erot71 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Hei. Sitter på 2 Samsung lcd skjermer: Min "gamle" Samsung 19" SyncMaster 940B og "ny" i dag Samsung 22" SyncMaster 225BW. Sliter med å avgjøre hvem som i grunn er best... Klart at 22" er større, og det er jo en fordel Men det som trekker ned er at den kun kjører 60HZ på 1680 x 1050. Setter jeg ned oppløsningen kan jeg jo kjøre med 75HZ, men alt blir jo ganske uklart i lavere oppløsning på skjermen (tenker da på vanlig jobbing og ikke spill) 19" kjører jeg på 75hz i 1280 x 1024. Føler jo at 75hz gir et langt bedre bilde enn når du kjører på 60hz på 22"en. (men kan jo bare være noe jeg føler nå - må innrømme at jeg hadde problemer når jeg byttet ut TV som jeg arvet av min farmor for 15 år siden til en ny widescreen TV også ) Pokker jeg sliter med å avgjøre om jeg skal beholde 22", eller benytte meg av angrefrist og bytte tilbake til 19" Hva mener dere, er det stor forskjell på 60HZ og 75HZ? Eller er det kun noe jeg må vende meg til? Når det gjelder spill er det jo også mange som kun kan kjøre i max 1280 x 1024 og ikke i wide format - og det igjen gjør at ting blir litt uvant og rart. Men pokker det er jo supert med større skjerm da! Men er det så supert? Eller vel litt den typen som ikke klarer helt å bestemme meg nå , så trenger noen råd. Takker for at du gadd lese igjen! Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 1. LCD skjermer er laget for å kjøre på 1 oppløsning, det er nativ. Det er da den viser bilde best og bør ikke kjøre på andre oppløsninger. 2. LCD skjermer kjører bare på 60 hz og du vil ikke ha noe bildeforskjell ved å justere det. Alt det 60 vs 75 vs 100 hz tilhører CRT dagene og er ikke noe du behøver å bry deg om. Det har kommet LCD TV skjermer som støtter 100hz så når de kommer som PC skjermer så kan du begynne å tenke på det...men det tror jeg er en stund til de er i din prisklasse. Så med det sagt....skjønner jeg ikke helt hva du trenger hjelp med å finne ut? Om du skal ha større skjerm?? Mindre?? AKIRA Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Hei. Takk for svar. Nei, du kan så skrive - hva trenger jeg hjelp til.. Jeg kjører 75hz på 19" og føler bildet er litt mer rolig der i forhold til 60hz på 22" - men mulig det kun er litt uvant med widescreen skjerm. Så du mener det ikke bør være noe problem med 60hz? Før når jeg hadde CTR hadde jo dette med HZ mye å si. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Hz har ingenting å si for LCD skjermer. Så da er det andre faktorer som spiller inn på den forskjellen du opplever. Hva de er vet jeg ikke. AKIRA Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 OK, så HZ har ingenting å si på LCD...det var nytt for meg. Hva er grunnen til det? Hvis så er tilfelle er det klart jeg beholder 22". Takker for den infoen! Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Jeg har brukt en Viewsonic 19" lcd en god stund nå. den har kjørt på 75hz! I dag fikk jeg min nye samsung 226bw 22" som kjører på 60hz. Ble etter en time sliten, og fikk vondt i hode.. men tror jeg bare må venne meg til 60hz. Men merka stor forskjell! Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Ja, det er det jeg også er usikker på om jeg føler - og er det da vært 3"? Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Dere har kanskje foret skjermene med et 75 Hz innsignal, men dere har 99% sikkert bare sett 60 Hz. Som AKIRA var inne på kan dagens LCD-skjermer bare vise 60 Hz. En blir ikke sliten i øynene og får hodepine av 60 Hz på samme måte som CRT. Forskjellene dere har opplevd må komme av andre ting. Mer info å finne her: http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=3159 http://www.behardware.com/articles/641-5/1...-afterglow.html Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Merkelig at jeg merker stor forskjell på 60Hz og 75Hz da... Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Merkelig at jeg merker stor forskjell på 60Hz og 75Hz da... 8175377[/snapback] Er det i spill med VSync på? I så fall har du bare konstatert at 75 frames/s gir merkbart bedre flyt enn 60, og det er jeg enig i. Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Takker mye for info og linker Føler at når jeg setter 19" på 75HZ blir bildet klarere og mer behaglig(på skrivebordet), men etter denne info - må jeg teste dette på nytt - mulig det bare er noe jeg "tror" pga at jeg vet den står på 75HZ og at det ga bedre bilde i "gamle dager" på min CTR. Hva er grunnen til at LCD ikke klarer mer en 60hz? og det står jo i spes. til LCD skjermen at den klarer 75HZ - hvorfor det? Er det at innsignalet er 75hz og ut er 60HZ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Elektronikken i LCD klarer mer enn 60 Hz. Men selve panelet som viser bildet oppdateres bare på 60Hz (på de fleste paneler). En CRT må ha høyere frekvens fordi det er faktisk bare et lite punkt som blir opplyst, og det punktet flytter seg over skjermen. Vi ser et helt bilde pga at fosforet gløder en liten stund etterpå, og øyet er litt tregt. Men en LCD virker på en helt annen måte, hele panelet lyser hele tiden. Dermed er det ingen relevans å sammenligne frekvens på CRT og LCD. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) OK, så HZ har ingenting å si på LCD...det var nytt for meg. Hva er grunnen til det? 8171975[/snapback] LCD og CRT fungerer på fundamentalt forskjellige måter. En CRT-skjerm bruker en horisontal scan-line-metode hvor bildet "tegnes" (belyses er mer korrekt) i horisontale linjer. Hver linje går fra venstre til høyre, og denne prosessen går progressivt fra topp til bunn etterhvert som hver linje fullføres. Når du har en oppløsning med f.eks 1200 pixler i høyden er det til sammen 1200 horisontale linjer. Problemet er at når en pixel, eller alle de f.eks 1600 pixlene på ei linje, er belyst varer ikke belysningen veldig lenge. Derfor må skjermen svært hurtig gjenta hele prosedyren å belyse alle linjene på nytt for at du ikke bare skal få et veldig kort blink på skjermen, og så bare helt svart bilde inntil neste gang skjermen belyses på nytt. Effekten blir at skjermen da blinker veldig hurtig, og om du setter dette til 60 Hz (60 fulle bildebelysninger pr. sekund) vil de fleste klare å se at skjermen flimrer. Setter du skjermen til 75 Hz og over, er denne blinkende belysningsprosessen i skjermen for rask for at skjermen rekker å bli veldig mørk igjen før prosessen gjentas slik at det oppleves som mindre blinkende. Det er dokumentert at mennesker kan se litt over 200 blink pr. sekund, så dette kan ikke ha noe med at 'blinkingen er raskere enn hva øyet klarer å oppfatte'. Se her for mer info om dette. LCD benytter flytende krystaller som endrer stilling når de utsettes for elektrisk spenning. I motsetning til CRTs blinkende belysning, er belysningen på en LCD-skjerm konstant. Det vil si den ikke blinker. Siden LCD ikke bygger på en scan-line-metode slik som CRT kan ikke pixlene skifte farge umiddelbart som følger av at det tar litt tid å omstille krystallene. Dette gjør at LCD-skjermer er noe tregere enn CRT i å endre farger, men har en mer "analog" modus for å endre fargene (og dermed bildet) enn CRT. Frekvensen man da setter når man bruker en LCD-skjerm blir kun hvor ofte skjermkortet sender oppdateringer til LCD-skjermen for hva som skal vises til enhver tid. Siden LCD-skjermer er relativt trege er det ofte lite hensiktsmessig å benytte høyere frekvenser enn 60 Hz siden LCD-skjermen likevel ikke vil rekke å omstille krystallene raskt nok. Men når LCD-skjermene blir raskere vil vi nok gå over til 75 eller 85 Hz som standard, om ikke 100 Hz. PS. Dette er en veldig enkel illustrasjon. Med forbehold om feil. Endret 18. mars 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå