Gå til innhold

Hva defineres som next-gen konsoll?

Bear^

Anbefalte innlegg

Av alle diskusjoner som har pågått her på forumet er det en definisjon jeg aldri har klart å fått et helt konkret svar på. Hva defineres som next-gen?

Mange sier det er grafikken som definerer next-gen. Om konsollen presser ut nok polygoner til å få TVen til å skrike i smerte og blø i komponent inngangen så er det next gen. Men stemmer dette?

Mange har definert Wii som last gen grunnet grafikken, men den tilføyer noe totalt nytt til markedet som ingen andre konsoller har klart. Den tilføyer like mye nytt i sin form av bevegelse som X360 gjorde med grafikken. Så hvorfor skal man si at kun grafikk er next-gen?

Jeg for min del, som dere kanskje ser, definerer next-gen som det nye konsollen fører til rekken. Ingen konsoll blir noe last-gen om de fører noe nytt med seg, selv om det ikke er grafikk som føres med.

Så hva skal man definere som next-gen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8171318[/snapback]

Nå som alle konsollene er ute er vel neste generasjon konsoller de som kommer etter de tre som er ute nå. Wii, x360 og PS3 er alle 'current gen'-konsoller.

For meg har det ikke så mye med grafikk eller spillbarhet å gjøre. Det er vel heller når de kom ut det er snakk om.

Ta en titt på wikipedia eller noe for nærmere opplysninger om generasjoner innen konsoller.

EDIT: Det blomvik sier er riktig.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert her men.. men hvis vi ser på tidligere tider kommer konsollene fra de forskjellige produsentene i "blokker" altså det går noen år så kommer det en ny generasjon, samtidig er pc hardwaren blitt oppgradert på den tiden det tar å utvikle konsollene... altså har vi en ny generasjon konsoller

nextgen grafikk er nok et begrep som blir mye brukt av anmeldere for tiden... men det betyr jo bare at spillene kjører på mye kraftigere hardware nå enn for noen år siden

Lenke til kommentar

Next-gen defineres helt klart av Rally og Formel1 spilltitler tilgjengelig på plattformen. PS3 er soleklar next-gen med sin MotorStorm og F1. Wii har vel Excite Truck som skal være morsomt, om enn ikke heeelt rally. Men greit nok, Wii er next-gen. Og så fins det vist en konsoll til tror jeg, men denne er ikke spesielt populær og har ingen rally eller formel1 spill. Mao ikke next-gen.

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

Mye rart det står her da.

Next gen er en rellativ betegnelse for når en ny teknologi står på trappene til å bli introdusert. Begrepet er ett "kontainer" begrep som til enehver tid fylles med hva som vi vet vil komme om "kort" tid. Som en sa over her så er jo nå Wii, PS3 og Xbox360 alle lansert og man må da kalle dem "current gen". Next gen er da ryktene som begynner å svirre om hva neste konsol vil ha. Noen journalister har brukt begrept løst og sagt at "gears of war" endelig introduserte "next gen". Men det er jo ett paradoks da noe som er lansert ikke kan være det neste. Det er jo her.

Så da håper jeg det er avklart!

AKIRA

Lenke til kommentar
Lansering og salgs perioden.

8171630[/snapback]

Og vi står igjen med en maskin som utviklerne presser mest mulig penger av, la oss si 10-15 000 og står igjen med pc, som tilbyr bedre grafikk enn i ps3, med mulighet til og oppgradere, flere brukerområder plus musa som er like god som pekeren på wii, og ja... jeg har faktisk wii selv og må si det er litt oppskrytt :whistle:

Endret av Erixxn
Lenke til kommentar

Selv er jeg klar over forskjellen mellom curent-gen og next-gen men ettersom det er fåtall her som vet (eller ikke bryr seg om) så stiller jeg spørsmålet hva som defineres som "next-gen" ettersom det er det mest brukte ordet i denne krigen som skjer mellom leirene.

Lenke til kommentar
Next-gen defineres helt klart av Rally og Formel1 spilltitler tilgjengelig på plattformen. PS3 er soleklar next-gen med sin MotorStorm og F1. Wii har vel Excite Truck som skal være morsomt, om enn ikke heeelt rally. Men greit nok, Wii er next-gen. Og så fins det vist en konsoll til tror jeg, men denne er ikke spesielt populær og har ingen rally eller formel1 spill. Mao ikke next-gen.

8171777[/snapback]

:!:

Lenke til kommentar

8171318[/snapback]

Sony PS4

Microsoft Xbox 720

Nintendo WiiWii

Hehehe måtte bare.. Synes forøvrig "nextgen" er ett av de mest oppbrukte ordene for tiden.

Sånn litt alvorlig så ville jeg vel kalt wiimoten ett premieeksempel på nextgen sammen med f.eks grafikken i Gears of War.

Glemmer selvsagt ikke sixaxis-kontrolleren da for den er jo så nextgen at den ikke har slik teit lastgen teknologi som rumble. Men det blir vel fikset ved at man legger inn nextgen rumble i den slik at den blir en krysning av last-gen(utseende/form), current-gen og next-gen på en og samme gang :hmm: Er til å bli svimmel av det her :D

PS! Noe av det som står her kan muligens være ironi, sarkasme eller begge deler på en gang!!

Lenke til kommentar

For meg så virker det ganske klart at next-gen har med tid å gjøre. Det er ganske enkelt å klassifisere en konsoll i en generasjon da konkurrentene lanserer de i samme tidsperiode nå til dags. Går man litt tilbake i tid finner man vel en del avvik, men hvis man skal definere next-gen utifra grafikk og andre tekniske muligheter blir det så langt fra en objektiv definisjon som vi kan komme. Det er jo bare å se på denne tråden så forstår man jo at det blir håpløst.

Denne generasjonen består av Wii, 360 og PS3. Forrige var Xbox, GC, PS2 og DC. Tidligere var det PS1, Saturn, N64 o.s.v. En generasjon er konsoller som kommer i noenlunde samme tidsrom og er konkurrenter. Slik tolker iallefall jeg dette begrepet.

Når folk snakker om at spill ikke har next-gen grafikk, bør man vel snakke om at et spill ikke utnytter maskinvaren godt nok eller ser ut som et spill som kunne kommet på forrige generasjon fra konsollprodusenten.

Lenke til kommentar

Altså, vi hadde PS2, GC & Xbox... så kom den neste generasjonen.. X360, Wii & PS3!

Akkurat som SNES & Mega Drive var next-gen engang i tiden, bare synd PR folkene den gang ikke skjønte hvilket gullkorn av en forklaring "Next-Gen" skulle bli 15 år senere.. da hadde vi ikke hatt denne diskusjonen nå.

Så, kort forklaring... "Vår" Next-gen'en startet altså for halv annet år siden...

Next-Gen kommer ikke før 2010-2012 engang tenker jeg..

[Alle skrivefeil & teite setninger i dette svaret kan skyldes på Vodka+Battery blandingene]

Lenke til kommentar

Ja klart at next-gen er snakk om tid, er jo egentlig klart. Men folk bruker det om alt. F.eks i X360's reklame sier de "neste generasjons gaming er her". Men om det er neste generasjons gaming må det jo være langt fremover i tid. Eller?

Lenke til kommentar

Min definisjon av next-gen er vel den konsolen som kommer etter det vi har nå. Tildigere var overgangene fra 8-bit til 16-bit og derfra til 32-bit. Så kom Jaguar som var 64-bit, men som mange regner som en 32-bit. Dreamcast var 128-bit.

Noe helt annet. Jeg liker ikke setningen "Bruk fremtidens teknologi i dag".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...