Men det er nok brukt en helt lineær temperetauravhenig konstanstrømsgenerator... :wink: Hm, litt selvmotsigende kanskje? De fleste billige termometre bruker gjerne en NTC-motstand. Men "konstantstrømsgenerator"? En NTC- eller PTC-motstand genererer vel ikke strøm? Men derimot varierer den indre motstanden ved temperaturforandringer. Btw; Det kan vel også være greit å lese litt korrektur i innlegget før det sendes avgårde? Bare som et lite hint.... Hehe... Fingrene flyr litt for fort over tastene når jeg blir for ivrig :oops: Men det er ikke selvmotsigende det jeg sa. Jeg sa at det sansynligvis ikke er en PTC eller NTC i det hele tatt. Det er riktig som du sier at de endrer resistans etter temperaturen. Men denne endringen er ikke lineær noe som gjør at den er lite egnet i et termometer. De brukes derimot mye mer i termostater eller termo-sikringer hvor man kun er ute etter en viss temperatur (og da også kun én viss resistans). Skal disse brukes i et termometer kreves det mye elektronikk rundt for å avlese temperaturen. Derimot blir det ofte brukt konstanstrømsgeneratorer som endre strømmen avhegnig av temperaturen. Disse arbeider helt lineært og er derfor ypperlige og enkle å bruke i et termometer. Et eksempel er AD590 som øker strømmen med én mA for hver grad Kelvin temperaturen øker. Så lar man denne strømmen gå igjennom en motstand og bruker spenningen over denne som referanse for temperaturen. Håper du skjønte hva jeg mente nå! :wink: Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 11. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2002 Ikke la det skli ut nå da gutter :smile: Lasseandrek; ja Clas Ohlson.. Vanskelig å forstå? :smile: Til dere andre; Jeg var vel litt ute etter hvordan slike sonder fungerer helt basic, trenger ikke legge ut i det vide og brede.. Og angående, plasseringen.. Hvor er best og på hvilken måte? (jeg brukte slik Elektriker-tape, holder d?) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 22:57, skrev Dr.X:Sensoren min er teipet godt med teip.... lol, høres kanskje litt rart ut men det er ikke luft mellom teipen og HDDen. Kanskje den ikke viser helt riktig, men det virker bra nok... Hmmmm, Dr.X: Om ikke temperaturavlesningen er noenlunde riktig, hva er da vitsen? Om du har så lav temperatur på disken din som du sier, er du blant de heldige! Har fire disker i drift her nå, og for øyeblikket er min WD40Gb faktisk varmest! Den ligger på 56grader, akkurat nå. Et ganske stort sprang fra dine 25-30grader! Legg heller en finger på toppen av disken din. Føles den varm, så viser termometeret ditt feil! Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 23:31, skrev Skrue: Quote: Den 2002-12-11 22:57, skrev Dr.X: Sensoren min er teipet godt med teip.... lol, høres kanskje litt rart ut men det er ikke luft mellom teipen og HDDen. Kanskje den ikke viser helt riktig, men det virker bra nok... Hmmmm, Dr.X: Om ikke temperaturavlesningen er noenlunde riktig, hva er da vitsen? Om du har så lav temperatur på disken din som du sier, er du blant de heldige! Har fire disker i drift her nå, og for øyeblikket er min WD40Gb faktisk varmest! Den ligger på 56grader, akkurat nå. Et ganske stort sprang fra dine 25-30grader! Legg heller en finger på toppen av disken din. Føles den varm, så viser termometeret ditt feil! Hei Skrue! Nei, det er akkurat det disken ikke er! Den føles heller kald.. :razz: Ganske lunken i hvertfall. Det sitter en EKL Papst vifte foran dem to da. Skal bytte den ut med en 2400RPM Papst etterhvert. Skal få det enda kaldere. :razz: Dr.X (BTW: Kanskje litt VELDIG offtopic, men er det noen som vet hvor mye 1000Deutsche Reichsmark fra 1922 er verdt nå til dags??) Fikk nemlig en _veeeldig_ gammel 1000DM penge her nå :razz: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 23:21, skrev krisfred: Hehe... Fingrene flyr litt for fort over tastene når jeg blir for ivrig :oops: Men det er ikke selvmotsigende det jeg sa. Jeg sa at det sansynligvis ikke er en PTC eller NTC i det hele tatt. Det er riktig som du sier at de endrer resistans etter temperaturen. Men denne endringen er ikke lineær noe som gjør at den er lite egnet i et termometer. De brukes derimot mye mer i termostater eller termo-sikringer hvor man kun er ute etter en viss temperatur (og da også kun én viss resistans). Skal disse brukes i et termometer kreves det mye elektronikk rundt for å avlese temperaturen. Derimot blir det ofte brukt konstanstrømsgeneratorer som endre strømmen avhegnig av temperaturen. Disse arbeider helt lineært og er derfor ypperlige og enkle å bruke i et termometer. Et eksempel er AD590 som øker strømmen med én mA for hver grad Kelvin temperaturen øker. Så lar man denne strømmen gå igjennom en motstand og bruker spenningen over denne som referanse for temperaturen. Håper du skjønte hva jeg mente nå! :wink: Du verden! Det får´n si! Du kom jo med litt av en utredning nå. Har ikke peiling på hva en AD590 er for noe, tar gjerne imot en forklaring! Men løsningen høres umiddelbart "dyr" ut? Samtidig må jeg jo nevne at det er jo litt elektronikk i et billig termometer også, men det er kanskje displaydriveren som står for brorparten av denne? Men om man ønsker å kjøpe en slik sensor separat hos f.eks ELFA, så refereres det gjerne til denne som en NTC-motstand? Eller er jeg heeelt på villspor nå? Btw; Fant forresten en interessant link her nå: http://www.ussensor.com/technical_data.html [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-12-12 00:10 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Fant forresten svaret på hva en AD590 er for noe, her: http://www.elfa.se/no/ Det er jo en type transistor! I allefall har den tre bein. Og en slik er definitivt ikke montert som føler i det termometeret aurstad har kjøpt! Prøv med en NTC- eller en PTC-motstand du, aurstad! Jeg tror det duger. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. desember 2002 Del Skrevet 12. desember 2002 Quote: Den 2002-12-11 22:47, skrev Skrue:En sensor som er "slengt oppå" disken vil ikke vise riktig resultat, da den også vil påvirkes av omgivelsesluften.Skal du få et noenlunde riktig resultat, så må sensoren dekkes med et varmeisolerende materiale. Eh...Var den til meg? I såfall må jeg si du er i ferd med å rammes av pirkesensuren :razz: Det er vel ganske innlysende at man fikserer å dekker til sonden med noe. Og spesielt på en HD hvor det er lett å komme til. En liten feilmargin er heller ikke så farlig om det er snakk om 4-5 grader. Og vi må ikke glemme i farta at temperaturen i disken også påvirkes av omgivelsesluften. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå