Irminsûl Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Tenkte jeg kanskje skulle kjøpe en egen harddisk som jeg kan legge alle CD-ene mine på ... Med årene har jeg hørt mindre og mindre på musikk enn det jeg gjorde, fordi jeg er drittlei av å grave frem CD-er fra hyller (over og under) hver gang jeg skal skifte artist/plate. Ofte når jeg hører på noe er det MP3-filer jeg har lastet ned, ol; så utrolig deilig å bare gjøre alt med noen museklikk. Noen tanker rundt dette? Noen tips? Er det idiotisk? Finnes det bedre løsninger? Hvordan er det med lydkvalitet -- har det noe å si at det ligger på en harddisk i steden for på en CD? Ideen var å legge hele CD-ene -- 1:1, lossless -- så jeg enkelt kan ha en spilleliste med alt sammen på. F.eks, 500GB, intern HD, WinAmp el. til å spille av. Hadde jeg hatt lagringsplass til det ville jeg gjort det samme med DVD-platene mine; bare legge all dritten i kjelleren og spart en menge fysisk plass. Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 God ide. Rip til flac, Vær flink med tag'er. Lenke til kommentar
Irminsûl Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Rip til flac, Ja, det er ikke dumt. Husker jeg leste en del om det for litt siden, og ble imponert -- uten at jeg har prøvd det enda. Sparer vel en del plass på det. Vær flink med tag'er. Ja, fy faen ... Når jeg først kjøpte en iPod i fjor, la jeg inn et lass av filer og CD-er; bare rot! "the doors" var ikke det samme som "The Doors", etc. Ikke fordi jeg selv hadde gjort noe feil (annet enn at jeg ikke rettet opp ANDRES feil), men fordi de som legger inn den informasjonen på CD-ene hadde rotet det til. Etter et utall timer med å legge inn disse filene, måtte jeg formatere iPod-en og legge inn CD for CD, og sjekke nøye alt ble riktig, slik at det var lett å finne frem. True story. Lenke til kommentar
perbe Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Du bør bruke EAC (http://www.exactaudiocopy.de) Det er et av de få programmene som kan lage en HELT lik kopi av en en musikkCD. EAC støtter og CDDB sånn at du slipper å legge inn navn på sporene osv.. Du kan velge å rippe til enkeltspor eller hele cden til en fil. av lossless pakkere så er APE, WAVEPACK og FLAC bra... EAC kan rippe direkte til APE. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Kjøp to harddisker til dette, f.eks to 500gb til 1100 kr hver, og sett de i raid 1. Da vil all musikken være på to harddisker, og du slipper å rippe alt om igjen om en harddisk dør. Bruk MediaMonkey til å organisere, og rippe CD-ene dine. MediaMonkey takler enorme biblioteker, og kan rippe til flac tror jeg. Lenke til kommentar
jallamamba Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Jeg har alle mine CD'er på en stk ekstern HD i nettverk, er kjempegreit. Nå skal jeg gå videre, tenker sikkerhet og (har ikke lyst å rippe en gang til) skal ha meg denne 1TB boksen med 2x 500mb i RAID. Veldig greit å være sikrest mulig med slike samlinger Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Bruk MediaMonkey til å organisere, og rippe CD-ene dine. MediaMonkey takler enorme biblioteker, og kan rippe til flac tror jeg. 8174258[/snapback] Jeg har også meget god erfaring med dette programmet. Navnet virker ganske jalla, men programmet er bra! Gratisversjonen scanner ikke i sanntid. Men jeg bruker cdex til å rippe cder. Kanskje bare gammel vane. Cdex ripper til både mp3, flac, wav osv. + at cdex henter id3-tag automatisk fra nettet. Mediamonkey henter grafikk til album via amazon.com. Dette er er en manuell og tidkrevende prosess. Grunnen er at det ofte finnes et utall utgivelser av samme album. 2 stk 500 gig harddisker i raid 1 er sikkert greit. De 1000 ekstra kronene i ekstra sikkerhet med en ekstra disk tjenes fort inn igjen i tilfelle harddisk error. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå