Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Da må jeg rekompilere kjernen til å bruke den nye devicescape netverksstakken. For det første tar det lang tid, for det andre er jeg ikke garantert at det vanlige nettverkskortet virker lenger, og det er i hvertfall uaktuelt. 8225508[/snapback] Tror HavarN er inne på noe her (ufri firmware). Jeg "sleit" en stund med mitt (ex) DFI RS482 m/integrert lyd. Dette har ATI Xpress200(NB) og SB450 (SB). Var en del spørsmål/"troubleshoot-tråder" på nettet om dette hk'et. Det som "alsa-project" viser er at "chip'en" skal bruke HDA-Intel (som egentlig er Intels integrerte løsning). Jeg prøvde også ATIIXP (som Ubunutu selv antok at det var ved install). Fikk aldri lyd, selv om modprobe funket, men kun da jeg la inn HDA-Intel drivere. Etterhvert kom jeg til konklusjonen at det måtte være noe "hardware-krøll" med det integrerte lydkortet da det fungerte merkelig (men fungerte) i Windows. Jeg bruker høretelefoner, og de virket kun koblet til line-out ("blå" kontakt) selv om de skal virke på "grønn" kontakt (speaker out). Dette problemet var ikke tilstede (i Windows) ved tilkobling av høyttalere, men hjalp ikke for Ubuntu. "Løsningen" ble å kjøpe ett CMedia-basert lydkort til kr.175 på Netshop. Har man kompatibel hardware er installasjon/drivere minst like bra som for Windows. Endret 24. mars 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) > Tror HavarN er inne på noe her (ufri firmware). Tvilsomt, ettersom driveren til chipsettet er lisensert under GPL. Edit: Ekstra firmware er ikke nødvendig. Endret 24. mars 2007 av tsg1zzn Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Kortet ditt står ikke på listen til hverken Ralink eller FSF Kortet ditt er et gammelt 11mbits kort. Spander 200kr på et nytt kort som faktisk står på listen. Oppdater kjernen din. Smil og vær glad. Hvordan gikk det med Sabayon-testen din Tronaldo? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Kortet ditt står ikke på listen til hverken Ralink eller FSFKortet ditt er et gammelt 11mbits kort. Spander 200kr på et nytt kort som faktisk står på listen. Chipsettet står på lista. lspci gir samme output som i en tutorial for installasjon av driveren. Hvem som har limt chipen fast til brettet har da ingenting å si. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Du vet at det finnes mange revisjoner til det chipsettet? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Du vet at det finnes mange revisjoner til det chipsettet? 8235796[/snapback] Hvor ser du det? Jeg finner bare to. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Du vet at det finnes mange revisjoner til det chipsettet? 8235796[/snapback] Hvor ser du det? Jeg finner bare to. 8239721[/snapback] Ved å følge dine egne (og HavarN's) linker vil jeg tro? Er du interessert i å løse problemet ditt? (dvs. kjøpe ett nytt PMCIA-adapter) eller prøve å "sette fast" HavarN? Jeg ser at tipset jeg ga gikk deg "hus forbi", men jeg vet av erfaring at det ofte er bra tidtrøyte for "stabeiser" både å kverulere på forum.. samt å prøve (i det uendelige) å få "vrien" hardware til å virke. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (dvs. kjøpe ett nytt PMCIA-adapter)Hva tror du jeg har gjort? Jo, jeg har kjøpt et nytt kort, som (ifølge her: http://users.linpro.no/janl/hardware/wifi.html) har et chipset som virker bra (ifølge her: http://www.fsf.org/resources/hw/net/wireless/cards.html). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (dvs. kjøpe ett nytt PMCIA-adapter)Hva tror du jeg har gjort? Jo, jeg har kjøpt et nytt kort, som (ifølge her: http://users.linpro.no/janl/hardware/wifi.html) har et chipset som virker bra (ifølge her: http://www.fsf.org/resources/hw/net/wireless/cards.html). 8241705[/snapback] Jeg er ikke tankeleser.. og ikke kan jeg utlede av det første innlegget at du har kjøpt ett *nytt* PCMCIA WLAN adapter til bruk med Linux. Det ser unektelig ut som om du har kjøpt utifra dokumentasjon om at det skal virke. Da er det surt at det ikke virker.. Ja.. du kan være sint på Linux nå.. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Tja, jeg ville vært sur på ralink driveren, men det er vel som man ser det da... Litt som å bli sur på TV'n fordi dvd-spilleren ikke virker... men, men... Venter fortsatt på rapport fra Sabayon testingen til Tronaldo. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg føler det finnes valide poeng mht at brukervennligheten kan bli bedre. Jeg er splitter ny, og mitt første møte var manglende støtte for en sær sata2-kontroller på Asrock-kortet mitt. Gjorde ikke noe, da jeg hadde et Msi neo4 liggende. Win kommer her opp med F6 for installasjon fra *... ok, diskett da. men tross alt ...*. Denne kunne de godt kopiert synes jeg (men selvfølgelig fra usb eller nett) Deretter var ikke mitt 7900gto støttet i 6.10 kjerne, så jeg måtte installere driver via CLI før jeg fikk lov til å starte X. Her synes jeg godt de kunne implementert en slags "vga-modus" som Windows gjør. Etter noen ukers bruk er det selvsagt en befrielse, men start-dumpa finnes der, helt klart. Når open source ikke har samme resurser som Apple og MS på user interface og behavior, kunne de godt tjuv-lånt litt mer derfra... Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Tja, jeg ville vært sur på ralink driveren, men det er vel som man ser det da... Litt som å bli sur på TV'n fordi dvd-spilleren ikke virker... men, men... Venter fortsatt på rapport fra Sabayon testingen til Tronaldo. 8244881[/snapback] Vil bare si at jeg også er nysgjerrig på Sabayon-testinga til Tronaldo. Vil bare si det i håp om at han leser dette og poster noen erfaringer snart. Endret 1. april 2007 av Beatnut Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 X Serveren er jo det grafiske, ossen skjermkort har du? jeg har en 8800 GTS og jeg måtte legge drivere fra nVidia på en USB Pen og installere Kernel moduller for og få alt til og virke. 8170262[/snapback] Har testet neste Ubuntu, Ubuntu 7.04 Feisty Fawn, og der er ikke dette et problem lenger. Man må installere Nvidia-driverne selvfølgelig, men det må man uansett også i Windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå