Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista vil ikke installere!

Anbefalte innlegg

Kjøpte ny PC for en måned sia, installerte Vista, tok helvetes lang tid og få starta installasjonen men det er greit, for ca 8 dager sia installerte jeg Ubuntu, etter det ville ikke Vista virke, jeg brydde meg ikke mye men nå trenger jeg Vista til blant annet Skole Prosjekt.

Nå er problemet at loadern stopper etter at Vista er ferdig og laste inn. så tenkte jeg skulle prøve og installere XP da, men neida etter installasjonen "Kan ikke laste Opprativsystem" tror det kan være korupt CD men kan prøve på nytt, men når jeg setter inn Vista CDen så stopper den og laste og alt så utrolig tidlig akkurat som første gang, men denne gangen skjer det ikke noe, har latt PCen stå på i 6 timer for og sjekke, ikke noe skjedde, forje gang tok det ca 5 minutter...

Forslag til og Fikse det? Inkluderer det formatering av C så ok, men vist jeg må formatere hele harddisken så blir jeg ikke glad...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dama hadde xp64 og levde i sus og dus helt til Vista kom. Det gikk fort før det ble for dårlig kompatibilitet (selv om maskinvaren virket; det var noen programmer som knotet) og etter dette har vi ikke vert i stand til å installere xp eller linux på en tilfredsstillende måte. Maskinvare mangler, nå finner den ikke enkelte sektorer med filer på to installasjonsCDer som har fungert tidligere. Prøvd reset av bios, formattering av hd, bytte av hd, installert mange ganger og stanger nå huet i veggen. Arg!

Noen tips?

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å installere Vista. Men det er viktig å følge veiviseren hele tiden.

Etter at du har valgt språk og tastatur, kommer du til et valg om å bare forsette instalasjonen, eller å velge avansert instalasjon. (Formatering - slette - partisjonering)

Ikke hopp over denne valg muligheten..

Vista er ikke ustabilt hvis du har godt med minne, helst 2 GB.

Vista er ikke kompatibel med alle programmer enda, det er derifra en kan få en ustabil maskin.

Pass på hva du installerer av programmer. (sjekk at de er kompatible med vista)

:thumbup:

Lenke til kommentar
ja jeg også har lagt merke til det....jeg skal aldri instalere Vista. Hva er vitsen?Vista er ustabilt!.....gode "gamle" XP er best!

8185000[/snapback]

Eh?

Har du prøvd det siden du sier noe slikt?

Eneste grunnen til at det kan være ustabilt er dårlige drivere og kompabilitetsproblemer med programmer som ikke er oppdatert, eller bereknet på Vista.

Xp kan ikke måle seg med Vista.

Lenke til kommentar

hehe standard frase ved nytt os det der. En av de beste forbedringene ved Vista (synes jeg) er instaleringen (har blitt et pr alleredet på forkjellige pcer), ikke bare går det fort men man kan rette på booten etc etc på en meny ved å botte med cden.

Jeg har også tilgode å møte på problemer som ikke lar seg løse fort, at noen opplerver baby problemer (er nokk en god dose brukerfeil her) kommer man ikke utenom men å gå så langt og rekomandere XP over Vista av den grunn er å gå for langt synes jeg.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Eh?

Har du prøvd det siden du sier noe slikt?

Ja så klart...Kommer ikke med en sånn uttalelse uten og vite i det hele tatt hva jeg snakker om...

30-40% av brukere som syter og klager på vista er som regel pga av drivere som er beta og som gjør systemet ustabilt og performance er nedsatt..osv..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme problem med min stasjonære PC nå, hadde installert Vista og plutselig en dag jeg skulle skru den på igjen hang det loading logoen under oppstarten.. Den stod i mange timer, uten at jeg kom inn i vista i det hele tatt.. så tenkte jeg at jeg skulle prøve å formatere, men neida. Under installasjonen da alle filene er ferdig lastet og installasjonen skal til å kjøre windows henger pcen seg, dette skjer på samme sted HVER eneste gang..

noen som har tips?

btw min PC er en AMD 3500+ tror jeg, 1gb ram, 500gb hdd,geforce 7800 gt

Lenke til kommentar

syt syt syt.! vista funker som bare f ... greit noen drivere for eldre skjermkort osv. er ikke lurt å prøve seg på.. men å få boot probs er ganske vanlig .. på xp også.. test føst og fremst å resete cmos.

så sjekker vi bios settings.

alltid boot fra cd under installasjon, så fra hard-drive på vanlig booting.

du trenger faktisk ikke drivere før du er på desctop.. det gjorde vertfall ikke jeg.!

men du må se vista ultimate før du avskriver det totalt.. !

personlig bruker jeg en install cd fra en kompis, og en timestamp... litt lugubert men ok..!:-)!

Lenke til kommentar

etter å ha hatt vista i en måned, må jeg si at XP foreløpig er bedre.

Kompatibilitetsproblemene er en ting, men det krever for mye av systemet. For mye ressurser brukes på et operativsystem som tross for all sin glitter og glamour ikke har nevneverdige forsprang på xp.

sant nok, vista har en del meget greie attributter, men ingenting man ikke lett kan klare seg uten.

og å gå tilbake til xp fra vista har vist seg å være ganske mye vanskeligere enn fra xp til vista. jobber fortsatt med den saken.

for meg ligger vista flere år inn i framtiden!

Lenke til kommentar

jeg er så "glad" at jeg har sitt denne(+mange andre) tråder, fordi jeg hadde en tanke om å instalere vista bare for å teste det med den nye pcen min, men jeg tror jeg holder meg til XP.....

enig med deg sviken. Det er ikke noe speielt i Vista så man bør abosolutt ha som man ikke har i XP.

Har lyst å kjøre en pc på sitt maksimale, så hold deg til XP.

Lenke til kommentar
Har lyst å kjøre en pc på sitt maksimale, så hold deg til XP.

begrunn svaret ditt litt bedre?, det er feks ingen grunn til å ha 2gb ramm uten å bruke det, derfor går også flere ting raskere når man bruker vista. Man trenger heller ikke som i Xp å ha på "jåleriet" om man ikke ønsker det.

Videre så er Vista eneste os med støtte for dx10 for dem som er gamer.

Lenke til kommentar

skal vær enig med deg på ram og DX10, men det jeg mente er at en kanskje burde vente litt slik at absolutt alle programmer og drivere er klare.....ser jo enda folk som har problemer...

jaja nok om det.....jeg har eventuelt tenkt å kjøpe Gainwar GeForce 8800GTS, og det er DX10 klart, betyr det at jeg ikke kan yte det på vanlig XP??+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...