tormi Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Hei folkens. Håper på god hjelp her for å sette opp det ultimate hjemmenettverket til min bruk. Følgende utstyr har jeg (er ikke sikker all info er nyttig for dere legger det inn for at de som har peil kan hjelpe best mulig): Lexcom Home: Har bygget nytt hus og har lagt Lexcom sitt Home nettverke med patche panel i skapet på det tekniske rommet mitt. Jeg har da totalt 12 uttak * 2 porter fordelt i hele huset. Stue/kjøkken, alle soverom og kontor (hele 6 porter fordelt på 3 uttak) er da fordelt. Dette hjemmenettverket skal kunne sende både tv/data/lydsingaler rundt omkring til de forskjellige uttakene. Bredbånd og switch: Speedtouch Thomson 555 router med bredbånd fra NGT. HP Procurve 1800 G - 24 porters switch - denne mottar bredbåndsignaler og sprer dem til totalt 23 mulige porter. Denne har jeg tilgang via webinterface (kan ikke nok om denne og skulle ønske noen som visste mer om muligheter / bregrensninger kan fortelle meg mer om denne.) Link-> D-Link 624+ trådløs router. Plassert midt i huset for best mulig dekning. Fungerer bra men har ikke gjort noe med den annet enn å sikre nettverket. Link-> Telio IP telefoni, denne benytter en av portene på switch og sprer signaler via eget grensesnitt i skapet. Datamaskiner: Stasjonær PC med to nettverkskort + trådløs sender/mottaker. Windows XP Pro (oppgraderer sikkert til Vista Ultimate når jeg er trygg på denne). HP6210 all-in-one printer med fax/scanning/kopi og printing funksjon. Koblet opp med den stasjonære med usb kabel. Ikke nettverksstøtte i utgangspunktet på denne. Bærbar PC (Win XP Pro) som jeg hovedsakelig benytter trådløst. Da i forbindelse med å skrive ut via den stasjonære PC'en. Når jeg skal se på film kobler jeg den bærbare opp via tv og kablet nett slik at jeg får max overføringshastighet fra den stasjonære som inneholder alle "godisene". Den bærbare har jeg instalert opensource løsningen Mediaportal på og dette fungere relativt greit. Slenger med en illustrasjon av oppsettet: MÅLSETTINGER/ØNSKER: - Jeg ønsker det ultimate oppsettet for dette utstyret. Med tid og stund vil flere PC'er kobles opp på systemet, det er i all hovedsak kablet nettverk jeg satser på. Jeg pleier alltid å få ting til å fungere etter mye fikling og nettverk klarer jeg alltids å få opp. Ting fungere allerede i dag, men jeg ønsker en større forståelse og kontroll over det jeg driver med. Ønsker at dette skal fungere perfekt og nå er det såpass mange faktorer at jeg ikke ønsker å prøve å feile meg gjennom hele oppsettet. Derfor er akkurat DINE innspill høyt verdsatt. 1. Kunne sikre at den porten som brukes til IP telefoni har sikret nok hastighet opp/ned for bruk. Slik det er i dag blir samtale kvaliteten forringet ved store nedlastinger/opplastinger. 2. Jeg ønsker om mulig at jeg styrer all trafikk gjennom HP Procurve switchen. Er det mulig å la all styring av trafikk gå gjennom denne - slik at jeg slipper problemer dersom jeg ønsker å bruke fildelingsprogrammer. At jeg på en måte åpner NGT routeren og tar all styringen fra HP Procurve. Slik det er nå innbiller jeg meg at jeg nesten må gjøre en dobbel jobb da jeg må gå via switchen. Hadde mye problemer tidligere da jeg hadde -Link'en direkte i NGT sin router (Den gang hadde jeg Cisco 677). 3. Jeg ønsker å installere Media Center eller Vista på den stasjonære slik at jeg slipper bindeleddet med den bærbare hver gang jeg skal se film på tv. Da blir det jo som å gå direkte med en nettverkskabel fra stasjonær til tv'en. Vet ikke om dette lar seg gjøre - vet jeg uansett må ha en slags overgangs kabel. Jeg vil da styre datamaskinen som står plassert på kontoret (ca 7 meter fra stue) med bluetooth tastatur/mus, eller annet. 4. Er det mulig å få det til slik at printer kan benyttes i nettverk selv om den ikke i utgangspunktet er en nettverksskriver? 5. Vil det være noe fordel for meg å ha fast IP adresse? 6. Jeg innbiller meg at om jeg fordeler egne nettverksadresser til utstyret mitt internt så som datamaskiner og switcher så vil det være letter å holde kontroll på tingene. Hvordan gjør jeg dette og vil det ha noe å si? Jeg tar gjerne imot tips på utsyr også, har dere konkrete linker vil jo det gjøre det hele enda bedre. Jeg kommer til å oppdatere denne posten om jeg får nye spørsmål underveis. EDIT: Jeg har også en Dreambox som er koblet opp til switchen og som forklart er Printeren koblet opp med den stasjonære PC'en. (Dette kommer ikke med på tegningen.) Bør Dreamboxen ha egen IP Adresse? Endret 17. mars 2007 av tormi Lenke til kommentar
Makky Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) 4. Er det mulig å få det til slik at printer kan benyttes i nettverk selv om den ikke i utgangspunktet er en nettverksskriver? Det finnes egne printservere som kobles til printeren via usb -> enten kablet eller trådløst nettverk. 5. Vil det være noe fordel for meg å ha fast IP adresse? 6. Jeg innbiller meg at om jeg fordeler egne nettverksadresser til utstyret mitt internt så som datamaskiner og switcher så vil det være letter å holde kontroll på tingene. Hvordan gjør jeg dette og vil det ha noe å si? Som du sier selv, vil det være lettere å holde orden på tingene. Likevel ville jeg personlig ikke ha satt fast ip på alt utstyr. Utstyr som jeg vill satt opp med fast ip: 1. switch og trådløs router 2. Server (F.eks den stasjonære maskinen din som er print- og filmserver. 3. Ip-telefoni adapteret 4. Annet utstyr som kan være praktisk å få tak i. Resten ville jeg ha brukt dhcp'en til, og heller f.eks. brukt "smarte" maskinnavn. Ettersom det er et lokalt nett, vil ikke forandringen av ip'er forekomme så ofte, avhengig av hvor lang lease-tid du bruker. Hvordan du gjør dette avhenger litt av hva du bruker som dhcp. Regner med at du bruker routeren til ngt, og det skal være mulighet for å låse ip-adresser il mac-adresser. Ville i tillegg bare brukt base-funksjonen til den trådløse routeren din, så du slipper to forskjellige nettverk. Håper noe av det jeg skrev hjelper deg Endret 17. mars 2007 av Makky Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Misstenker at Switchen din ikke har all den funksjonaliteten du ønsker. Mye skjer på router fronten og du bør kunne benytte en boks som gir deg dhcp, styring av porter og prioritering av trafikk. Det kan enten være en ADSL router eller en trådløs router. Switchen kan da stå uten konfigurering eller ta seg av oppgaver jeg ikke kjenner til som switcher gjør bedre. Et poeng med faste IP adresser er vel at det er lettere å administere bla åpning av spesifikke porter for remote access utenfra. Selv ville jeg på sikt satset på en separat filserver, en print server, alternativt et printserver instikkkort til den enksisterende printeren dersom det er mulig. Jeg skjønnte ikke helt hva du ville med oppkobling til TV. En løsning med kabling av lyd/video til TV fra stasjonær og bluetooth til tastatur høres ikke bra ut. Separat HTPC er tingen. Den trenger ikke lagringskapasitet ettersom alt film og lyd materiale kan ligge på server/ stasjonær. Derimot får du enklere og bedre kabling av video/lyd-signaler og en dedikert mediasenter maskin. Det tror jeg er en God Ting. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Som du sier selv, vil det være lettere å holde orden på tingene. Likevel ville jeg personlig ikke ha satt fast ip på alt utstyr. Utstyr som jeg vill satt opp med fast ip: 1. switch og trådløs router 2. Server (F.eks den stasjonære maskinen din som er print- og filmserver. 3. Ip-telefoni adapteret 4. Annet utstyr som kan være praktisk å få tak i. Resten ville jeg ha brukt dhcp'en til, og heller f.eks. brukt "smarte" maskinnavn. Ettersom det er et lokalt nett, vil ikke forandringen av ip'er forekomme så ofte, avhengig av hvor lang lease-tid du bruker. Hvordan du gjør dette avhenger litt av hva du bruker som dhcp. Regner med at du bruker routeren til ngt, og det skal være mulighet for å låse ip-adresser il mac-adresser. Ville i tillegg bare brukt base-funksjonen til den trådløse routeren din, så du slipper to forskjellige nettverk. Håper noe av det jeg skrev hjelper deg 8172412[/snapback] Jo du peker ihvertfall på interessante ting. Men jeg trenger nok enda mer detalj hjelp. F.eks. Hvordan gjør jeg det slik på trådløse routeren kun fungerer som base? Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Heisann.. Skal prøve å svare på noen av spørsmålene dine. 1. Kunne sikre at den porten som brukes til IP telefoni har sikret nok hastighet opp/ned for bruk. Slik det er i dag blir samtale kvaliteten forringet ved store nedlastinger/opplastinger. Dette kan gjøres med QOS (Quality Of Service) som mange routere har i dag. Da setter du av båndbredde til IP-Telefon adapteret eller setter prioritet på det fra web-interfacet til routeren. Dessverre har ikke din D-Link det så da vet jeg ikke hvordan du kan ordne det uten å kjøpe ny router. Mulig den routeren har en annen form for båndbreddestyring, men tviler på det. 2. Jeg ønsker om mulig at jeg styrer all trafikk gjennom HP Procurve switchen. Er det mulig å la all styring av trafikk gå gjennom denne - slik at jeg slipper problemer dersom jeg ønsker å bruke fildelingsprogrammer. At jeg på en måte åpner NGT routeren og tar all styringen fra HP Procurve. Slik det er nå innbiller jeg meg at jeg nesten må gjøre en dobbel jobb da jeg må gå via switchen. Hadde mye problemer tidligere da jeg hadde -Link'en direkte i NGT sin router (Den gang hadde jeg Cisco 677). Det her tror jeg du skal slite mer med. Når du setter modemet i DMZ eller bridged mode så får du WAN IP rett inn på switchen. Uten en DHCP server på switchen da så kommer du veldig kort. Vet heller ikke om den klarer og bruke andre porter enn uplink portene (gBIC) til å route WAN IP riktig. Etter det lille jeg har lest om den switchen så har den "RFC1534 DHCP/BootP". Om dette er en DHCP server eller noe annet vet jeg ikke. Der får noen med mer kompetanse uttale seg om 3. Jeg ønsker å installere Media Center eller Vista på den stasjonære slik at jeg slipper bindeleddet med den bærbare hver gang jeg skal se film på tv. Da blir det jo som å gå direkte med en nettverkskabel fra stasjonær til tv'en. Vet ikke om dette lar seg gjøre - vet jeg uansett må ha en slags overgangs kabel. Jeg vil da styre datamaskinen som står plassert på kontoret (ca 7 meter fra stue) med bluetooth tastatur/mus, eller annet. Detta skal jo være ganske enkelt da. Hvis du har mulighet til å gå med en kabel fra pcen til tven så legger du en s-video eller compositt kabel der. Hvis ikke så kan du bruke en slik! (Finnes mange slike...er ikke sikkert at denne er noe bra valg) I tillegg så har du ett slikt! Det skulle vel holde tenker jeg.Tastaturet bruker RF signaler så burde ha god nok rekkevidde. (Har ikke prøvd eller hørt noe om det tastaturet, men det så greit ut. Hvis ikke så finnes jo diNovo Edge som endel bedre ut, men jeg vet ikke rekkevidde på det.) 4. Er det mulig å få det til slik at printer kan benyttes i nettverk selv om den ikke i utgangspunktet er en nettverksskriver? Jepp, flere måter faktisk. Problemet her er at hvis du gjør det på den enkleste måten så tror jeg du kun får tilgang til printing fra andre pcer enn den printeren er tilkoblet. Det var hvertfall det jeg fikk når jeg prøvde dette på min multiskriver. Det er bare å dele skriveren i windows så skal du ha print-støtte. Den andre måten er en slik! Den skal fungere med alle All-In-One skriverne +flere. Er heller ikke sikker på om du får fax, scanning og sånn med denne heller, men vil nok tro det. 5. Vil det være noe fordel for meg å ha fast IP adresse? Som andre sier her så ville jeg satt fast ip på Dreamboxen, IP-Telefon adapteret, serveren og routeren. 6. Jeg innbiller meg at om jeg fordeler egne nettverksadresser til utstyret mitt internt så som datamaskiner og switcher så vil det være letter å holde kontroll på tingene. Hvordan gjør jeg dette og vil det ha noe å si? Korrekt..jeg bruker faste iper på ting jeg kobler meg til ofte. Siden det ofte kommer en og annen ny pc i hus, enten til reperasjon eller venner så er det greit at ikke en av de "stikker av" med en av ipene jeg bruker på mitt utstyr. I tillegg så har jeg noen ganske store NAT tabeller så hvis plutselig noe skifter ip hos meg så blir det bare trøbbel overalt. Derfor har Skriver, xbox, dreambox, server, xbox360, routeren, IP-Telefon adapteret og pcen min faste iper. Bærbare og besøkende får via DHCP. Bør Dreamboxen ha egen IP Adresse? JA!! Vet ikke hvor mye du oppdaterer firmware og editerer filer på den, men det er absolutt en fordel med fast ip på den. Endret 30. mars 2007 av Zephyr Lenke til kommentar
Borgy246 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Vil fraråde deg å satse på trådløs sending av tv-signaler, en slik av-boks. De sender på samme frekvens som trådløst nett b/g (det som de fleste trådløse private nett er) og det blir mye striper på skjermen ved overføring. Med et ultimat techno-hjem er du nødt til å ha trådløst nett i tillegg, så dermed utgår trådløs overføring av tv/video. Bluetooth-tastatur eller liknende er stort sett alltid oppskrytt med hensyn til rekkevidde. Tror du må satse på å få tak i noe som gir deg en mottaker rett ved tv'en din. En ir-forlenger som f.eks. følger med microsft remote keyboard. Dette tastaruet er derimot særdeles vanskelig å få til å kommunisere med XP (krever MYE "hacking"). Tilogmed mot windows media center kan det være problematisk å få det til å kommunisere. Min anbefaling går likevel i at du skaffer deg en maskin som er dedikert media center pc, med tilhørende ms tastatur og fjernkontroll. Eller en DVD-Nettverksspiller som KISS. En slik KISS-spiller er den enkleste løsningen, med høy waf (wife acceptancy factor). MEN den er ikke like alt-spisende i forhold til formater på video-snuttene. Endret 30. mars 2007 av Borgy246 Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Hvis du skal det perfekte mediasenter så er en xbox med XBMC det du leter etter. Har enda ikke kommet over et format som den ikke spiser. Tar til og med .iso og .rar. Eneste negative med den er at den ikke kan streame HD-kvalitet EDIT: Enig med det med bluetooth-tastaturet....det var derfor jeg valgte et RF tastatur. Tror de skal være en hel del bedre på rekkevidde Endret 30. mars 2007 av Zephyr Lenke til kommentar
tormi Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Heisann.. Skal prøve å svare på noen av spørsmålene dine. 1. Kunne sikre at den porten som brukes til IP telefoni har sikret nok hastighet opp/ned for bruk. Slik det er i dag blir samtale kvaliteten forringet ved store nedlastinger/opplastinger. Dette kan gjøres med QOS (Quality Of Service) som mange routere har i dag. Da setter du av båndbredde til IP-Telefon adapteret eller setter prioritet på det fra web-interfacet til routeren. Dessverre har ikke din D-Link det så da vet jeg ikke hvordan du kan ordne det uten å kjøpe ny router. Mulig den routeren har en annen form for båndbreddestyring, men tviler på det. Det er isåfall HP Procurve 1800 G - 24 switchen som skal ta seg av båndbreddestyringen. Den trådløse skal kun benyttes opp mot min bærbare PC. Forøvrig takk for gode svar. Nå er det bare et par guider jeg trenger linker til... Forøvrig vedrørende faste IP'er. SKal dette kun gjøres lokalt på de forskjellige "boksene" eller skal jeg ligge ting inn i switch/bredbåndsmodem også? Endret 3. april 2007 av tormi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå