Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ser ikke harddisk i BIOS

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sette sammen en "kjøkken pc" (min første ever) med utgangspunkt i Aopen mini pc MP945-vxr. Det meste har gått fint bortsett fra harddisken. Den ser jeg ikke i BIOS, dvs når jeg går inn på Standard CMOS Features så står det [None] på IDE Channel 0 Master (og DVD-spilleren på IDE Channel 0 slave)

Dersom jeg går inn på Advanced BIOS Features og videre til Hard Disk Boot Priority står det følgende:

1. SCSI-0 : Samsung HM080HI (som er navnet på disken)

Dette er jo ingen SCSI-disk?

Dersom jeg forsøker å installere OS, får jeg beskjed om at det ikke finnes noen HD å lagre på.

Jeg har også forsøkt med harddisken til laptopen min - den vet jeg at virker, men jeg får samme feil der. Tror derfor ikke at det er Samsungen som er gåen.

Som sagt er jeg fersk på dette, og kan ha gjort helt elementære feil.

Er det noen som har noen ide?

Svært taknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har tydeligvis en SATA disk, og kontrolleren er ikke native når den vises som SCSI. Da trenger du en floppy med driver (skal følge med hovedkortet). Helt i begynnelsen på installasjonsprogrammet vil du se at du kan trykke F6 for å legge inn driver.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, Hårek - jeg mistenkte noe slikt basert på de meldingene jeg fikk under installasjone - problemet er bare at det ikke er noen floppy til den maskinen - det er en minipc med kun DVDdrive og HD. Må jeg skaffe en og koble til via USB?

Lenke til kommentar

Om du har en annen fungerende pc, kan du bruke f.eks nLite til å streame driverne du trenger inn på XP cd´n. Du brenner altså ut en ny XP cd med de driverne som trengs for å få installert Hd´n skikkelig. Om du ikke har SP2 på din XP cd, streamer du inn det samtidig.

Lenke til kommentar

[løst] Da sier jeg takk til alle som har bidratt, inkl. kollega Stian som henledet oppmerksomheten på denne linken til Aria Tecnology

Da kom alt i passe porsjoner som selv jeg fikk til. Nå gjenstår det bare å sende hele tråden til PSdata - som ikke hadde peiling da jeg snakket med dem. Hadde de hatt det, hadde de sluppet å sende meg en ny barebone - sam naturlig nok hadde samme "feilen" som den første jeg fikk. Nå kan de kanskje spare retur ++ i framtiden.

Igjen takk skal dere ha!

Endret av PassiveX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...