dracula Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Next gen er definert utifra de forskjellige produsentenes utgivelse av konsoller. For nintendo så er WII next gen, fordi den kommer etter forrige generasjonskonsollen til nintendo GameCube. For MS så er 350 nextgen fordi den kommer etter deres forrige generasjonskonsoll Xbox, osv.. Dette er ikke så mye å fundere over egentlig, svaret er ganske logisk. Wii er femte (og foreløpig siste) generasjonskonsollen til Nintendo, dermed er den next gen, uansett om den ikke er like kraftig som 360/PS3 så er den for Nintendo, next gen. Lenke til kommentar
mbiof Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Den eneste nextgen konsollen som vi kjenner til er ps3. Alle andre er current gen. Så egentlig er ikke nextgen et hedersord. Det betyr bare at du er litt seint ute :!: Et ord som ikke kan defineres bør heller ikke benyttes da det ikke betyr det samme for forskjellige personer. Lenke til kommentar
oyvindhauge Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 PC'n må vel være mest next-gen. Her skjer det stadig utvikling på maskinvarefronten. PC'n har vært først ute med mange av de viktigste spillkonseptene feks nettverksspilling, massive onlinespill, bra grafikk, stor variasjon av spill, mulighet for å snakke sammen, digital distribusjon, masse forskjellige programmer, mulighet for å utvikle/lage spill og innhold selv. Konsoller er seriøst bare billige kopier av pc'n Jeg har for øvrig stor sansen for konsollene også, men jeg mener at pc'n har vært mer next-gen enn noen konsoll så langt. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 No gjelder vel traaden next-gen konsoller da Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Ps3= Next-gen hardware, next-gen grafikk, next-gen online, next-gen disk format(for film og musikk)?, last-gen kontroller(med element av next-gen) Xbox 360=next-gen hardware, next-gen grafikk, next-gen online, last-gen kontroller Wii=last-gen hardware, last-gen grafikk, null-online,next-gen kontroller Men nå skal det jo sies at alt nå er bare gen next gen er jo det som kommer , last gen er det som har vært. Endret 17. mars 2007 av Mgs Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Next-Gen er rett og slett den nye generasjonen konsoller. Altså den som skal ta over for den foregående konsollen Det er den faktiske betydningen av det. Hva folk putter inn i ordet, som HD-oppløsning, nytt innhold osv er forskjellig fra person til person. Lenke til kommentar
Döden Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 "Next Gen" har for meg blitt synonymt markedsføring og hype. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 "Next Gen" har for meg blitt synonymt markedsføring og hype. Ja ^^ Lenke til kommentar
oyvindhauge Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 No gjelder vel traaden next-gen konsoller da 8174275[/snapback] Ja, men jeg mener at konsollene kanskje ikke er så next-gen som markedsfolkene i Sony/MS/Nintendo vil ha det til. Konsollene har alle sine meget gode sider, men jeg vil vel ikke påstå at noen av dem finner opp kruttet. Nintendo er vel kanskje de som har mest nyvinning så langt. Bra grafikk er vel ikke akkurat en revolusjonerende ting. Live-spilling er heller ikke særlig nytt. Spill hvor du er soldat og skyter monstere er heller ikke nytt. Maskiner som kan spille av filmer, musikk, vise bilder, osv er ikke nytt. Next-gen er vel kort og godt en markedshype. Men for all del, "next-gen"konsollene kan og vil gi oss mange timer med underholdning Det er vel det viktigste. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Det er alikevel konsoller vi snakker om her Du kan se min vurdering på hva "next gen" er noen poster lenger opp, hvis du mener jeg er en uoriginal person Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 teknisk sett så er det bare at de er den nye generasjonen konsoller. selv om det virker som mange reklamer osv bruker next gen som et ord for bra grafikk etc. SNES var next gen når den kom i '91 eller '92 eller når det var. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Poenget, og problemet, er at man egentlig ikke helt vet hva man skal definere som next-gen, curent-gen og last-gen her på forumet. Mange ser ut som de bruker begrepet lite hyppig som "noob" og "fanboy", dvs at det mister meningen over tid for man bruker det i tid og utid. Derfor jeg setter litt søkelys rundt dette, for om next-gen er et tidsbegrep, hvorfor brukes det da i f.eks om X360 som er kommet. Og hvorfor brukes det i mange tilfeller KUN om HW kraft og grafikk? Lenke til kommentar
Mala Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Ka jo still spm. om paa hvilken maate disse nye konsollene vil gi oss nex-gen spillopplevelser? Ka definerer vi som sistnevnte? Hehe. Lenke til kommentar
Blomvik Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Next-gen spillopplevelse er det jeg kommer til å spille om 5 år Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Fordi det er det som høres best ut Blir litt teit å si dette når Gears of War kommer: "WOW! Dette var virkelig current-gen grafikk!" Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 hele diskusjonen angående next gen eller current gen er helt håpløs. Det har ingenting for seg hvem som sier hva. Next Gen er et utrykk vi bruker på de nye konsollene i starfasen. Vi kommer ikke til å kalle dem next gen om 3år. Så dette problemet vil forsvinne av seg selv. Men selvsagt så er det jo kvarulanter og folk som skal ha det "teknisk rett" hele tiden. Å de må for all del kalle denne genrasjonen konsoller for Current Gen og bli missforstått. For så å holde sin lille tale om hvordan vi nå har blitt current gen. Å denne talen gir 99% a rats ass about og synes hele greiene og diskusjonen er litt over the top teit. (dette er basert på egen synsing og bør ikke brukes i tidsskrifter som fakta) Det jeg mener er next gen er ny harware som erstatter det gamle, og med dette så kommer det forbedringer på alle felt som jeg føler er ting som definerer next gen. Bra grafikk er en selvfølge. Selv om det er litt overfladisk så er vi vel alle litt overfladiske av og til. Å det er litt gøy og tenke. Man, det ser bra ut. Når man spiller. Nye måter og spille på. Her går Nintendo foran med et godt eksempel, etterfulgt av sony . Microsoft står stort sett stille på dette området. Bedre og mer realistisk fysikk i spill. Vi kan si mye bra om GTA. men fysikken var ikke det som kjørte spillet til tops. Mer interaktive spillmiljøer. Nå som vi har kraft nok så kan vi gjøre mer objekter "spillbare" om man kan gjøre noe med dem, ta dem opp. Se på dem, kaste dem. Gjøre mer en bare gå forbi omgivelser som er limt fast i hverandre. Kunstnerisk frihet. Nå har vi endelig kraften til å gjøre stort sett det vi vil med spill. Portal er et bra eksempel her. (siden kunst kan være mer en grafikk) Å grafisk kommer det og bedre titler nå. som det anime spillet som var linket til på forumet her nylig. Lenke til kommentar
Fnix Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Ordet i seg selv burde være selvforklarende? Ikke den forrige, ikke den nåværende, men den neste generasjonen? For meg ligger det i å være et tidsbegrep, og har ingenting med grafikk, ny teknologi eller spillemåter å gjøre. Det blir for meg et ord som brukes når noe nytt skal skifte ut det gamle. Men jeg skjønner at det fort kan bli et veldig relativt begrep som brukes rundt løst og fast. Ordet er, med andre ord, veldig "in" (populært). Lenke til kommentar
mbiof Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Jeg kan skjønne at ms brukte nextgen i annenhver setning i året da de var alene på markedet. Da var det viktig for ms å understrteke at selv om de hadde sluppet konsollen sin så var den like god som de andre som kom senere. Når det gjelder hvem som har drevet spillindustrien fremover så er det helt soleklart at nintendo har vært en drivkraft. kanskje til og med den viktigste. Hederlig omtale går også til Atari og SEGA R.I.P. Sony kom fra intet (Spillmessig) på midten av nittitallet og viste verden at alt som kan gjøres i 2d kan gjøres vel så bra i 3d. Nintendo og Sega fikk sine repektive rumper servert på sølvfat. Dette tror jeg egentlig at det er stor enighet om på forumet. MS derimot tillegges ikke mye heder og ære med endeløse pc porter og fps. Men de har gitt viktige bidrag de også. Særlig gjelder det for oss PAL gamers som så ofte er blitt gitt fingeren. MS var de første som tok europa på alvor og gav oss en noenlunde lik prioritering med resten av verden. Dette fortjener MS ære for. I denne generasjonen har Nintendo fulgt etter MS sitt eksempel med en tilnærmet simultan launch. Sony ville også ha gjort det samme om ikke blu-ray lesehode mangel hadde tvunget dem til å gjøre en prioritering. Tror dere at dette hadde skjedd uten at MS hadde kommet på banen i 2001? Nextgen er det vel ikke, men viktig nybrotts arbeid er det absolutt. Forøvrig lover jeg å aldri mere bruke ordet(ene) nextgen Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Ja ordet i seg selv burde være ganske selvforklarende, men i det siste har det blitt like misbrukt på forumet som fanboy og noob. Mange som har sagt at "X360/PS3 er den beste next-gen konsollen" noe som har irritert meg grønn egentlig fordi next-gen er jo neste generasjon, dvs at de har ikke komme ut på markedet. Derfor, kanskje godt med en liten diskusjon rundt dette slik at ordet ikke blir totalt rompekjørt før next-gen faktisk kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå