Gå til innhold

Ny pc på forsikring, få tilbake pengene for vista?

Anbefalte innlegg

Hei. Mamma helte en kopp kakao i pcen min for en stund siden, og siden denne var dekket via Elkjøps "happy care", fikk jeg ny i dag. Denne kommer med Windows Vista Home Premium. Kan jeg få pengene tilbake fra Microsoft da? Hvordan gjør jeg det? Har tenkt til å bruke ubuntu på den uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Flott at forsikringen fungerte og at du fikk ny pc :).

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener - alle nye pcer fra elkjøp kommer med operativsystem - inkludert din forrige.

Du får ikke pengene igjen for det preinnstallerte OS'et om det er det du tenker på?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bruke lisensen. Det står visstnok i Microsoft sin lisensavtale at du kan få pengene igjen hvis du ikke vil ha windows allikevel, før du innstallerer. Simen1 har erfaring med dette, blant annet. Lurte på hvordan (om) det fungerer i praksis.

Lenke til kommentar

Da hadde jeg lest lisensvilkårene som følger med OEM-lisensen din :). Disse får du opp når du innstallerer vista ferdig, vet ikke om de finnes noe annet sted.

Husk at det er forskjell på kjøpt Windows separat, og en OEM-lisens.

Men akkurat dette er en problemstilling jeg ikke har hørt før, og kan ikke svare deg på om du vil kunne få pengene igjen eller ei. Men det jeg _tror_ er at du ikke vil få igjen pengene :).

Lenke til kommentar

PCen er av merke Advent. Billigmerke deluxe så vidt jeg har forstått. Det står i EULA at "If you do not accept [these terms], do not use the software. Instead, contact the manufacturer or installer to determine their return policy for a refund or credit". Det betyr vel kanskje at jeg ikke får pengene igjen, da Advent muligens ikke har noe slikt system? Eller kan jeg kontakte microsoft?

Lenke til kommentar

EULA'en er da etter hva jeg vet helt lik for alle produsenter, da de har samme OEM-versjon av windows vista home premium :).

Om du kontakter microsoft så får du iallefall et svar fra de :).

EDIT: En annen ting jeg kom på er jo det at du strengt tatt ikke har kjøpt ny pc - du har fått et erstatningsprodukt fra forsikringsselskapet - derfor blir det litt "feil" å få igjen penger for noe du ikke har kjøpt, om du skjønner hva jeg mener :).

Lenke til kommentar

Hei Herr Brun. :)

Det stemmer at man kan få tilbake pengene for lisensen dersom man ikke tar den i bruk. Dette står uttrykkelig beskrevet i lisensavtalen. Lisensavtalen finnes på nettsidene til microsoft.

Det er ikke så mange som vet om denne muligheten, men den fungerer så lenge selger (f.eks Elkjøp) følger vilkårene for salg av maskinene. (Vilkårene til Microsoft)

Jeg har ikke gjort det i praksis selv, men vet at både Dell og HP i Norge skal være enkle å ha med å gjøre på dette punktet.

De store leverandørene har riktignok gunstige avtaler på kjøp av Vista så det er ikke butikkprisen man får tilbake, men noe mindre. Et eksempel jeg hørte var 60% av butikkpris for OEM-utgaven.

Det var en artikkel om dette på HW for en stund siden og det kom fram mye nyttig info om dette i tråden som fulgte den. Håper du finner fram nyttig informasjon der. :)

Redigert: Ja, jeg ser dilemmaet med at denne er et erstatningsprodukt. Elkjøp kan sikkert si at man allerede har tatt i bruk Windows gjennom windows som lå på maskina som ble erstattet. På den andre siden kan nok Herr Brun argumentere for at det er et fullverdig nytt erstatningsprodukt, ikke en vidreføring/reparert utgave av den gamle bærbare. Jeg vet ikke hva som er mest riktig å gjøre her. Tror det må litt tankearbeid til for å løse den floken.

Lenke til kommentar

I følge forbrukerkjøpsloven skal kunden kun trenge å ha en part å forholde seg til: Selger (Elkjøp)

Kunden bør altså få refusjonen fra Elkjøp og det er Elkjøps ansvar å få dekket refusjonen videre fra forsikringsselskapet og derfra videre fra Microsoft.

Men forbrukerkjøpsloven forhindrer ikke kjøperen å ta snarveien rett til microsoft eller forsikringsselskapet og få refusjonen derfra om han ønsker det.

Glem dette. Jeg glemte at det ikke var en reklamasjonssak men en forsikringssak.

Lenke til kommentar
Hei. Mamma helte en kopp kakao i pcen min for en stund siden, og siden denne var dekket via Elkjøps "happy care", fikk jeg ny i dag. Denne kommer med Windows Vista Home Premium. Kan jeg få pengene tilbake fra Microsoft da? Hvordan gjør jeg det? Har tenkt til å bruke ubuntu på den uansett.

8169283[/snapback]

Få hvilke penger tilbake? Du har ikke betalt noe som helst for den OEM-lisensen som er installert, så du har ikke krav på ett øre tilbake her.

EULA for Windows Vista OEM henviser til eventuell retur-policy som selger/produsent har. Dersom disse ikke har noen returpolicy, så er du like langt. Hvertfall når det gjelder denne maskinen hvor du ikke har betalt noe som helst for lisensen.

Jeg synes ærlig talt at det blir i frekkeste laget at du skal få en erstatningsmaskin, og så komme å kreve penger "tilbake" for en lisens du ikke har hatt noen utgifter til.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke brukt Windows XP home-lisensen jeg betalte for, men ikke fått pengene tilbake heller siden jeg ikke visste om muligheten.

8171443[/snapback]

Så nå har du 2 lisenser og vil ha penger for den du har fått gratis?

Gå til elkjøp du og si at du ikke vil ha vista lisensen siden du ikke har krav på den i utgangspunktet.

XP lisensen kan du vel selge på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

De tilfeller hvor folk har fått igjen penger for OEM-versioner av operativsystemer har som regel kunde tatt kontakt med feks DELL i forkant av kjøp. Kunde har da forklart at han ikke trengte OEM operativsystem og da fått PC billigere.

Har du først innstallert operativsystemet på pc'n så vil du neppe få noe penger igjen. Det blir nesten det samme som hvis man skal få byttet et spill eller dvd-film hvis man har brutt forseglingen på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...