Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvitmalt trepanel; hviken maling bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Har en sommerhus med ubehandlet trepanel, regner med at det er furu - og dette panelet er ca 50 år gammelt. Dermed har det blitt endel mørkere, og siden hytten ligger ved sjøen passer det best med lyse vegger. Fargen jeg vil ha på veggen er ganske enkelt hvit. Men; det store spørmålet er; hvilken hvitmaling bør jeg velge?

Jeg vil slippe unna med ikke mer enn tre strøk, helst to. Og på toppen av det hele vil jeg gjøre det rimeligst mulig. Er mange billige, hvite vannbaserte malinger, men er det noe jeg bør være ekstra oppmerksom på?

Noen som har spesielt god erfaring med en billig hvitmaling som ikke krever alt for mange strøk for å gjøre treveggen helt hvit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du bruke kvistlakk og ha det på alle kvister så de ikke svetter igjennom malingen.

Skal du bruke vannbasert må du bruke heftgrunn under så den sitter bedre på veggen.

ang. hvilken malings merke du skal bruke vil jeg anbefale å ikke gå for noe "billig" merke idet hele tatt, men velge Jotun Lady vegg 10. dette er en slite sterk silkematt vanbasert maling.

Dog du burde vurdere Jotun Lady Panel 15, dette er en silkematt oljebasert maling.

Velger du denne vil du slippe å bruke heftgrunn og den sitter bedre på veggen enn det en vannbasert maling vil gjøre.

Anngående farge: burde du du velge eggehvit (ncs: 0502-Y) isteden for hvit da denne er tonet litt ned.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Jeg glemte å legge til en liten detalj; finishen trenger ikke å være helt strøken, hytta blir nok revet eller bygget kraftig om de neste 10-20 årene, så malingen trenger ikke å holde "en livstid". Sommerhuset blir kun brukt om sommeren, er ingen isolering å snakke om der.

Dermed håper jeg på å finne en jallaløsning som funker delvis, uten at jeg skal bruke hundre spenn per liter maling - og helst uten at jeg skal bruke hele sommeren på å male gulv, vegger og tak på hytta, som dekker omtrent hundre kvadrat. Hundre spenn literen - på to strøk - kan derfor bli ganske dyrt for meg, fattig som jeg er. :)

Noen flere tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...